شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کدخدایی

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر مسایل زنان تصریح کرد: بیشترین سوالات و شبهات در حوزه مسایل زنان ناظر به مباحث هویتی آنان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد رضا کدخدایی در سومین جلسه از درسگفتار تخصصی با موضوع «الگوی نظری هویت زن از منظر علامه‌طباطبایی» که به همت مدرسه علمی فکرت در مؤسسه شناخت برگزار شد، اظهار داشت: در ادامه مباحث مرتبط با هویت شناسی و پس از بحث در خصوص هویت انسانی زن، نکته مهم بعدی، ناظر به هویت جنسی اوست که همان نگاه ذات گرایانه است که نسبت زن و مرد را حداقل در سه نظریه ی عمده مورد بررسی قرار می دهد.

وی افزود: برخی از نظریه ها این نسبت را از نظر ذاتی، تشابه کامل می دانند به این معنا که اگر تفاوتی هم ایجاد شده زنیت و مردیت بر مبنای برساخت اجتماعی است. البته باید توجه داشت که در اسلام چنین نظریه ای تعریف نشده است، اما دو نظریه ی دیگر که اسلام هم به آن قائل است، به طور خلاصه عبارتند ازاین که زن و مرد دو وجود ناقص متقابل هستند اما در بسترهایی هم مشترک می باشند و نظریه ی دیگر هم مبتنی بر اصالت تفاوت هاست.

نویسنده و پژوهشگر حوزه مطالعات زنان همچنین گفت: همه رفتارهای اختیاری انسان، علت غایی دارد و به دنبال یک انگیزه و غایت انجام می شود که این غایت یا به هدف فرد و یا به هدف نوع آدمی بر می گردد. اینجاست که بسیاری از کنشگری های انسان ناظر به همان معنا و مفهوم استخدامگری اوست که در جلسه پیشین مورد بررسی قرار گرفت؛ همان طور که گفته شد استخدام از باب اضطرار تا غریزه و نیاز آدمی به واسطه آن رفع شود. در این جا باید توجه داشت که کار دین سوار شدن بر غریزه ها و ارتقاء استخدام ها است.

وی در ادامه به برخی از شبهات درباره حقوق و تکالیف زنان در جامعه اشاره کرد و بیان داشت: برخی از بانوان، برخی از تکالیف و حقوقی را نسبت به خودشان مورد توجه قرار داده و بعد می گویند که اینها با هویت من نمی خواند. مثلاً چرا ارث من اینگونه است؟ چرا دیه ی من نصف مرد است؟ چرا شهادت زن به این نحو است؟ چرا فرزند به نام مرد تمام می شود و این ها باعث می شود که فلان خانم از اسلام زده شود که در این جا علامه طباطبایی اینجا مطرح می کند که: المراه فی الاسلام و آن را یک بحث علمی معرفی می کند.

وی افزود: مرحوم علامه ذیل آیه ی ۲۲۸ تا آیه ی ۲۴۲ سوره ی بقره، بیان می دارد که مومنین امر شدند که با زنان بر اساس قاعده ی «عاشروهن بالمعروف» رفتار شود و آن را بحث علمی می داند چرا که زمانی این بحث را مطرح می کند که در دهه ی ۴۰ و ۵۰ مباحث علمی و تجربی در باره زن با گسترش مباحث مرتبط با شبهات فمینیستی مطرح بوده است.

حجت الاسلام کدخدایی همچنین گفت: پس اولین سطح مطرح شده بحث حقوق زن است که در مقایسه با مرد دیده می شود. یعنی تمام اشکالات خود را در مقایسه با مرد دارای شبهات می بیند و تمام حقوق اخلاقی را زیر سوال می برد. حق هم اینجا اینطور معنا می شود: مقررات اجتماعی دارای ضمانت اجتماعی حکومتی به منظور تحقق عدالت و نظم اجتماعی. اینجاست که زن مباحث خودش را به مباحث حقوقی گره زده و لذا شبهات و حقوق خود را در تفاوت ها دنبال می کند نه در اشتراکات.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha