چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
همایش سراسری قوه قضائیه

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از افزایش ۱۲۰ درصدی رسیدگی به حقوق عامه، شناسایی ۲۱۰ گلوگاه و بستر فساد با همکاری دولت و مجلس و رسیدگی به بیش از ۲۰ هزار پرونده اغتشاشات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا روز دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ در همایش سراسری قوه قضائیه که با حضور سران قوا در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، گفت: سال گذشته تلاش کردیم سند تحول و تعالی را به برنامه تبدیل و برنامه را به عمل تبدیل کنیم. یکی از مسائل پیش بینی شده در این سند تعامل با قوای دیگر بود. جلسات متعدد با سران قوا، کمیسیون‌ها، نمایندگان، فراکسیون‌ها و وزرا داشتیم. در سال‌های بعد از انقلاب چنین تعاملی بین سه قوه وجود نداشت.

وی ادامه داد: سال گذشته به دلیل شرایطی که در پاییز به وجود آمد ورودی پرونده‌های ما بیش از ۴ درصد افزایش پیدا کرد اما رسیدگی‌های ما با سرعت و اتقان بیشتری انجام شد. فشار فوق العاده زیادی روی دوش دستگاه قضایی بود.

رئیس دستگاه قضا بیان کرد: تحول بزرگی در زندان‌های ما ایجاد شد دادگستری‌ها، دادستان‌ها، دادستان کل کشور و بنده ورود کردیم و با هیئت‌های بعضاً ۱۰۰ نفره و ۵۰ نفره وارد زندان شدند؛ بی‌سابقه بود که گروه‌های ۱۰۰ نفره از قضات، دادستان‌ها، بازپرس‌ها و دادیاران وارد زندان شوند و همه مسائل و مشکلات زندان و زندانیان را از نزدیک ببیند و بر اساس آن تصمیمات مقتضی بگیرند. این کار فوق‌العاده‌ای بود که اثر آن تا سالیان بعد ظاهر خواهد شد. برای اشتغال و آموزش و بهداشت زندانیان هم تحولات بسیار بزرگی اتفاق افتاد.

رئیس عدلیه در ادامه بیان کرد: صلح و سازش با تلاش وافر مرکز توسعه حل اختلاف به ۴۳ درصد رسید. با پویش‌های مختلف فرهنگ گذشت و صلح و سازش توسعه پیدا کرد. ۵۵۱ نفر از افرادی که حکم قصاص قطعی داشتند و قرار بر اجرای حکم آن‌ها بود، صاحبان حق از حقشان گذشتند و افراد به خانواده‌شان برگشتند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به موضوع بازرسی کل کشور با وظیفه بسیار سنگین بر نظارت بر حسن اجرای قوانین گفت: قوه قضائیه با کمک، همراهی و پیش قدمی دولت ۲۱۰ گلوگاه و بستر فساد را شناسایی و برای دولت ارسال کرد. در مقاطعی بود که وقتی گزارشی از سوی سازمان بازرسی می‌رفت دولت‌ها برافروخته می‌شدند، اما با اعلام گلوگاه‌های فساد از سوی این سازمان آقای رئیسی تقدیر و تشکر کردند.

وی ادامه داد: در چهار دهه گذشته تا امروز، مؤثرترین گزارشات بازرسی ما در این دولت اتفاق افتاد. قبلا مثلا می‌گفتیم سالی ۴ هزار ۵ هزار بازرسی به دولت و دستگاه‌ها اعلام می‌شود، ولی نتیجه چندان زیادی نداشت، اما این بار بازرسی‌های میدانی بازرسی کل کشور با همکاری دولت و مجلس موثر واقع شد. رئیس جمهور رییسی از بازرسی تقدیر و تشکر و پیگیری کردند؛ این‌ها اثر تعامل و نشست و برخاست هاست.

به گفته رئیس قوه قضائیه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی جایی که لازم بود با تلاش وافر دبیر شورا و هماهنگی هر سه قوه از کارها گره گشایی شد.

وی بیان کرد: در مورد مسئله صیانت و احیای حقوق عامه دادستان کل کشور و دادستان‌ها افزایش ۱۲۰ درصدی در رسیدگی به حقوق عامه داشتند. دادگستری‌ها علاوه بر پرونده‌های معمول خود بیست و چند هزار پرونده اغتشاشات را هم مورد رسیدگی قرار دادند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: سال گذشته نزدیک به ۹۸ هزار نفر از افرادی که در زندان مانده بودند و دشمن دنبال سوژه سازی برای آن‌ها بود با عفو مقام معظم رهبری بخشیده شدند و سوژه از دشمن گرفته شد.

رسیدگی سریع و دقیق به پرونده‌های مُسن از دیگر توصیه‌های رئیس قوه قضاییه خطاب به مسئولان ذیربط قضایی و رؤسای کل دادگستری‌ها بود؛ قاضی‌القضات در همین راستا گفت: به هیچ وجه قابل قبول نیست که پرونده‌ای در دستگاه قضایی مفتوح باشد و با گذشت ۵ سال هنوز در مرحله بازپرسی باشد؛ در پرونده‌هایی ممکن است متهم یا متهمین متواری باشند، اما وقتی متهم در دسترس است و ادله و قرائن احصاء شده‌اند، تأخیر و تعلل در رسیدگی‌ها، قابل قبول نیست؛ لذا مسئولان ذیربط قضایی تدابیر ویژه‌ای را برای رسیدگی هر چه سریعتر به پرونده‌های مُسن اتخاذ کنند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه توصیه‌هایی مهم را در راستای حفاظت و صیانت از مجموعه قضایی کشور خطاب به همه مسئولان ذی‌صلاح قضایی در مرکز و استان‌ها مطرح کرد و در همین راستا بیان داشت: توصیه‌ها و تذکرات مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و دادسرای انتظامی قضات از جانب همه بخش‌های قضایی و دادگستری‌ها مورد توجه و اهتمام قرار گیرد. 

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: هر یک از مسئولان و کارکنان قضایی باید در مجموعه خود نسبت به وظایف و تکالیف نظارتی و مراقبتی اهتمام و عنایت داشته باشند و این قبیل امور را صرفاً مختص مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و یا دادستانی انتظامی قضات ندانند؛ چنانچه ملاحظه کردید رفت‌وآمدهای برخی وکلا یا کارشناسان یا افراد دیگر به مرکز و واحد قضایی‌تان نامتعارف و خارج از قاعده است، اقدامات مقتضی را انجام دهید و از باب خیرخواهی و دلسوزی تذکرات لازم را به همکاران خود بدهید.

رئیس دستگاه قضا گفت: لازم است رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های سراسر کشور در تعامل با نمایندگان حوزه‌های انتخابیه خود، مشکلات و محدودیت‌های موجود در محیط‌های قضایی را به صورت عینی به اطلاع آنها برسانند.

در این مراسم، رؤسای کل دادگستری‌های استان‌های خوزستان، گلستان و بوشهر، به نمایندگی از رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند. 

دهقانی رئیس کل دادگستری استان خوزستان ضمن بیان راهکارهایی در رابطه با کاهش ورودی پرونده به عدلیه و کاهش اطاله دادرسی در محاکم قضایی، اظهار کرد: برخورد با فساد و جلوگیری از وارد آمدن خسارت‌های کلان به بیت‌المال، بدون تلاش و مجاهدت کارکنان دستگاه قضایی میسر نخواهد بود. 

آسیابی رئیس کل دادگستری استان گلستان نیز طی سخنانی اظهار کرد: متعاقب سفر رئیس قوه قضاییه به استان گلستان و ماموریت‌هایی که ایشان به دادگستری استان محول کردند، موضوع پتروشیمی گلستان که طی سالیان گذشته به یک معضل لاینحل در این استان تبدیل شده بود، حل شد و در نتیجه پیگیری‌های ۱۸ ماهه، نقل و انتقال سرمایه به شرکت جدید اتفاق افتاد. 

وی همچنین با اشاره به اقدامات دادگستری استان گلستان در زمینه جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در روستای زیارت گفت: پس از دستورات رئیس دستگاه قضا در این خصوص، دادگستری استان گلستان بر اساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال، اقدام به برقراری ایست بازرسی در ورودی روستای زیارت کرد و اکنون یک سال و نیم است که در این روستا ساخت‌وسازی صورت نمی‌گیرد. 

مهرانگیز رئیس کل دادگستری استان بوشهر نیز در این مراسم با اشاره به سفر بدون تشریفات مردادماه سال گذشته رئیس قوه قضاییه به بوشهر و بازدید وی از انبارهای اموال تملیکی این استان، گفت: در نتیجه این سفر، تمامی ماشین‌آلات سنگین و سبک اموال تملیکی تعیین تکلیف شدند و امروز فروش اموال تملیکی در استان بوشهر به ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به قلع و قمع ۷۷۰ هکتار از اراضی موضوع تغییر کاربری غیرمجاز در استان بوشهر، از صدور اسناد مالکیت حدنگاری برای بیش از ۹۹ درصد اراضی ملی و بیش از ۴۰ درصد اراضی کشاورزی این استان خبر داد.

در این همایش، تعدادی از مسئولان و کارکنان نمونه قوه قضاییه از سوی رئیس دستگاه قضا مورد تجلیل قرار گرفتند. «القاصی» رئیس کل دادگستری استان تهران، «دهقانی» رئیس کل دادگستری خوزستان، «عتباتی» رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام والمسلمین «موسوی» رئیس کل دادگستری استان فارس، «اسپانلو» دادستان مرکز استان گلستان، «فلاح تفتی» مدیرکل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک، «افراسیاب» معاون قضایی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران، خانم «غلامی» کارمند دادگستری کل استان تهران و همچنین آقایان طهماسبی و نظرنیا، از مدیران نمونه دستگاه قضایی طی یک سال گذشته بودند که امروز از سوی رئیس قوه قضاییه مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha