شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آزمون جذب اساتید حوزه علمیه خواهران بوشهر

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران استان قم گفت: مهم‌ترین عامل انگیزه در درون خود فرد موجود بوده و او را به ادامه مسیر دلگرم می‌کند اما در این مسیر به طور قطع حوزه‌های عملیه نیز اقداماتی دارند و همیار طلبه هستند.

سیدتاج الدین در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه در رابطه با اقدامات انجام شده برای حفظ انرژی، انگیزه و معنویت طلاب عنوان کرد: به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل حفظ و افزایش انرژی، امید و انگیزه، هدف‌گذاری باشد.

وی ادامه داد: طلبه‌ای که هدفمند وارد تحصیل در حوزه علمیه می‌شود، در چشم انداز چند سال آینده خود نقش مدرسی، مبلغی، مدیریتی و یا پژوهشگری را ترسیم نموده است، تمام تلاش خود را جهت رسیدن به هدف خواهد داشت و هر چقدر به هدف نزدیک‌تر شود بیش از پیش انرژی گرفته و امیدوار خواهد بود.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران استان قم بیان کرد: مهم‌ترین عامل انگیزه در درون خود فرد موجود بوده و او را به ادامه مسیر دلگرم می‌کند اما در این مسیر به طور قطع حوزه‌های عملیه نیز اقداماتی دارند و همیار طلبه هستند.

وی افزود: اقداماتی نظیر برگزاری کلاس‌های فرهنگی به صورت مرتب در طول هفته که گاهی در خصوص انگیزه و احیای هدف از ورود به حوزه است، نظرسنجی از نحوه ارائه دروس و سرفصل‌ها و همراهی با طلاب بانو جهت دیدن اقتضائات بانوان با محوریت خانواده، برگزاری غنی برنامه های مناسبتی، بهره مندی از اساتید جوان پرانگیزه در کنار تجربه اساتید پیشکسوت، دروس اخلاقی ارائه شده در واحدها و ساعت اخلاقی که به صورت منظم در هفته یک ساعت برگزار می‌شود از جمله این اقدامات است.

سیدتاج الدین اضافه کرد: توجه به مسائل علمی، برگزاری مسابقات علمی، شرکت در مجامع، جشنواره‌ها و همایش‌ها، تدریس مهارت‌های تحصیلی و پژوهشگری هم مساعد در این زمینه است.

به دنبال ارتباط بیشتر طلاب با جامعه هستیم

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران استان قم در رابطه با اقدامات انجام شده در جهت آشنایی طلاب با فضای حقیقی و حال حاضر جامعه جهت واکنش به موقع گفت: آنچه شاهد ترمیم و پیشرفت آن در سالیان اخیر بوده‌ایم، ارتقای سطح رابطه مدارس علمیه با محیط پیرامونی و به طبع، ارتباط بیش از پیش طلاب با عموم جامعه است.

وی ادامه داد: مدارس با ارگان‌هایی نظیر بسیج محلات، کانون‌های پرورشی، مساجد و... ارتباط دارند و از این طریق به ایفای نقش تاثیرگذاری خود همت دارند، تامین محتواهای تبیینی پیرو فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص فوریت و عینیت جهاد تبیین، توسط طلاب چه در فضاهای مجازی و چه در محیط های پیرامونی بسیار افزایش یافته است.

سیدتاج الدین عنوان کرد: طلاب جوان خود را مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب دانسته و پرنشاط‌ تر و پر انگیزه‌تر از قبل در جهت اثرگستری در فضای جامعه و ایفای نقش اجتماعی جهت نیل به تمدن نوین اسلامی تلاش می‌کنند.

وی اظهار کرد: برخی از طلاب انگیزه‌مند و هدف دار زبان‌های خارجی را فراگرفته‌اند و با این سلاح به بیان مواضع ناب اسلامی همت دارند، در فضای ایجاد فرهنگ فرزندآوری پیش قدم بوده و دیگران را نیز ترغیب می‌نمایند.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران استان قم اضافه کرد: بیان دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی و فضای امنی که برای بانوان جهت تحصیل، تدریس، تبلیغ، اشتغال و ایفای نقش همسری و مادری فراهم شده است را وظیفه خود می‌دانند.

وی تصریح کرد: در این خصوص برگزاری دوره‌های مهارت ورزی و مجهز شدن به ابزارها و محتواهای تخصصی تبلیغ در زمینه‌های زن و خانواده، دانش آموزی، حجاب و عفاف، جمعیت، مباحث قرآنی، مهدویت، فضای مجازی و تبلیغ ورزشی در دستور کار معاونت فرهنگی در استان و مدرسه قرار دارد همچنین نشست‌های تخصصی و کرسی‌های علمی ترویجی با موضوعات روز در مدارس گسترش چشم گیری داشته است.

وی در رابطه با معیارهای علمی، اخلاقی و روانشناسی و... برای پذیرش طلاب خواهر عنوان کرد: التزام عملی به دین مبین اسلام و مذهب تشیع و نیز التزام عملی به اصل ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی، سلامت اخلاقی و روانی، عدم ابتلا به بیماری‌های مسری و یا نقص عضو مانع از تحصیل، حداقل معدل دیپلم ۱۴، حداکثر سن مجاز ۴۰ سال، رضایت پدر و یا همسر از جمله معیارهای پذیرش طلاب است.

سید تاج الدین ادامه داد: عموم معیارهای بالا از طرق مختلف در طول تحصیل طلبه مورد ملاحظه و مداقه است، پیگیری امور اخلاقی طلاب و سعی در ارتقای سطح معنویت و اخلاق از مهم‌ترین رسالت‌های حوزه‌های علمیه خواهران به شمار رفته و در همین جهت برنامه‌های اخلاقی و بصیرتی مناسبی از سوی مدارس به صورت منظم در طول هفته در حال اجرا است.

طلاب با معدل ۱۴ مشروط می‌شوند

وی یادآور شد: رصد وضعیت تحصیلی طلاب توسط معاونان آموزش مدارس به صورت ترمی در حال انجام است و طلاب در صورت تشخیص معاون آموزش به مشاور مدرسه جهت بهره‌مندی از مشاوره تحصیلی ارجاع داده می‌شوند، چنان چه طلبه در یک ترم معدل زیر ۱۴ را اخذ نماید در آن ترم مشروط خواهد بود.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران استان قم افزود: اگر این اتفاق برای سومین بار حادث شود طی کمیسیون لغو مشروطی در استان در خصوص لغو مشروطی داوطلب و ادامه تحصیل او تصمیم گیری شده و نهایتا در چهارمین ترم مشروطی، طلبه محروم از تحصیل خواهد بود.

وی در رابطه با روند تعیین ظرفیت پذیرش در مدارس تابعه استان قم بیان کرد: در ابتدا مدرسه با لحاظ اقتضائات و رویکرد هیات امنا و فضای فیزیکی موجود، درخواست پذیرش تعدادی طلبه را به استان عرضه می‌نماید و پس از آن اقدام به ثبت نام می کند.

سیدتاج الدین افزود: در روند ثبت نام حدود دو برابر ظرفیت پذیرش، هر مدرسه ثبت نامی خواهد داشت که در طی مراحل پذیرش (آزمون کتبی و مصاحبه علمی و عمومی) در انتها همان تعدادی را که درخواست داده است پذیرش می‌کند.

پذیرش ۳۲۳ طلبه خواهر در سطح دو

وی اظهار کرد: ثبت نام نهایی طلاب در سال گذشته در حوزه‌های علمیه خواهران استان قم در سطح دو تعداد ۳۲۳ طلبه بوده است. در سال جاری با توجه به اتمام بازه ثبت نام در سطح دو، تعداد ۵۹۶ داوطلب جهت ورود به آزمون کتبی ثبت نام نموده‌اند.

وی در معرفی مدارس تابعه استان قم گفت:

موسسه آموزش عالی معصومیه: پذیرش در سطوح سه (معادل کارشناسی ارشد) و چهار (معادل دکتری)

مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری : پذیرش در سطوح سه (معادل کارشناسی ارشد) و چهار (معادل دکتری)

موسسه آموزش عالی ایروانی: پذیرش در سطح دو ( معادل کارشناسی) و سطح سه ( معادل کارشناسی ارشد)

موسسه آموزش عالی حضرت آمنه (س): پذیرش در سطح دو (معادل کارشناسی) و سطح سه ( معادل کارشناسی ارشد)

موسسه آموزش عالی کریمه اهل بیت (س): پذیرش در سطح دو ( معادل کارشناسی) و سطح سه ( معادل کارشناسی ارشد)

مدرسه علمیه شهید حاج حسن غفاری: پذیرش از سطح دو دیپلم ( معادل کارشناسی) و سطح دو سیکل (معادل کارشناسی)

مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س): پذیرش از سطح دو سیکل ( معادل کارشناسی)

مدرسه علمیه صالحات: پذیرش از سطح دو سیکل ( معادل کارشناسی)

مدرسه علمیه حضرت معصومه (س): پذیرش از سطح دو دیپلم (معادل کارشناسی)

موسسه آموزش عالی کوثر کاشان: پذیرش در سطح دو ( معادل کارشناسی)، سطح سه(معادل کارشناسی ارشد) و سطح چهار ( معادل دکتری)

موسسه آموزش عالی حضرت زینب آران و بیدگل: پذیرش در سطح دو ( معادل کارشناسی)، سطح سه(معادل کارشناسی ارشد) و سطح چهار ( معادل دکتری)

مدرسه فاطمیه کاشان: پذیرش از سطح دو دیپلم (معادل کارشناسی)

مدرسه الزهرا (س) کاشان: پذیرش از سطح دو سیکل(معادل کارشناسی)

مدرسه فاطمه الزهرا (س) بیدگل: پذیرش از سطح دو دیپلم(معادل کارشناسی)

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha