چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
نائب الامين العام لجمعية العمل الإسلامي في البحرين الشيخ «عبدالله الصالح»

حوزه/ حجت الاسلام شیخ عبد الله الصالح جانشین دبیرکل جمعیت عمل اسلامی بحرین "امل" گفت: فریضه حج یک عبادت بزرگ است که تقریباً اکثر امور عبادی در آن موجود است؛ توجه به این فریضه و توجه به فواید آن و بهره مندی از این فریضه برای پیشرفت ملت بسیار مهم است.

همزمان با ایام الله حج ابراهیمی سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالله الصالح، جانشین دبیرکل جمعیت عمل اسلامی بحرین "امل" به گفت و گو پرداخته است که ترجمه آن به شرح ذیل است:

حوزه: امسال پس از سال ها وقفه، برخی از زائران مانند یمنی ها می توانند در حج تمتع شرکت کنند. در برنامه های عبادات و زیارت حج چه درس ها و پیام هایی برای زندگی امروز ما وجود دارد؟

الحمدلله که خداوند کرونا را پایان داد و بسیاری از کشورهای اسلامی را به حج بازگرداند و دولت سعودی اجازه داد زائران از هر نقطه ای برای حج بیایند؛ حتی اگر تعداد آنها کم باشد. معتقدم این واجب (حج) در هیچ شرایط و موقعیتی نباید متوقف شود. زیرا این وظیفه یکی از عوامل قوت مسلمین و جلوه ای از اتحاد و صلابت و مقاومت مسلمانان در میان خود است.

حوزه: حفظ وحدت مسلمانان یکی از مهم ترین تاکیدات امام خمینی رحمه الله علیه و رهبر انقلاب اسلامی است. اقوام و مذاهب مختلف، شیعه و سنی می توانند زیارت حج را به محل اجتماع و نماد یک ملت تبدیل کنند. از اهمیت این موضوع برایمان بگویید. وظایف زائران و متولیان حج در این زمینه چیست؟

متأسفانه متولیان امر حج هنوز از اهداف و فواید حج، از جمله روحیه جمعی فاصله دارند؛ چرا که آنها همچنان به فکر مسائل کوچک و محدود و دور از خیر و صلاح مسلمانان هستند. وحدت مسلمین هدف اولیه و خواسته اصلی است و در حج تفاهم مسلمانان، آشنایی و همکاری از مهم ترین نتایجی است که هر ساله حاصل می شود.

حوزه: بیزاری از مشرکان و اعلام انزجار از مستکبران از برنامه های مهم حج است. اعلان این برائت چه تأثیری در روشن شدن اذهان مسلمانان دارد؟

یکی از بزرگترین معضلاتی که مسلمانان در عصر جدید به آن مبتلا هستند، استکبار و استعمار است که بر کشور ما، تصمیمات و ثروت های آن مسلط شده و نعمت های کشور ما را می رباید. تا زمانی که مسلمانان به این باور کامل نرسند که مستکبران، دشمن هستند و به غرب نباید اعتماد کرد، در یک دور باطل خواهند ماند. ما بنده هستیم؛ خداوند متعال به ما دستور می دهد که با یکدیگر متحد شویم و به ریسمان آن چنگ بزنیم، دشمنان اسلام را از خود دور کنیم و با آنها همراهی نکنیم. راهپیمایی های برائت از آنان یکی از جلوه هایی است که امید مشرکان را در فریب مسلمانان و کنترل آنان ناامید می کند.

حوزه: از دیگر توصیه ها به مسلمانان این است که زائران از حج بهره مند شوند و به هیچ کار غیر ضروری به ویژه خرید نپردازند. اهمیت این موضوع در شرایط فعلی چیست؟

فریضه حج یک عبادت بزرگ است که تقریباً اکثر امور عبادی در آن موجود است؛ توجه به این فریضه و توجه به فواید آن و بهره مندی از این فریضه برای پیشرفت ملت بسیار مهم است. باید بر فریضه حج و اهداف آن تمرکز نمود و از حضور در خانه خدا برای عبادت و تقرب به خداوند متعال بهره مند شد.

حوزه: با توجه به فرصت محدود ایام حج و ظرفیت های اخلاقی فراوانی که متوجه زائران است، چه توصیه ای به آنها دارید؟

بررسی فریضه حج از همه جهات بسیار ضروری است؛ باید از فریضه حج، وحدت، شناخت و همکاری بین مسلمانان درک اساسی حاصل گردد. موضوع دیگر نیز یادگیری از دیگران، تبادل تجربیات و کسب صفات خوب از دیگران است. زیرا ما مردمان مختلفی هستیم و هر مسلمانی از یک کشور اسلامی یک سری امتیازات و نکات مثبتی دارد که باید تبادل شود و با آنها آشنا شد. آنچه بسیار مهم است، نزدیک شدن به خداوند متعال، شناخت بیشتر خدا، عبادت بیشتر و تقرب بیشتر به خداوند متعال است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha