دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیین تعویض پرچم حرم حضرت امیرالمومنین (ع) به مناسبت عید غدیر

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی، امامت و ولایت را روح حج عنوان کرد و گفت: پیامبر(ص) در غدیر خم امامت را نصب نکرده یعنی "وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ" باید اعلان نمایید و امامت را خداوند نصب و جعل می کند، زیرا امامت جعل الهی است و دیگران درباره آن حق ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که دهه اول ذی الحجه و بلکه تمام ماه ذی الحجه به گونه ای به ولایت وصل است و روز عرفه و عید قربان و یا روز عید غدیر در واقع عید امامت است اظهار داشت: در دعای قنوت نماز عید خوانده می شود "وللمسلین عیدا"، اما برای اهل بیت(ع) گفته می شود "ولمحمد صلی الله علیه و آله ذخراً و شرفاً و کرامتاً و مزیداً " یعنی برای اهل بیت(ع) فوق آن را بیان کرده است.

وی افزود: امامت حضرت ابراهیم(ع) در حد اعلی است؛ امامت مرتبه دارد و در اصطلاح منطق و فلسفه کلی مشکک است، یعنی ذومراتب می باشد و درجات دارد، از همین جهت می فرماید "إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً"، للناس یعنی مقام امامت حضرت ابراهیم(ع) بسیار با مقام امامت حضرت موسی(ع) و عیسی(ع) متفاوت است.

امام جمعه نطنز با بیان این که از درون این اعیاد، ولایت و امامت استخراج می شود گفت: حضرت ابراهیم خلیل(ع) زمانی که به آن امتحان نهایی رسید خداوند، حضرت را امام قرار داد.

وی عنوان کرد: حجاج در مراسم حج قربانی می کنند؛ حج، ظاهر و جسم و روحی دارد، جسم حج اعمال طواف، سعی بین صفا و مروه و قربانی است، اما این جسم اگر روح نداشته باشد فایده ای ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی روح حج را امامت و ولایت عنوان کرد و ادامه داد: امام باقر(ع) به یکی از اصحاب خود زمانی که مردم طواف می کردند می فرمایند: "هکَذا یَطوفونَ فِی الجاهِلِیَّةِ" در زمان جاهلیت نیز این گونه طواف می کردند، یعنی اگر مناسک ظاهری باشد، اما روح آن نباشد این حج واقعی نیست.

وی با تأکید بر این که باید مناسک و جسم، ما را به روح حج برساند تصریح کرد: روح حج ولایت و امامت معصوم(ع) است به همین دلیل فرمودند که حج مقدمه است برای این که به سوی ما کوچ کنید " إنّما اُمِروا أن یَطوفوا بِها ثُمَّ یَنفِروا إلَینا فَیُعلِمونا وَلایَتَهُم ومَوَدَّتَهُم ویَعرِضوا عَلَینا نُصرَتَهُم ".

وی اضافه کرد: چرا می گویند که وجود مقدس امام زمان(عج) در مراسم حج حضور دارند، به این جهت که اگر امام معصوم در حج نباشد، حج جسمی است که روح آن از بدن جدا شده است.

امام جمعه نطنز با اشاره به واقعه نزول آیات برائت از مشرکین گفت: در ماه ذی الحجه زمانی که آیات برائت از مشرکین نازل شد، ابتدا این آیات را پیامبر(ص) به اشخاص دیگری می‌دهد، اما فرمان برگشت می رسد، زیرا به پیامبر(ص) دستور داده شده که این آیات را یا باید خود پیامبر(ص) و یا فردی که از رسول خدا(ص) باشد ابلاغ کند، یعنی از جنس پیامبر(ص) باشد.

وی خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم فرمود " مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ " و فرمود " أَلَسْتُ أوْلَی بِکُمْ مِنْ أنْفُسِکُمْ؟ " در اینجا ولایت را آورده است، هم چنان که ولایت پیامبر(ص) بر ما بیشتر از خود ما است، لذا پیامبر(ص) می فرماید ولایتی که بر مردم دارد، علی(ع) نیز آن ولایت را دارد، لذا در ابلاغ آیات برائت از مشرکین اول به دیگری دستور داد، اما فرمان برگشت داده شد و دیگران بازگشتند.

استاد حوزه افزود: دلیل این که پیامبر(ص) چرا ابتدا اشخاص دیگر را فرستاد از این جهت بود که در تاریخ ماندگار شود و می خواهد این برجستگی را نشان دهد، لذا این اشخاص را برگرداند و فرموده که یا خود و یا فردی از جنس پیامبر(ص) باشد.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی یادآور شد: حضرت می فرماید: " أنَا وَ عَلِیٌّ مِنْ شَجَرَةٍ؛ وَ النَّاسُ مِنْ أشْجَارٍ شَتَّی " یعنی جنس علی(ع) با جنس دیگران فرق می کند و مظلومیت امیرمومنان(ع) و اهل بیت(ع) در این است و حضرت جمله ای دارند که می فرمایند "لایقاس بنا احد" یعنی هیچ فردی را با ما مقایسه نکنید، بنابراین ما حق نداریم اشخاص دیگر را با امیرمومنان(ع) و اهل بیت(ع) مقایسه کنیم، زیرا ذات آنها فرق می کند و اگر فردی خواست مقایسه نماید، اگر علی(ع) را در نظر بگیرد اشتباه است که حضرت را با دیگران مقایسه کند.

امام جمعه نطنز با اشاره به این که یک عمل امیرمومنان(ع) با اعمال عالم مقایسه می شود عنوان کرد: هم چنان که فرمود "ضَرْبَةُ عَلّیٍ یَوْمَ الْخَنْدَق افْضَلُ مِنْ عِبادَةِ الثقلین" به حضرت بسیار در این باره ظلم شده به طوری که حضرت در این باره می فرماید "الدّهر أنزلنی ثمّ أنزلنی حتّی قیل معاویة و علی" روزگار من را پایین آورده و یک بار نبوده است.

وی تاکید کرد: هیچ فردی حق ندارد ذات علی(ع) و ائمه اطهار(ع) را با دیگران مقایسه کند و این ظلم می باشد و اگر قرار شد مقایسه کنند باید کلام از معصوم بیاید و از غیر معصوم نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی مقایسه حضرت را با دیگران نادرست بیان کرد و گفت: درباره ذات و صفت امیرمومنان(ع) فردی حق ندارد مقایسه نماید ،البته درباره خداوند ذات خدا عین صفات خدا است؛ اما پیرامون علی(ع) ذات و صفت از هم جدا است و صفت را خدا به حضرت داده و اگر قرار شد مقایسه کنیم باید عملی از حضرت را مقایسه نماییم.

وی خاطر نشان کرد: چند ثانیه ضربت شمشیر علی(ع) را بالاتر از عبادت جن و انس بیان می کند و جن و انس مطلق را آورده است و عبادت ثقلین را بیان کرده ، یعنی عبادت جن و انس را آورده و شیطنت و عمل معصیت نیاورده بلکه عبادت را بیان کرده است، چرا که علی(ع) مانند دیگران شمشیر نمی زند، بلکه قصد قربت دارد و آن قدر اخلاص آن بالا است که همه عباداتی که جن و انس در حالت عرفانی خود انجام می دهند، این ضربت چند ثانیه بالاتر از عبادت عباد از جن و انس است.

امام جمعه نطنز با اشاره به این روایت که اگر جن و انس کاتب و حسابگر باشند و اگر آب دریاها مرکب باشد و تمام اشجار نیز اقلام باشند نمی توانند کلمات الهی را احصاء کنند گفت: در این باره تفسیر کرده اند که این کلمات قابل احصاء نیست، یعنی فضیلت علی(ع) آن قدر زیاد است که قابل شمارش نمی باشد، لذا مردم باید در قرآن و احادیث و کلمات ائمه اطهار تدبر کنند تا به فضایل امیرمومنان(ع) دست یابند.

وی با بیان این که پیامبر اکرم(ص) نیز امام می باشند افزود: در دعای توسل می خوانیم امام الرحمه، زیرا ما امام رحمت داریم و امام حق و امام باطل نیز داریم و جالب است که خداوند امامت را هم به امام حق و هم به امام باطل می دهد، یعنی "إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً" و امامت را نمی شود با انتخابات انجام داد، بلکه انتصابی است و در انتصاب آن حتی معصوم(ع) نیز حق ندارد بلکه از سوی خداوند است.

امام جمعه نطنز اضافه کرد: پیامبر(ص) در غدیر خم امامت را نصب نکرده یعنی "وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ" باید اعلان نمایید و امامت را خداوند نصب و جعل می کند، زیرا امامت جعل الهی است و دیگران درباره آن حق ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی عنوان کرد: امیرالمومنین(ع) امام حق است و اگر در قرآن نمرود و فرعون امام باطل می باشند به این دلیل است که در دنیا آن قدر کفر انجام داده اند که خداوند آنها را امام باطل قرار داده و به سبب اعمال و صفات آنها بوده است.

وی افزود: خداوند حضرت ابراهیم(ع) را امام قرار داد "إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً"؛ حضرت ابراهیم(ع) برای ما امام است و تا روز قیامت امام می باشد، دلیل آن این است اعمالی که حضرت ابراهیم(ع) انجام داد ما نیز باید انجام دهیم.

امام جمعه نطنز تأکید کرد: روح حج، عید قربان و همچنین ایام و مناسبت های دیگر در این ماه بر محور امامت و ولایت بوده تا به ولایت امیرمومنان(ع) در عدید غدیر می رسد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha