یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
1

حوزه/کتاب «درسنامه نظام تبلیغی اسلام و سیر تطور آن» اثر محمدجواد مهری روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «درسنامه نظام تبلیغی اسلام و سیر تطور آن» اثر محمدجواد مهری در ۵۰۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

کامل ترین مجموعه شرایع آسمانی، بهترین منظومه اخلاقی و کارآمدترین دستورالعمل دعوت تنها در رسالت، سیره رفتاری و نظام تبلیغی پیامبر اسلام(ص) دست یافتنی است.

اثر پیش رو با در نظر داشتن اهمیت سیره تبلیغی پیامبر اسلام(ص) بر روی مباحثی تمرکز کرده است که اهم این مباحث عبارتند از: معرفی پیامبر(ص) در قامت اسوه تمام عیار در دعوت و تبلیغ دینی، بررسی سیره تبلیغی پیامبر اسلام(ص) در ارشاد و هدایت دیگران، روشن کردن زوایای ناشناخته رفتار حضرت با دیگران در جذب و هدایت دلها، ترسیم دقیق شیوه ها و ابزارهای تبلیغی پیامبر اسلام(ص)، اثبات ماندگاری و تاثیر عمیق شیوه های تبلیغی پیامبر(ص) در مقایسه با اثرگذاری مقطعی و ناپایدار و سطحی شیوه های تبلیغی دیگران.

کتاب حاضر با تکیه بر مدل های گفتاری و رفتاری پیامبر اسلام(ص) نگاشته شده و نگارنده در این اثر کوشیده است در تمام بخش‌ها در عین حفظ استقلال هر بخش، ارتباط میان محتوای آن ها نیز منطقه بوده و هم پوشانی داشته باشد. در بررسی مدل‌های رفتاری و گفتاری پیامبر(ص) در تبلیغ دین و تحلیل شیوه‌های آن حضرت، در مرحله اول، آیات قرآن مدنظر قرار گرفته و در مرحله بعد به روایات کتاب های سیره و حدیث استناد شده است.

ساختار اثر

این کتاب در ۲۳ درس تألیف شده است؛ درس اول و دوم با عنوان کلیات و مفاهیم کلیدی نظام تبلیغی اسلام(۱) و (۲) به نگارش درآمده و در آن به بیان معنا و مفهوم واژگانی همچون: «نظام»، «اسلام»، «دعوت»، «جاهلیت»، «بعثت» و «هجرت» پرداخته شده است.

نویسنده در درس سوم تا هفتم با عنوان «موقعیت جهان در عصر بعثت نبوی (۱)، (۲)، (۳)، (۴) و (۵)» به بررسی شبه جزیره عربستان، موقعیت جغرافیایی، سیاسی و اجتماعی پرداخته و شبه جزیره عربستان، وضعیت فرهنگی، علمی و اقتصادی (افتخار به حسب، نسب و قبیله، ارث هم پیمان، زن جزو سهم الارث و زنده به گور کردن دختران) را تبیین کرده و در ادامه نیز امپراتوری روم شرقی و دولت های وابسته به آن (دولت حبشه، مصر و غسّان) و امپراتوری ساسانی و دولت های وابسته به آن (دولت حیره، یمن، یمامه، بحرین و عمان) را مورد تأکید قرار داده و امپراتوری هند و چین در آستانه ظهور اسلام را به رشته تحریر درآورده است.

«آیین های رایج جهان در عصر بعثت نبوی(۱)، (۲) و (۳)» عنوان هشتمین، نهمین و دهمین درس از کتاب حاضر است که در آن آیین بت پرستی، حنفیت، مسیحیت، یهودیت، مجوسیت و صابئین مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسنده در درس یازدهم و دوازدهم که با عنوان «اقدامات پیامبر(ص) در تبلیغ دین اسلام در دوران مکه(۱) و(۲)» به نگارش درآمده، به بیان دعوت پنهانی و انفرادی پرداخته و دعوت آشکار و همگانی را شرح داده و اذیت و آزار (دورسازی حامیان، استهزاء و تمسخر پیامبر(ص)، اتهام‌زنی، محاصره اقتصادی و نقشه قتل پیامبر(ص) را بررسی کرده و هجرت به مدینه را به رشته تحریر درآورده است.

در درس سیزدهم با عنوان «اولین اقدام پیامبر(ص) در تبلیغ دین اسلام در دوران مدینه(۱)» اقدامات پیامبر(ص) در جهت بسترسازی برای تشکیل حکومت (تأسیس و بنای مسجد النبی(ص) در مدینه و انعقاد قرارداد و پیمان نامه میان ساکنین مدینه) مورد بررسی قرار گرفته است.

در درس چهاردهم با عنوان «دومین اقدام پیامبر(ص) در تبلیغ دین اسلام در دوران مدینه(۲)» نویسنده به بیان اقدامات پیامبر(ص) در راستای تأسیس حکومت اسلامی (تأسیس دستگاه اداری، تأسیس دستگاه فنی و بایگانی، تأسیس دستگاه آموزشی و تعلیمی و تأسیس دستگاه اقتصادی و مالی) پرداخته است.

در درس پانزدهم که با عنوان «سومین اقدام پیامبر(ص) در تبلیغ دین اسلام در دوران مدینه(۳)» به نگارش درآمده تأسیس دستگاه نظامی، تأسیس دستگاه اطلاعاتی - امنیتی و تأسیس دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی مورد تأکید قرار گرفته است.

نویسنده در درس شانزدهم با عنوان «چهارمین اقدام پیامبر(ص) در تبلیغ دین اسلام در دوران مدینه(۴)» اقدامات پیامبر در راستای جهانی شدن اسلام (تأسیس اداره رسائل و ترجمه، اعزام سفیر و ارسال نامه به سران کشورها، پذیرفتن وفدها و هیأت های نمایندگی و انعقاد پیمان‌های سیاسی) را به رشته تحریر درآورده است.

درس هفدهم با عنوان «پنجمین اقدام پیامبر(ص) در تبلیغ دین اسلام در دوران مدینه(۵)» به اقدامات پیامبر(ص) در راستای بازیابی هویت و استقلال مسلمانان (تغییر قبله و تعیین مبدأ تاریخ اسلام) اختصاص دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha