یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام محمدهادی حمیدیان

حوزه/ حجت الاسلام محمدهادی حمیدیان از دانش پژوهان مقطع دکترای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به عنوان برگزیده سوم چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در بخش انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) انتخاب و معرفی شد. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اثر حجت الاسلام محمدهادی حمیدیان از دانش پژوهان مقطع دکترای فلسفه سیاسی اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با عنوان" صورت بندی و بررسی عقل ورزی در نظریه ولایت فقیه" برگزیده سوم چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در بخش انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) انتخاب و معرفی شد.

وی به تبیین اهداف و انگیزه های تألیف اثر خود پرداخت و گفت: دانش های اسلامی و علوم انسانی با تفاسیر متفاوتی که وجود دارد فی الجمله عقل را قبول دارند و عقل یکی از نقاط مشترک در علوم انسانی و اسلامی می باشد از طرفی نیز فلسفه سیاسی اسلامی هم تاکیدش بر عقل ورزی در سیاست است و یکی از موضوعات مهم که در بحث فلسفه سیاسی داریم پرسش مشروعیت سیاسی و کاوش در اطراف مهم مشروعیت سیاسی است و این وجه تقریبی است که علوم انسانی و اسلامی را به هم نزدیک می کند.

وی افزود: مفهوم مشروعیت سیاسی با روش عقلی برای دانش کلام سیاسی، عرفان سیاسی، جامعه شناسی سیاسی، فقه سیاسی و ...مهم است و اگر خاص تر نگاه می کنیم خواهیم دید که بحث ولایت فقیه یکی از پاسخ هایی است که ما به پرسش مشروعیت سیاسی داده ایم و مشخص کرده ایم که چه کسی مشروعیت برای حکمرانی دارد؟ کسی که از طرف خداوند یا امام زمان(عج) اذن و اجازه برای تصرف دارد، درعصر حضور به نصب خاص و در عصر غیبت به نصب عام.

این دانش پژوه حوزوی خاطرنشان ساخت: وقتی که ما به منابع مراجعه می کنیم می بینیم در علوم انسانی و علوم اسلامی مطالب زیادی در مورد عقل ورزی در بحث ولایت فقیه که زیر مجموعه مشروعیت سیاسی هست دارند و من در این رساله عقل ورزی های صورت گرفته در مورد ولایت فقیه و مشروعیت سیاسی را دنبال کردم، اصل رساله مبتنی بر نظریات مثبت ولایت فقیه است اما در کنار آن نیز نیم نگاهی به نظریات نافی داشته ایم البته تا جایی که می دیدیم مقداری تعقل وجود دارد.
وی گفت: این رساله که در جشنواره کتاب سال حوزه و کتاب سال حکومت اسلامی نیز جایزه گرفته و شایسته تقدیر شناخته شده بود در جشنواره فارابی امسال نیز در بخش انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) به عنوان اثر برگزیده سوم شناخته شد.

حجت الاسلام حمیدیان خاطرنشان ساخت: هیات محترم داوران در جشنواره فارابی در گروه انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) هیچ اثری را برگزیده اول و دوم معرفی نکردند و تنها جایزه متعلق به رساله حقیر به عنوان اثربرگزیده سوم بوده است.

وی در خصوص برنامه هایی که برای آینده در نظرگرفته است گفت: هدف موسسه توسعه علوم انسانی اسلامی بوده وهست وباید گفت که به معنای واقعی کلمه پیشتاز این عرصه مرحوم آیت الله مصباح یزدی بودند، شرکت در این گونه جشنواره ها هدف اصلی نیست بلکه مهم این است که ایده علوم انسانی اسلامی که مورد تأکید امامین انقلاب هست را ترویج و گسترش دهیم.

این دانش پژوه حوزوی در پایان سخنان خود با بیان اینکه باید حضور موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این گونه جشنواره ها پررنگ تر از قبل باشد تأکید کرد: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی که توسط آیت الله مصباح(ره) تاسیس شد و به همه رشته های علوم انسانی اسلامی به صورت ریشه ای پرداخته است شایسته است بیش از پیش در این جشنواره ها شرکت کنند چرا که بسیاری از اساتید دانشگاه ها و صاحبان فکر و اندیشه مشتاق ارتباط گیری با این موسسه و استفاده از علوم انسانی اسلامی تولید شده در این مؤسسه هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha