یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه

حوزه/ معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه تصریح کرد: در عصر حاضر برای کاهش مشکلات و دغدغه‌ها باید به اصل خویش بازگردیم و نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت کرده و عقلانیت را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در اولین نشست ملی «مشاوران مسجدمحور» که به همت ستاد راهبری مساجد حوزه های علمیه در سالن جلسات آیت الله العظمی حائری(ره) برگزارشد، با اشاره به آیات واحادیث مرتبط با امر مشاوره و مشورت گیری از دیگران اظهارکرد: مشاوره دادن در فرهنگ اسلامی مصداق صدقه است، بطوریکه رسولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله در حدیثی فرمودند؛ «تَصَدَّقُوا علی أخِیکُم بِعِلمٍ یُرشِدُهُ و رَأیٍ یُسَدِّدُهُ»، حضرت می فرمایند؛ با دانشی که برادر [دینی] شما را راهنمایی می کند و با نظری که راه درست را به او نشان می‌دهد، به وی صدقه بدهید.

استاد حوزه علمیه قم افزود: مشاوره گرفتن یا استشاره، مصداق استخاره است به معنای «طلب الخیر من الله». در فرهنگ اسلامی آنجایی که انسان برای خودش خیره می‌خواهد درزندگی، در کار، به طور کلی تصمیمی می خواهد بگیرد و به سراغ خداوند می رود، کاری را می خواهد انجام بدهد و نمی داند خیره و صلاحش چیست، اینجا می شود استخاره که همین استخاره خود چند نوع است، استخاره به دعا، استخاره به استشاره، به عبارتی فرد به دنبال خیره و طلب خیره است و برای صلاح خود چون عاجزانه از خدا کمک می خواهد، لذا اقدام به مشورت می کند، لذا روایت داریم خداوند متعال خیره و صلاح او را بر زبان مشاور جاری می کند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه ادامه داد:روایات متعددی از ائمه معصومین(ع) وجود دارد که توصیه کرده اند در امور مختلف از افراد متعدد مشورت بگیرید، از حسن به جهم نقل است که امام رضا(ع) در خصوص پدرشان امام کاظم(ع) فرمودند، عقل پدرم نظیر نداشت و خیلی عاقل بودند، گاهی اوقات می رفت سراغ غلام سیاهش و از او مشورت می گرفت، پدرم خیلی عاقل بودند و پس از مشورت به آن نیز عمل می کردند. ما از افراد متعدد مشورت می گیریم ولی در نهایت بهترین تصمیم و مشورت را مورد استفاده قرار می دهیم. مشورت کردن درواقع ارتباط با خداوند متعال است نه با مشاور، چرا که به جهت خیره و صلاحی که از خداوند متعال می خواهیم، با دیگران مشورت می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری تصریح کرد: در امور مختلف باید مشورت بگیرم از افراد متعدد، زیاد مشورت گرفتن نشانه عقلانیت است و آن کسی همه که مشورت می دهد در واقع در حال صدقه دادن است.

استاد اخلاق حوزه های علمیه در بخش دیگری ازسخنان خود تأکید کرد: مشاوره دارای دو بخش عام و خاص است، بخش خاص همان مسائل مشاوره ای با تکنیک های علمی و دانشی است که باید به مراکز اصلی خود ارجاع داده شود و منظور ما ارائه این خدمت در مساجد نیست، اما نوع دیگری از خدمات مشاوره به صورت عام یا مشاوره عمومی است که می بایست در این عرصه بیش از گذشته فعال بود و اتفاقا دست ها را بیشتر کرد.

وی افزود: مشاوره عمومی باید مردمی شود بطوریکه مؤمنان نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت و به یک دیگرکمک کنند. امروز مسئولین به این نتیجه رسیده اند که یک دسته از امور باید مردمی شود تا نتیجه مطلوب را در جامعه داشته باشد، اینکه یک دسته از امور را در انحصار خود بگیریم و نگاه از بالا به پایین داشته باشیم، اصلا جواب نمی دهد، امروز بسیاری از امور اقتصادی، فرهنگی و موضوعات دیگر نیازمند مردمی سازی است، همین شوراهای حل و اختلاف مصداق مردمی سازی مسائل حقوقی و دعوی میان مردم است تا به صورت خرد جمعی و اشتراک عقلانیت خاتمه پیدا کند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه تصریح کرد: مسجد به عنوان یک پایگاه الهی و معنوی و امام جماعت به عنوان کارگشای مردم در محله و محل انجام بسیاری از امور جهادی و عام المنفعه، می تواند به منظور ارائه خدمات عمومی مشاوره در موضوعات متعدد موجود در جامعه نقش ارزشمندی را ایفا کند و یک نتیجه مطلوب دو طرفه داشته باشد، هم عقلانیت به اشتراک گذاشته، به مؤمنی کمک شده، هم صدقه جاری برای مشاور است، در واقع با اجرای این طرح ارزشمند تربیت دینی به صورت عملی پیاده می شود، در این طرح مشاوران حوزوی با حفظ اصالت و پرهیز از منفعت طلبی مادی از مردم گره گشایی کرده و اصالت حوزوی بودن خود را تقویت و هر روز پررنگ تر می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری در پایان از ارائه این طرح و ابتکار عمل ستاد راهبری مساجد حوزه های علمیه تقدیر کرد و خواستار تسریع در اجرای هر چه بهتر این طرح مردم‌نهاد مسجدمحور شد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha