شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شورای علمای شیعه افغانستان

حوزه/ شورای علمای شیعه افغانستان با صدور بیانه‌ای به مناسبت آغاز ماه محرم از مسئولین امارت اسلامی خواست تا در مورد محدودیت‌هایی که در برگزاری عزاداری حسینی ایجاد کرده‌اند تجدید نظر نمایند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شورای علمای شیعه افغانستان با صدور بیانه‌ای به مناسبت آغاز ماه محرم از مسئولین امارت اسلامی، ضمن قدردانی از همکاری‌ قبلی خواست تا در مورد محدودیت‌هایی که در برگزاری عزاداری حسینی ایجاد کرده‌اند تجدید نظر نمایند تا عزاداران حسینی بتوانند مراسمشان را مانند سال‌های گذشته انجام دهند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

عن رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلم: حسین منی و انا من حسین.

فرا رسیدن ماه محرم، یادآور شهادت سرور جوانان اهل بهشت، امام حسین (علیه السلام) و فرزندان و اصحاب آن بزرگوار را به ملت مسلمان افغانستان تسلیت می‌گوییم.

شورای علمای شیعه افغانستان با توجه به شرایط خاص امسال لازم می‌داند به اطلاع مردم شریف کشور برساند که:

طبق روال سال‌های گذشته، کمیته مدیریت محرم توسط شورای عالی تنظیم امور دینی تشکیل شد تا در هماهنگی با امارت اسلامی افغانستان و کمیسیون امنیتی، آمادگی‌های لازم را جهت برگزاری باشکوه و مصون برنامه‌ها و مراسم محرم اتخاذ نماید.

مسئولین محترم امارت اسلامی در ملاقات با اعضای کمیته متذکره مسئله محدودسازی اماکن و برنامه‌های محرمی را به خاطر تهدیدهای امنیتی مطرح نمودند.

کمیته مدیریت محرم، موضوع را در جلسه شورای عالی تنظیم امور دینی ارائه کرد. در جلسه مذکور که تحت ریاست حضرت آیت‌الله صالحی مدرس و با حضور رئیس شورای علمای امامیه، رئیس مجمع علما و متنفذین اهل تشیع، نمایندگان محترم آیت‌الله‌العظمی سیستانی، آیت‌الله شیرازی، آیت‌الله موحدی نجفی، آیت‌الله حجت، آیت‌الله واعظ ‌زاده بهسودی و سایر علمای بزرگوار برگزار شد، ضمن تأکید بر عدم پذیرفتن محدودیت، یک هیئت هفت نفری تعیین گردید تا در این زمینه، با مقامات و مسئولین امارت اسلامی صحبت نماید و پیام شیعیان افغانستان را به آن‌ها برساند.

مسئولین امارت اسلامی در ملاقات با هیئت فوق‌الذکر، تصمیم قاطع خود را در مورد اعمال محدودیت در برخی از نواحی شهر کابل به خاطر تهدیدهای جدی امنیتی مطرح نمودند.

هیئت مذکور، موضع و دلایل خود را بصورت واضح و روشن بیان و نگرانی جدی خویش را از عواقب این گونه محدودیت‌ها ابراز نمود.

همزمان، از بعضی ولایات و ولسوالی‌های کشور نیز خبرهایی از اعمال محدودیت در برنامه‌ها و مراسم محرمی مواصلت ورزیده است.

شورای علمای شیعه افغانستان از مسئولین امارت اسلامی، ضمن قدردانی از همکاری‌های قبلی‌شان، می‌خواهد که در مورد محدودیت‌های متذکره تجدید نظر نمایند تا عزاداران حسینی بتوانند مراسمشان را مانند سال‌های گذشته انجام دهند.

در پایان، شورای علما از تمام مردم سوگوار کشور می‌خواهد مانند همیشه برنامه‌های عزاداری محرم و عاشورا را با هماهنگی و همکاری نیروهای امنیتی امارت اسلامی، به صورت منظم و باشکوه برگزار نمایند.

شورای علمای شیعه افغانستان

کابل - اول محرم ۱۴۴۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha