جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی سیستانی دام ظله

حوزه/ حضرت آیت الله سیستانی، در دیدار هیئت شورای علمای شیعه افغانستان در عراق گفتند‏ که شیعیان با امارت اسلامی مشی مسالمت‌آمیز را اتخاذ نمایند تا ازین طریق بتوانند حقوق مردم را پیگیری نمایند و راه درست و عاقلانه همین است که شورای علما در پیش گرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله سیستانی، در دیدار هیئت شورای علمای شیعه افغانستان در عراق گفتند که شیعیان با امارت اسلامی مشی مسالمت‌آمیز را اتخاذ نمایند تا ازین طریق بتوانند حقوق مردم را پیگیری نمایند و راه درست و عاقلانه همین است که شورای علما در پیش گرفته است.

خبرگزاری صدای افغان (آوا) روز سه شنبه گزارش داد هیئت عالی‌رتبه شورای علمای شیعه افغانستان در ادامه دیدار با مراجع تقلید شیعیان، به محضر آیت‌الله سیستانی در عراق رسیدند.

این هیئت اوضاع جاری کشور افغانستان و موضع شورای علما را بیان کردند و ضمن تشریح وجود فقر جانکاه در کشور، از کمک‌های ایشان به فقرای افغانستان، از جمله زلزله‌زدگان پکتیکا تشکر و قدردانی کردند و خواهان استمرار و تقویت این نوع کمک‌ها شدند.

حضرت آیت‌الله سیستانی هم در این ملاقات توصیه کردند که در این شرایط ایجاب می‌کند که شیعیان راه محبت و مودت و مراوده را در پیش بگیرند و با حکومت کنونی افغانستان مشی مسالمت‌آمیز را اتخاذ کنند تا ازین طریق بتوانند حقوق مردم را پیگیری نمایند.

حضرت آیت الله سیستانی بیان داشتند که راه درست و عاقلانه همین است که شورای علما در پیش گرفته است.

ایشان در مورد مساعدت‌های مالی به فقرا وعده دادند که همچنان ادامه دهند وتقویت نمایند و فرمودند که به وکلای خود سفارش کرده‌اند که به نیازمندان شیعه وسنی کمک کنند.

ایشان در بخشی از سخنانش ، تحکیم اخوت اسلامی بین برادران شیعه و سنی و ایجاد الفت و محبت بین پیروان مذاهب اسلامی در افغانستان مورد تأکید خاص قرار دادند.

خبرگزاری آوا در این گزارش یادآوری کرد با توجه به انتشار خبرهای متناقض از اوضاع جاری افغانستان در خارج از این کشور، مخصوصاً نزد مراجع عظام تقلید شیعه در حوزات علمیه مشهد، قم و نجف اشرف، شورای علمای شیعه افغانستان هیئتی را تحت ریاست محمد اکبری، معاون شورای علما برای تبیین اوضاع جاری کشور و بیان دیدگاه‌ها و فعالیت های شورا، به کشورهای ایران و عراق اعزام کرده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد یاسین یوسفی IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    2 0
    با سلام و احترام خدمت خبرگزاری حوزه از اینکه اخبار را پوشش می دهید سپاسگزاریم اما در مورد خبر مذکور یادآور شوم که دقیق نیست چون اولا منبعش خبرگزاری صدای افغان آوا است که زیر فرمان طالبان است، ثانیا تمام خبر نیست چون حضرت آقا در این دیدار از مظالمی که در حق مردم افغانستان روا داشته شده است انتقاد کرده به ویژه مظالمی که بر زنان وارد شده است، در این دیدار مشی شورای علما هیچ تاییدی نشده است امیدوارم خبر را در منبع اصلی اش که دفتر آیت الله العظمی سیستانی مد ظله العالی است مشاهده فرمایید. عرض می کنم که خبرگزاری صدای افغان آوا منبع قابل اعتمادی نیست. عبارت #امارت_اسلامی یک عبارت فقهی است که به معنای تایید و مشروعیت بخشی به حکومت ظالمانه و غاصبانه طالبان است. با احترام فراوان
  • محمد یاسین یوسفی IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم حضرت آیة الله سیستانی (مد ظله) پیش از ظهر یکشنبه ۸/جمادی الثانی/۱۴۴۴هـ با هیئت شورای علمای شیعه افغانستان دیدار نمودند. در این دیدار رئیس هیئت گزارشی از اوضاع جاری کشور و عملکرد شورا ارائه نمود. معظم له ضمن ابراز تأسف فراوان و تأثر عمیق از رنج ها ومحنت های بسیاری که ملت شریف افغانستان در چند دهه اخیر متحمل شده اند، با اشاره به مظالم گوناگونی که در این دوران بر همگان به ویژه بر بانوان این کشور روا می شود، تأکید نمودند که عموم مسلمانان وجامعه جهانی وظیفه دارند مردم مظلوم افغانستان را در این شرایط دشوار تنها نگذارند و از هیچ کمکی در جهت کاهش رنج آنان دریغ نکنند. ایشان با تأکید بر ضرورت حفظ وحدت و همبستگی ملی و انسجام داخلی و رعایت زندگی مسالمت آمیز با همه اقوام و گروه ها و سفارش به پرهیز از هر گونه خشونت در ارتباط با حاکمان فعلی کشور، به شورا توصیه نمودند در جهت پیگیری و احقاق حقوق مردم بزرگ افغانستان از هیچ کوششی کوتاهی ننمایند. ۱۰ جمادی الثانی ۱۴۴۴ دفتر آقای سیستانی (مد ظله) ـ نجف اشرف
  • محمد یاسین یوسفی IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    1 0
    اظهار تاسف حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی از مظالمی که بر مردم، به‌ویژه بر زنان افغانستان، در این دوران روا داشته می‌شود. در بیانیه‌ی منتشر شده از سوی دفتر حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی حفظه‌الله، پیرامون دیدار با اعضای شورای علمای شیعه، کمترین اشاره‌ای به تایید از عملکرد نهاد خاص، یا تمجید از فرد و افرادی خاص، چنان‌که پیش از این در گزارش‌ها آمده بود، مطرح نشده است. آن‌چنان‌که سیره همیشگی ایشان و همه مراجع است، تنها سخن از دعوت به وحدت، همبستگی داخلی، رعایت همزیستی مسالمت‌آمیز همه اقوام و گروه‌ها و پرهیز از خشونت، مطرح است. در گزارش‌های پیشین از سوی علما، هیچ اشاره‌ای به وضعیت زنان افغانستان نشده بود؛ در حالی‌که معظم‌له از مظالمی که بر مردم افغانستان به ویژ بر زنان، در این دوران روا داشته می‌شود، اظهار تاسف و به همه مسلمانان و جهانیان، توصیه نموده است در جهت کاهش رنج مردم افغانستان کمک نمایند. در ارتباط با حاکمان فعلی (گروه طالبان) نیز معظم‌له، بدون تایید و تمجید موضع‌گیری افراد و نهاد خاص، تنها به شورا توصیه نموده است که در جهت پی‌گیری احقاق حقوق مردم افغانستان کوتاهی نکنند. این بیانیه، تمام آن‌چیزی است که حضرات شاخ و برگش دادند؛ آن‌چه را به نفع این نهاد در ارتباط با حکومت خودخوانده طالبان تشخیص دادند، به آن افزودند و آن‌چه را به ضرر این نهاد و گروه طالبان تشخیص دادند، کاهش دادند. به‌ویژه، مردم اعتراض دارند که وقتی علمای الازهر اعتراض کرده‌اند، چرا مراجع شیعه نسبت به وضعیت زنان افغانستان ساکت‌اند؛ اما حضرات علما موضع معظم‌له نسبت به وضعیت مردم افغانستان و ستم بر زنان را کتمان کردند.
  • ا IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    1 0
    درود
  • فَاتَّبِعُوا ملة محمد(ص) CA ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    1 0
    در نخستین دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم (۰۶/۰۶/..۱۴)، حضرت آیت الله خامنه ای گفتند:«افغانستان کشور برادر ما است؛ هم‌زبان، هم‌دین، از لحاظ فرهنگی هم‌فرهنگ؛ و واقعاً مشکلات افغانستان و مصیبت‌های افغانستان انسان را بشدّت متأثّر میکند. این حوادثی که دارد پی‌درپی پیش می‌آید، این حادثه‌ی روز پنج‌شنبه این کشتارها، این مشکلات، این سختی‌هایی که اینها میکشند، اینها کار آمریکا است. بیست سال آمدند افغانستان را اشغال کردند و در این بیست سال انواع و اقسام ظلمها را به افغانها کردند؛ مجلس عزایشان را، مجلس عروسی‌شان را بمباران کردند، جوانهایشان را کشتند، عناصر فراوانی از اینها را بی‌جهت به زندانهای گوناگون انداختند، ده‌ها برابر -چندده برابر- تولید موادّ مخدّر را در افغانستان افزایش دادند؛ این کارها را کردند، یک قدم هم برای پیشرفت افغانستان برنداشتند؛ یعنی افغانستان امروز از لحاظ پیشرفتهای مدنی و پیشرفتهای عمرانی و مانند اینها از آن زمان اگر عقب‌تر نباشد جلوتر نیست؛ یعنی هیچ کار نکردند. حالا هم که دارند میروند با این فضاحت [همراه است]؛ وضع فرودگاه کابل، این اجتماع مردم و این مشکل. آن کسانی از افغانها را که میبرند -آن کسانی که در این سالهای طولانی به‌اصطلاح با اینها همکاری میکردند- و میخواهند از افغانستان خارج کنند، گزارشهایی وجود دارد که وضع آنجایی که اینها را میبرند از افغانستان بدتر است؛ مشکلات فراوان در آن مراکزی که اینها را دارند آنجا اسکان میدهند [وجود دارد]؛ این وضع آمریکا است. به ‌هر حال در مورد افغانستان ما طرف‌دار ملّت افغانیم؛ دولتها می‌آیند و میروند؛ انواع و اقسام دولتها در این سالها در افغانستان سر کار آمده‌اند. دولتها می‌آیند و میروند، آن که باقی میماند ملّت افغانستان است؛ ما طرف‌دار ملّت افغانستان هستیم. نوع رابطه‌ی ما با دولتها هم به نوع رابطه‌ی آنها با ما بستگی دارد. و امیدواریم که ان‌شاءالله خدای متعال خیر مقدّر بفرماید برای مردم افغان و آنها را از این وضعیّت نجات بدهد و ان‌شاءالله وضعشان را به بهترین وجهی قرار بدهد و تفضّلات خودش را بر آنها نازل کند و بر ما ان‌شاءالله». شهید صدرزاده گفتند:«پیام اینه که با هم باشیم ...یک صدا، یک دل، یک نیت. اگر همه یک صدا و یک دل و یک نیت شدیم، به فاطمه زهرا در هر عملیاتی پیروزیم!» 🇵🇸🇮🇷 ما ناصر ایمان و، ما حامی قرآنیم، از ملت اسلام و، از کشور افغانیم!