دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان آرایه‌های ادبی سوره‌های حشر، ممتحنه، صف، جمعه، منافقون و تغابن با محوریت تفسیرالمیزان» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم نعمیه صنیعی دارانی طلبه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان «آرایه‌های ادبی سوره‌های حشر، ممتحنه، صف، جمعه، منافقون و تغابن با محوریت تفسیرالمیزان» با راهنمایی دکتر ولی‌اله جعفری فشارکی و داوری ولی هاشم پور دفاع کرد.

صنیعی دارانی در دفاع از پایان نامه خود گفت: آرایه‌های ادبی در علم بلاغت عبارتند از ابزارهایی که در رسایی و شیوایی کلام مؤثر هستند؛ این آرایه‌ها در قرآن کریم به عنوان بزرگترین معجزه جاوید پیامبر«صلی الله علیه و آله و سلّم» فراوان یافت می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اصول حاکم بر زبان و ادبیّات عربی، فهم درست جملات و آیات قرآنی به شناخت دقیق علم صرف، نحو و بلاغت نیاز دارد. از جمله مفسّرانی که به این امر مهم پرداخته‌اند، علّامه طباطبایی (ره) است، ایشان در تفسیر المیزان توجه ویژه‌ای به فهم آیات و ادبیات عرب داشته‌اند و از شواهد بلاغی موجود در آیات استفادۀ تفسیری نموده است؛ این شواهد بلاغی بهترین منبع برای استفاده اهل علم می‌باشد، علاوه بر اینکه می‌توان گفت وجود این همه آرایه‌های ادبی، در ذیل سوره‌های (حشر، ممتحنه، صف، جمعه، منافقون و تغابن) نشانۀ این است که خود قرآن، بر اعجاز بیانی‌اش شهادت می‌دهد.

وی هدف از پژوهش حاضر را بررسی برخی آرایه‌های ادبی از جمله آرایه‌های معانی، بیان و بدیع درسوره‌های (حشر، ممتحنه، صف، جمعه، منافقون و تغابن) بپردازد، که به روش ترکیبی (توصیفی-تحلیلی)و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای به آن پرداخته شده است، در این پژوهش در حدّ بضاعت، نمونه‌هایی از آرایه‌های ادبی موجود در سوره‌های مذکور را که علّامه طباطبایی(ره) به آنها اشاره کرده و یا به وضوح در تفسیر المیزان آورده را جمع‌آوری، بررسی و بیان کرده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha