یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عزاداری

حوزه/ یکی از اشکالاتی که مخالفین ما به عملکرد شیعیان به ویژه در مجالس عزاداری بر اهل بیت(ع) وارد می‌کنند این است که این رفتارها معلول جهالت شیعیان است؛ چون گمان می‌کنند که با این‌گونه اظهار ارادت‌ها نسبت به اهل بیت(ع) و یا عزاداری بر اهل بیت(ع) مشکلات زندگی‌شان برطرف می‌شود و نیّت اصلی آن‌ها حاجت گرفتن یا شفای بیماران و امثال این موارد است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام روح الله حبیبیان از کارشناسان پاسخگویی به شبهات به برخی از شبهات پیرامون عزاداری و ماه محرم پاسخ داد که در شماره های گوناگون تقدیم نگاه شما خواهد شد.

شبهه:

یکی از اشکالاتی که مخالفین ما به عملکرد شیعیان به ویژه در مجالس عزاداری بر اهل بیت(ع) وارد می‌کنند این است که این رفتارها معلول جهالت شیعیان است؛ چون گمان می‌کنند که با این‌گونه اظهار ارادت‌ها نسبت به اهل بیت(ع) و یا عزاداری بر اهل بیت(ع) مشکلات زندگی‌شان برطرف می‌شود و نیّت اصلی آن‌ها حاجت گرفتن یا شفای بیماران و امثال این موارد است.

اگر این انسان‌ها از این جهل خارج شوند، می‌فهمند که به جای تمسک به این رفتارها باید رفتارهای عاقلانه و پیروی از راهکارهای طبیعی عالم دنیا را برای حل مشکلات و یا درمان بیماری‌های خودشان در پیش بگیرند.

پاسخ:

در جواب این شبهه‌ی کودکانه باید گفت: آیا آزمون و خطا برای تبعیت از این راهکار برای ۱۰ سال یا ۲۰ سال یا ۵۰ سال کفایت نمی‌کند؟

کسانی که سال‌ها گرفتار یک بیماری بودند و یا مشکلاتی در زندگی خودشان داشتند و از این ابزار بهره بردند و نتیجه نگرفتند، چرا باید حداقل به اندازه‌ی ۱۳ قرن این رفتار را تکرار کنند؟

اگر شیعیان این رفتار جاهلانه - به زعم شبهه‌گران - را در طول قرون متمادی تجربه کرده باشند و نتیجه نگرفته باشند، چرا باید هر سال این مجالس پرشورتر و این محافل پررونق‌تر شود؟

این نشان می‌دهد که در واقع عملکرد شیعیان نه تنها برخاسته از جهالت نیست، بلکه برخاسته از یک معرفت والا و متعالی است.

شیعیان در این حضور در مجالس اهل بیت(ع) و اقامه‌ی عزا بر اباعبدالله(ع) بهره‌مندی‌های مختلف جسمی، روحی، دنیایی و آخرتی را توقع دارند و نتایج مثبت آن را در زندگی خودشان دیده‌اند و به همین جهت این مجالس و محافل هر سال پررونق‌تر از قبل در میان شیعیان، بلکه در میان غیرشیعیان و حتی غیرمسلمانان رواج پیدا کرده است.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha