شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: معروف امروز ما تاکید بر وحدت جامعه ایمانی و اتحاد جامعه دینی فراتر از جامعه اسلامی و تلاش برای حل مشکلات منطقه سیستان است. 

به گزارش خبرگزاری حوزه از زاهدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی تحکیم بنیان خانواده رسیدگی به فرزندان و تلاش برای تربیت آن‌هاست.

امام جمعه زاهدان عنوان کرد: در آموزه‌های اسلامی حق و تکلیف بین اقشار مختلف مردم دو جانبه است بدین معنا که اگر ما نسبت به فردی تکلیفی داریم او هم نسبت به ما تکلیف و وظایفی بر عهده دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی بیان کرد: یکی از این موارد پدر و مادر هستند و باید توجه داشته باشیم که اگر فرزندان نسبت به پدر و مادر تکلیفی بر عهده دارند پدر و مادر نیز در برابر فرزندان مسئولیت و تکلیف بر عهده دارند.

وی ادامه داد: در تعالیم اسلام به تشکیل خانواده و فرزندآوری تاکید شده است و بر خلاف دوران عرب جاهلی که برای فرزندان دختر ارزشی قائل نبوده و بعضا آن‌ها را زنده به گور می‌کردند اسلام برای فرزندان دختر و پسر ارزش قائل بوده و در تعابیری از پیامبراکرم(ص) از دختر به عنوان ریحانه و گل یاد شده و هنگامی که خداوند متعال دختری همچون حضرت زهرا(س) را به پیامبر داد سوره کوثر را نازل و او را تحت عنوان خیر کثیر نامید و نسل پیامبرش را نیز از همان دختر قرار داد.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: فرزند برای پدر و مادر نعمت است همان‌گونه که پدر و مادر برای فرزندان نعمت هستند و فرزندان امت اسلامی مایه افتخار برای پیامبر اکرم(ص) هستند. از ایشان نقل شده است من از شما امت مباهات می کنم حتی فرزندانی که سقط شده و از دنیا رفته اند و کودکانی که در خردسالی هم از بین می روند برای پدر و مادر در دنیا و آخرت نعمت هستند.

وی گفت: متاسفانه برخی از بار مسئولیت شانه خالی می کنند که یا به علت تنبلی است یا به بهانه معیشت سخت و تنگنای اقتصادی و یا اینکه تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار گرفته اند در حالی که بر اساس تاکید اسلام پدر و مادر برای تربیت و رشد ما زحمت کشیده اند و ما نیز باید برای فرزند آوری و تربیت فرزندان تلاش کنیم چرا که خداوند متعال روزی رسان فرزندان است و حتی برخی خانواده‌ها با تمکن مالی هم تحت تاثیر فرهنگ غربی بوده و فرزندان کمتری دارند که ادامه این روند کشور ما را دچار مشکل خواهد کرد و سبب پیری جمعیت کشور خواهد شد که برای ما یک آسیب است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان به قرائت و شرح فرازی از دعای امام سجاد(ع) برای فرزندانشان در صحیفه سجادیه پرداخت و عنوان داشت: "اللَّهُمَّ وَ مُنَّ عَلَیَّ بِبَقَاءِ وُلْدِی وَ بِإِصْلَاحِهِمْ لِی وَ بِإِمْتَاعِی بِهِم" خداوندا به باقی ماندن فرزندانم و به شایسته نمودنشان برای پیروی از من و به بهره‌مند شدنم در دنیا و آخرت از ایشان بر من منّت گذار

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی گفت: امام سجاد(ع) در این فراز سه خواسته را از خداوند متعال تقاضا دارد ابتدا ماندگاری فرزندان دوم اینکه فرزند شایسته و صالح باشد و درخواست سوم نیز اینکه فرزندان کارآمد باشند تا بتوانم از وجود آن‌ها بهره ببرم.

وی ادامه داد: بهره مندی پدر و مادر از فرزند بهره‌مندی عاطفی، مادی و معنوی است و اگر فرزند صالح و شایسته ای باشد و کار خیر انجام دهد پدر و مادری که او را اینگونه تربیت کرده باشند در کار خیر او شریک بوده و حتی پس از مرگ هم پرونده عمل آنها بسته نخواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی گفت: امام سجاد(ع) با بیان عاطفی با خداوند متعال سخن می گوید و برای رشد فرزندان خود پادرمیانی می‌کند و خواستار ماندگاری ان‌ها و صالح شدن ان‌ها می شود تا بتواند از آن‌ها بهره مند شود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای فردی و اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر و تلاش برای اصلاح جامعه است.

امام جمعه زاهدان افزود: به تقدیر الهی محرم ماه اول سال قمری بوده و این ایام تحت عنوان هفته امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است و امیدواریم که بتوانیم در طول سال حسینی بوده و حسینی بمانیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی ادامه داد: سه جمله کلیدی در فرمایشات امام حسین(ع) وجود دارد که زمینه قیام و اهداف نهضت را مشخص می کند جمله اول"اگر امت اسلامی با حاکمی همچون یزید مبتلا شود باید با اسلام خداحافظی کرد". جمله دوم این که "من به طور سر خود و برای حکومت قیام نکرده ام بلکه با هدف اصلاح امت اسلامی قیام می کنم". امام حسین(ع) در سومین جمله خود عنوان می‌کنند"اَن آمُرَ بالمعروفِ و اَنهی عَنِ المُنکَرِ" من می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و مگر نمی‌بینید که وضعیت جامعه به گونه‌ای شده که به حق عمل نمی‌شود، معروف در جامعه تحقق پیدا نمی‌کند و از باطل دست کشیده نمی‌شود و وظیفه ما امر به معروف و نهی از منکر است و چه کسی برای این امر سزاوارتر از من است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به جمله "کُلُّ یَومٍ عاشُوراءُ وَ کُلُّ أرْضٍ کَرْبَلا" اظهار کرد: هر روز عاشورا و هر سرزمین کربلاست بدین معنا که تقابل جبهه حسینی و جبهه یزیدی همواره و تا قیامت ادامه دارد و ما در هر جا، مکان، زمان و موقعیتی که هستیم باید جبهه خود را مشخص کنیم.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم به درستی به وظیفه عمل کنیم باید جبهه حسینی و جبهه یزیدی را بشناسیم و تلاش کنیم و از خداوند متعال بخواهیم تا به ما توفیق دهد تا زیر چتر ولایت فقیه و پای پرچم امام حسین(ع) بمانیم و در این راه جهاد و تلاش کنیم و زندگی و مرگ ما در این جبهه باشد و یزیدیان زمان را شناخته و از استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی گرفته تا برخی از مزدوران آن‌ها که در برخی از کشورهای اسلامی حکومت را به دست دارند و هر کسی که در جبهه استکبار قدم می زند با آنها مقابله و مبارزه کنیم.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: اگر می‌خواهیم راه امام حسین(ع) را در امر به معروف و نهی از منکر ادامه دهیم باید به درستی معروف و منکر زمان خود را بشناسیم تا بتوانیم به درستی امر به معروف و نهی از منکر کنیم و اگر می‌خواهیم راه امام حسین(ع) را در اصلاح جامعه اسلامی ادامه دهیم باید آسیب‌ها و راهکارهای رفع آن را بدانیم تا بتوانیم در این مسیر به درستی گام برداریم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: معروف امروز ما جهاد تبیین است و باید برای تبیین معارف دینی، انقلابی و ارتقای بصیرت مردم به خصوص نسل جوان و پاسخگویی به هجمه‌ها و شبهات تلاش کنیم و منکر ما نیز کم‌کاری، ولنگاری و وادادگی در برابر این هجمه‌ها، شبهات و فضای باز مجازی است.

وی گفت: معروف امروز ما تاکید بر وحدت جامعه ایمانی و اتحاد جامعه دینی فراتر از جامعه اسلامی است و آنچه را خداوند متعال به پیغمبر اکرم(ص) دستور داده این است که به مسیحیان بگو "قُلْ تَعَالَوْا إِلَیٰ کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ" شما هم متدین هستید چرا که به خدا و پیغمبر او ایمان دارید و بر قدر مشترک‌های جامعه دینی اتفاق کنید و در برابر دشمن کفر متحد و منسجم شوید و منکر ما کاری است که دشمن می کند آن هم تلاش برای ایجاد تفرقه بین جوامع دینی به طوری که یک روز مجوز قرآن سوزی و روز دیگر مجوز به آتش کشیدن تورات را می‌دهد تا بین مردم به اسم دین دعوا و درگیری ایجاد کند و به تعبیر مقام معظم رهبری آنچه را که شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی انجام می دهند برای ایجاد جنگ و تفرقه مذهبی از جمله منکرهای امروز ماست که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی ادامه داد: معروف امروز ما تلاش برای حفظ سلامت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و افزایش کارآمدی و بهره‌وری آن‌ها و منکر امروز ما انواع فسادی است که در برخی از دستگاه‌ها شاهدیم از جمله فساد اخلاقی، فساد مالی، فساد اداری به باید آن‌ها را به خوبی شناخته و نهی از منکر کنیم.

وی اظهار داشت: معروف امروز ما تلاش برای تحکیم بنیان خانواده، تقویت عفاف و حجاب و فرزندآوری و منکر امروز ما تضعیف بنیان خانواده، گسترش بی بندوباری، بی عفتی، بی حجابی و آمار بالای طلاق است که باید به درستی شناخته و برای اصلاح آن تلاش کنیم.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: معروف امروز ما عدالت و اجرای قانون برای همه یکسان و بدون استثناست تا عدالت برای هر قوم و مذهب اجرا شود و قانون برای هر کسی در هر جایگاهی از جامعه اجرا شود و منکر امروز ما تخلفات از قانون، مافیاها و انواع قاچاق است که باید برای رفع این آسیب و اصلاح جامعه تلاش کنیم.

وی ادامه داد: معروف امروز ما رعایت حقوق و کرامت مردم توسط همه دستگاه‌های اجرایی، قضایی، نظامی، انتظامی و امنیتی است چرا که اگر فرد مجرم هم باشد باید برای جرم مرتکب شده مجازات شود اما مسلمان و انسان است و باید حفظ حرمت او شود و دستگاههای ما باید به نیروهای خود حفظ کرامت و حرمت مردم را آموزش دهند و نظارت و کنترل کنند و منکر ما این است که متاسفانه در برخی از دستگاه‌ها مشاهده می شود که حرمت مردم حفظ نمی‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی خاطرنشان کرد: معروف امروز ما تلاش جمعی، جهادی، مستمر و موثر برای اثبات کارآمدی نظام و ارائه انواع خدمات به مردم است و در مقابل منکر امروز ما نیز تنبلی، سستی، کاهلی، باندبازی، تخلف، سوءاستفاده، غارت اموال عمومی و اجحاف و ظلم به مردم است.

وی گفت: معروف امروز ما احساس مسئولیت عمومی، نظارت همگانی و مطالبه‌گری عمومی مردم از مسئولان است تا از بروز مشکلاتی که امروز در شمال، مرکز و جنوب استان با آن موجه هستیم جلوگیری شود که برای اینکار مردم باید به میدان مطالبه‌گری وارد شوند.

امام‌ جمعه زاهدان افزود: معروف امروز ما تلاش برای حل مشکلات منطقه سیستان است و اگر موارد ذکر شده از جمله مطالبه گری ها، احساس مسئولیت‌ها و پیگیری ها انجام می شد وضعیت سیستان اینگونه نبود و اگر با ترک فعل‌ها، بی تدبیری ها، کاهلی ها و زدوبندها برخورد می شد وضعیت استان و به خصوص منطقه سیستان اینگونه نبود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: خطاب به ائمه جمعه منطقه سیستان عنوان کردم که چرا بزرگان و فرهیختگان منطقه سیستان طرح جامعی برای احیای سیستان ارائه نمی‌کنند تا حرف همه در استان یکی شود و همه برای اجرای آن برنامه تلاش کنند البته بشارت دادند کاری در حال انجام است و امیدواریم زودتر نتیجه دهد.

وی افزود: معروف امروز ما تلاش صادقانه همه دستگاه‌ها برای خدمت بی منت به مردم شریف و صبور است و باید اینگونه عمل کنیم تا حسینی و از امت پیامبر اکرم(ص) باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha