دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شریفیان

کارشناس مذهبی با تأکید بر احساس دو طرفه بین امام و مأموم تصریح کرد: فردی که حب دنیا دارد دیگر نمی تواند ابن زیاد را کنار بگذارد. قرآن کریم نیز در سوره توبه این را با عنوان " ولیجة " بیان می‌کند، یعنی در جایی وجود فرد با ابن زیاد آمیخته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، حجت الاسلام محمد شریفیان در مراسم سوگواری هیئت رزمندگان اسلام در مسجد امام خمینی(ره) اصفهان با اشاره به تقسیم رزق در دهه اول محرم اظهار داشت: رزق امام حسین(ع) به طور ویژه در دهه اول عزاداری و مصیبت زدگی و گریه بر سیدالشهدا(ع) همراه شده است و در روایت است که از روز اول محرم دیگر لبخند بر لب امام کاظم(ع) دیده نمی شد و غصه حضرت روز به روز بیشتر می شد تا آن که روز دهم، روز غصه و عزاداری حضرت بود.

وی با بیان این که این سیره حضرات معصومین بوده و وجود مقدس امام زمان(عج) نیز همین گونه می باشند گفت: ولایت تعلق انسان به امام است و انسان به امام متصل می شود و غصه ها و شادی های امام نیز همین گونه است و یکی از مهم ترین نشانه های ولایتمندی انسان همین تعلق است.

شریفیان افزود: در روایت از امام رضا(ع) آمده است که فرمودند اگر می خواهید با ما اهل بیت باشید، " یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا و یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا " ، لذا رمز حشر انسان با امام ، ولایت می باشد و شاخصه آن، شادی ها و غصه های انسان است و محرم فرصت ویژه برای این معنا است.

کارشناس مذهبی رمز حشر را ارتباط غصه ها و شادی های انسان با غصه ها و شادی های امام عنوان کرد و ادامه داد: به میزانی که این رنگ بیشتر باشد تأثر انسان از امام بیشتر است و ولایت یعنی انسان خود را ذیل امام تعریف کند و زمانی که می خواهید ظرفیت افراد را بسنجید با همین مسئله سنجیده می شود.

وی اضافه کرد: تعلق به دنیا، غصه و شادی دنیا را به همراه می آورد، اما تعلق به امیرمومنان(ع)، امر دیگری ایجاد می کند، در واقع دو حب و دو تعلق وجود دارد ، در یک طرف " حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَة " است که انسان را آلوده و گرفتار می کند و از طرف دیگر حب امیرمومنان(ع) است که غصه و شادی دیگری را رقم می زند.

کارشناس مذهبی با تاکید بر احساس دو طرفه بین امام و مأموم تصریح کرد: فردی که حب دنیا دارد دیگر نمی تواند ابن زیاد را کنار بگذارد. قرآن کریم نیز در سوره توبه این را با عنوان " ولیجة " بیان می کند، یعنی در جایی وجود فرد با ابن زیاد آمیخته شده است.

شریفیان با اشاره به عبارت "عروة الوثقی" و تفسیر آن به حب امیرمومنان(ع) گفت: عروه یعنی انسان جایی پیوند می خورد و با آن همراه می شود و محل اتصال انسان به حقیقت دین است و آن دین، عروة می خواهد و عروة آن امیرالمومنین(ع) است و خداوند متعال با سفره سیدالشهدا(ع) راه رسیدن به محبت اهل بیت را نزدیک کرده است.

وی خاطر نشان کرد: قرآن کریم در آیه ۷ سوره حجرات می فرماید: "وَلَٰکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ وَکَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْیَانَ ۚ أُولَٰئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ " یعنی خداوند اگر می فرماید به دنبال امیرمومنان(ع) بروید و از آن دستگاه جدا نشوید در مقابل محبتی که به فرد می دهد، نسبت به دشمن حضرت نیز کراهت ایجاد می کند.

شریفیان در ادامه به تبیین اهمیت احتجاج سیدالشهدا(ع) در صبح عاشورا پرداخت و گفت: جمله ای از جملات امام حسین(ع) در صبح عاشورا نقل شده است، که حضرت با صدای بلند این آیات را می خوانند "ما کَانَ اللَّهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیٰ مَا أَنْتُمْ عَلَیْهِ حَتَّیٰ یَمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ "خدا آن نیست که امت را به حال خود رها کند و خبیث و طیب را از یکدیگر جدا نکند.

وی عنوان کرد: این مسئله بسیار مهم است چرا که گویا امام در صبح عاشورا با طرف مقابل احتجاج نمود و به این آیات، آیات حمرالاسد گفته می شود و قرآن کریم درباره واقعه حمرالاسد می فرماید: "فانقلبوا بِنِعمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضلٍ لَم یَمسَسهُم سوءٌ".

کارشناس مذهبی افزود: صف های خبیث و طیب که از یکدیگر جدا شد، رسول خدا(ص) افراد خود را خواهد یافت و مسئله ظهور حضرت حجت(عج) نیز همین گونه رقم می خورد و تا زمانی که خبیث و طیب جدا نشوند ظهور اتفاق نمی افتد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha