شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مراسم چهار پایه خوانی نوجوانان مداح کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم

حوزه/ مراسم چهارپایه خوانی نوجوانان مداح کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با حضور حاج عباس حیدرزاده مداح اهل بیت(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدرضا حیدری مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم در مراسم چهارپایه خوانی نوجوانان مداح کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم که امروز در محل این ستاد برگزار شد، با بیان اینکه یکی از راهکارهای هویت بخشی به یک نوجوان از نگاه دین مبین اسلام جهت دهی به فطرت انسانی است گفت: یکی از محورهای عملیاتی جهت دهی به فطرت وجودی انسان ها مقوله عاشورا و کربلاست که اساسا تجلی اعظم فطرت انسانی در عاشورا به اوج خود رسیده است.

وی ادامه داد: عاشورا عجین و قرین فطرت هر انسان بیدار است و انسان هایی که می خواهند در مسیر فطرت خود و در مسیر تقرب الی الله قرار بگیرند باید عاشورا را بخوانند، بچشند و در اوج ببینند.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود: نوجوان با توجه به فطرت پاک و هیجان و احساس مسئولیتی که دارد می تواند در قالب عاشورا یک نقش آفرین جدی باشد؛ هم در حوزه بیدارسازی و فعال سازی فطرت انسانی و هم در اشاعه و نشر و ترویج شعائر حسینی(ع).

وی با بیان اینکه یک نوجوان و یک جوان بر اساس فطرت بیدارخود می تواند در اعتلای عاشورا نقش جدی داشته باشد تصریح کرد: یکی از جذابیت هایی که برای یک نوجوان و جوان می تواند هم هویت بخش باشد و هم می تواند نوجوان را به یک تراز حسینی و عاشورایی برساند این است که ما در دستگاه امام حسین (ع) به او نقش دهیم، لذا نقش جدی و اساسی که می تواند بر اساس جنبش و حرکت جمعی باشد همین مساله چهارپایه خوانی است .

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حیدری ادامه داد: چهارپایه خوانی به یک نوجوان هم هویت می دهد و هم مسئولیت، لذا کانون های مساجد با توجه به اینکه نوع مخاطبش جوان و نوجوان است برخود وظیفه دانست که بر اساس مساله چهارپایه خوانی که هم هویت بخش است و هم مسئولیت آفرین این مساله را که یک سنت حسنه و یک فوق هنر است را به دست نوجوانان در محلات، میادین، بقاع متبرکه و حرم مطهر حضرت معصومه(س) رقم بزند.

وی تصریح کرد: در همین راستا امروز جمعی از نوجوانان مداح که متقاضی تشکیل چهارپایه خوانی در محلات خود هستند در اینجا جمع شده اند تا علاوه بر آموزش، یک توسعه و ساماندهی در این حوزه صورت بگیرد که ان شاءالله بتوانیم به وسیله این سنت چهارپایه خوانی زینت المجالس اهل بیت در محلات و شهر مقدس قم باشیم و هم این حرکت فردا و فرداها تبدیل به یک گفتمان نوجوان و یک جریان فرهنگی شود.

در این مراسم که با حضور حاج عباس حیدرزاده مداح اهل بیت(ع) برگزار شد علاوه بر چهارپایه خوانی تعدادی از نوجوانان مداح، بحث آموزش ابتدایی، فلسفه و محاسن چهارپایه خوانی برای نوجوانان مداح ارائه شد.

حیدر زاده در این مراسم با بیان اینکه سنت چهارپایه خوانی به دوره قاجار برمی گردد گفت: در دوره قاجار به بحث عزاداری و عاشورا بسیار اهمیت داده می شدو مجالس امام حسین(ع) در این دوره بسیار رونق گرفت.

وی یکی از مهمترین ابعاد چهارپایه خوانی را بُعد حماسی آن عنوان کرد و گفت: شهدای کربلا وقتی به میدان می آمدند رجز می خواندند و حماسه می آفریدند و یکی از مهم ترین و اصلی‌ترین فاکتورهای پیروزی انقلاب اسلامی نیز همین عزاداری ها و چهارپایه خوانی ها بود.

وی در ادامه به نوجوانان مداح توصیه کرد: بهره گیری از اساتید فن، فراگیری علوم اهل بیت(ع)، اهمیت دادن به نماز، امر به معروف و نهی از منکر و انتقال سیره ظلم ستیزی امام حسین(ع) به مردم از اصول اولیه ای است که یک مداح باید در نظر داشته باشد تا بتواند هدایتگر مردم باشد.

لازم به ذکر است: این مراسم با حضور یکصد نفر از نوجوانان مداح کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم به همت ستاد هماهنگی مساجد استان قم و با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha