دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه قزوین

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه جهاد دانشگاهی یکی از ارکان پیشرفت علمی کشور محسوب می‌شود، گفت: در جهاد دانشگاهی، علم یک رکن بسیار جدّی است، جهاد دانشگاهی یکی از ارکانی است که کمک کرد رشد علمی ما نسبت به سالیان گذشته بیش از ۱۱ برابر شده، ما اکنون در بسیاری از حوزه‌ها جزو ۴-۵ کشور برتر دنیا هستیم، این سرعت پیشرفت علمی توسط جهادگرانی چون شما اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در دیدار فرشاد پیله‌چی رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین، اظهار داشت: پیشوند نام مبارک مرکز شما جهاد است، کلمه جهاد تعارفی و تشریفاتی نیست، واقعی است، یعنی ما را پای آیه ۷۸ سوره حج می‌برد، آنجا که خدای متعال می‌فرماید «و جَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ» یعنی، در راه خدا چنانکه شایسته حق جهاد در راه اوست جهاد کنید.

وی ادامه داد: وقتی این آیه را قرائت می‌کنیم یا باید این اسم را کلاً کنار بگذاریم، یا با همه لوازمش پای این اسم بایستیم، خداوند می‌فرماید اگر می‌خواهید کارتان پیش برود باید حق جهاد را ادا کنید، یعنی جهاد یک حقی دارد، در قیامت این حق یقه ما را گرفته و می‌گوید شما زیر چتر من بودید، پس چرا حق مرا ادا نکردید؟ اگر از اسم جهاد استفاده می‌کنید باید واقعاً جهادی باشید، البته با توجه به روحیاتی که از شما سراغ داریم این چنین بوده و هستید.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: همچنین خداوند در آیه ۱۲۱ سوره بقره می‌فرماید «یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ»، یعنی (قرآن را چنان که شایسته است می‌خوانند)، منظور خدا این است که از قرآن می‌شود فهمید جهاد، خدمت و رسالت یک انسان مسلمان و جهادی چیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند در آیه ۱۰۲ سوره آل‌عمران نیز می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ»، یعنی (ای کسانی که ایمان آورده‌اید! چنان که حق تقوی و پرهیزکاری است از خدا بپرهیزید!)، در این آیه نیز از رعایت حق تقوا سخن به میان آمده است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین حق جهاد، حق تلاوت قرآن و حق تقوا سه حق مهم هستند که اگر کسی این سه حق را رعایت کند مشمول تشویق خدا می‌شود، خداوند در آیه ۲ سوره انفال می‌فرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ»، یعنی (مؤمنان همان کسانی‌اند که چون یاد خدا شود، دلهای‌شان بترسد و چون آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمانشان بیفزاید و بر پروردگار خود توکل می‌کنند).

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: مطابق این آیه مؤمن حقیقی آن کسی است که وقتی نام خدا را می‌شنود به هیجان می‌آید و دلش می‌لرزد، وقتی آیات قرآن برای او تلاوت می‌شود ایمان او افزایش پیدا می‌کند، یک نفر از قرآن رحمت، شفا، رشد، کمال و بالندگی می‌گیرد و همچنین ممکن است قرآن یک نفر را نابود ‌کند، اما این چطور ممکن است؟

امام جمعه قزوین تصریح کرد: یک درختی ممکن است دلیل پژمردگی‌اش تشنگی باشد، دلیل پژمردگی یک درخت هم ممکن است ضایع شدن و نابود شدن ریشه‌هایش باشد، قرآن می‌گوید اگر شما عطش دین داشته باشید، افسرده و پژمرده باشید، قرآن مثل آبی است که پای درخت تشنه‌ای می‌ریزید و باعث می‌شود نشاط به این درخت برگردد، اما درختی که به‌خاطر پوسیدگی ریشه‌ها افسرده باشد هر چه بیشتر آب بخورد بیشتر پژمرده می‌شود.

وی تصریح کرد: منافقین این گونه هستند، هر چه برای آن‌ها آیه قرآنی بخوانید خراب‌تر می‌شوند، مؤمنین هر چه با قرآن، متن وحی الهی، کلام رسول خدا و ائمه(ع) ارتباط داشته باشند قوّت و نشاط می‌گیرند.

وی یادآور شد: اگر ما انواع جهاد تقوایی، فعالیت قرآنی و ارتباط با کلام خدا را کنار هم قرار دادیم، در این صورت مشمول تشویق امیرالمؤمنین(ع) می‌شویم، آن حضرت فرمودند، جهاد دری از درهای بهشت است که این در برای ورود افراد خاص باز می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: حاج قاسم سلیمانی خاص بود و این در به روی او باز شد، کاظم آشتیانی خاص بود و این علم، دانش و فهم به روی او باز شد، چون شایستگی را در خودش ایجاد کرد، امام(ره) نیز نمونه کامل این معنا بود، رهبر حکیم انقلاب اسلامی هم از منظر قرآن‌شناسی و انسان‌شناسی یک انسان فرهیخته‌ای است که رعایت حق تلاوت قرآن، حق جهاد و حق تقوا ایشان را به یک مؤمن حقیقی تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: وقتی کسی با رعایت این سه حق، تبدیل به مؤمن حقیقی شد، باز هم خدا او را تشویق می‌کند و می‌فرماید هر کس در راه ما جهاد کند ما راه‌های جدیدی را به او نشان می‌دهیم، بنابراین آن چیزی که جهاد دانشگاهی را برجسته کرده این است که وقتی صحبت از این مرکز می‌شود دیگر بحث مدرک، ساعت کاری، مزد و مواجب کنار می‌رود و جهادگران این مرکز پیش از فکر کردن به درآمد، به این فکر می‌کنند که چگونه تلاش کنند تا رضای خدا را کسب کنند.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی یکی از ارکان پیشرفت علمی کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: در جهاد دانشگاهی، علم یک رکن بسیار جدی است، جهاد دانشگاهی یکی از ارکانی است که کمک کرد رشد علمی ما نسبت به سالیان گذشته بیش از ۱۱ برابر شده، ما اکنون در بسیاری از حوزه‌ها جزو ۴-۵ کشور برتر دنیا هستیم، این سرعت پیشرفت علمی توسط جهادگرانی چون شما اتفاق افتاد.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: علم این نیست که ما کتاب بخوانیم یا جزوه حفظ کنیم، امام صادق(ع) در بحارالانوار فرموده‌اند، علم مانند نوری است که اگر خدا هر بنده‌ای را لایق بندگی بداند، این نور را در دل او می‌افکند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: مجموعه‌هایی مانند شما جهش‌های معجزه‌آسایی دارید، اما هر چه در این نکات دینی دقت و تمرکز کنید جهش روزافزونی در کارتان پیدا می‌شود، تا زمانی که به فکر، دست و امکانات خودتان نگاه می‌کنید خیلی امیدوار نباشید، اما وقتی تکیه‌تان به خدا شد و با معیارهای خدایی، قرآنی و رهنمودهای اهل بیت(ع) حرکت کردید کارتان متحول می‌شود، مانند امام خمینی(ره) که با این معیارها دنیا را تحت تأثیر عزت و اقتدار خود قرار داد، هر که با کتاب خدا همراه شد، عزت و قدرت پیدا می‌کند، چرا که کتاب خدا عزیز است و خداوند فرموده «وَ اَعِدّوا لَهُم مَااستَطَعتُم مِن قُوَّة» و «خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّةٍ».

وی تصریح کرد: خداوند در آیه ۶۸ سوره مائده می‌فرماید، اگر اهل تورات و انجیل بخواهند به جایی برسند باید با جدی گرفتن تورات و انجیل برسند، یعنی اگر تورات و انجیل را جدی گرفتند ارزش پیدا می‌کنند، اگر آن‌را ضعیف پنداشتند زمین می‌خورند، البته منظور از این آیه تورات و انجیل تحریف شده نیست، اتفاقاً یکی از جدی گرفتن‌های تورات و انجیل این است که به وعده کتابشان مبنی بر اینکه باید به پیامبر خاتم بپیوندند عمل کنند، این به آن‌ها قدرت می‌دهد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: شناخت مسئله و اولویت‌شناسی از دیگر موارد حائز اهمیت است، ممکن است چندین مسئله جلوی روی ما باشد، ما باید ببینیم اولین مسئله‌ای که دارای اولویت است و ما باید به آن ورود کنیم کدام است و برای آن راه‌حل پیدا کنیم.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: کاری کنیم مسئله جمعیت در استان شتاب جدی بگیرد که دغدغه مهم رهبر فرزانه انقلاب است، به لحاظ عقل و منطق نیز این مسئله در اولویت قرار دارد، همه بسیج شویم برای اینکه این را برجسته کنیم.

وی عنوان کرد: بحث محیط زیست نیز یکی از موارد حائز اهمیت است، استان‌های دیگری که آب قزوین به سمت آن‌ها می‌رود باید بدانند که آب قزوین باید در دشت قزوین تبدیل به گندم شود و گرسنگی استان‌های دیگر را برطرف کند، همچنین اگر آب در دشت قزوین فعال نباشد، به جای گندم خاک و ریزگرد برای استان‌های دیگر سوغاتی می‌آورد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: اگر آب را هر کجا ببریم، آن کسانی که از این آب منتفع بوده‌اند به‌دنبال آن آب می‌روند، اگر آب قزوین را به شهر دیگری ببریم، آن افرادی که در دشت قزوین کشاورزی می‌کردند، کشاورزی خود را تعطیل کرده و کوچ می‌کنند، این هم باعث تعطیل شدن کشاورزی در قزوین می‌شود و مسائل متعدد دیگری را به دنبال دارد، این‌ها جای کار دارد.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: علم اقتدار است، هر چیزی که تاکنون گیر ما آمده با همین مسئله بوده است.

وی تأکید کرد: برکت نیز یکی از مسائل حائز اهمیت است، ما اگر با وضو به محل کارمان برویم کارمان برکت پیدا می‌کند، اگر اخوت دینی در جمع ما حاکم باشد برکت به مجموعه ما سرازیر می‌شود، اگر فضای ما فضای انس با قرآن باشد، این‌ها برکت را زیاد می‌کند.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha