دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام قربانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه راه موفقیت در داشتن طلاب پژوهشگر، دو کلمه ترغیب و تمهید و تشویق و ایجاد انگیزه است، گفت: در حوزه ترغیب باید به صورت مادی و معنوی تلاش کنیم، ترغیب معنوی با ارتباط بیشتر آموزش با پژوهش و آموزش پژوهش محور، محقق می‌شود، که لازمه آن برگزاری نشست‌های متعدد و آموزشی و پژوهشی با هم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام حسین قربانی، روز گذشته در جمع معاونان پژوهشی مدارس علمیه و مراکز تخصصی خواهران استان اصفهان با بیان اینکه راه موفقیت در داشتن طلاب پژوهشگر دو کلمه ترغیب و تمهید و تشویق و ایجاد انگیزه است، اظهار داشت: در حوزه ترغیب هم باید به صورت مادی و معنوی تلاش کنیم، ترغیب معنوی با ارتباط بیشتر آموزش با پژوهش و آموزش پژوهش محور محقق می‌شود، که لازمه آن برگزاری نشست‌های متعدد و متوالی آموزشی و پژوهشی با هم است.

استاد حوزه علمیه افزود: لوح‌های پژوهشی را در مدارس علمیه با عنوان‌ها و بخش‌های مختلف مثل فقه، تفسیر، اصول کاربردی، زندگینامه علما قرار دهید و از طلاب بخواهید آثار و مطالب خود را برای این لوح ارائه دهند، همچنین برگزاری جشنواره و مسابقه هم برای ترغیب معنوی پیشنهاد می‌شود.

وی با بیان اینکه برای ترغیب مادی، باید به شکل‌های مختلف، پژوهشگر را حمایت مالی کرد، خاطرنشان کرد: مثلا برای چاپ مقاله، تمهید هم یعنی اینکه باید برای پژوهش بسترسازی کرد، چهار مدل مقاله داریم، تجمیعی، تألیفی، تحلیلی و تحقیقی، اگر مقاله حاوی مطالب جدید باشد که مقاله علمی- پژوهشی (تحقیقی) است، گاهی مقاله حاوی مطالب جدید نیست اما مثلا یک نظریه را مبسوط بررسی کرده یا در راستای تقویت یا تضعیف آن به نگارش درآمده که به آن مقاله علمی- ترویجی می‌گویند.

حجت الاسلام قربانی ادامه داد: جمع‌آوری مطالب یعنی مقاله تجمیعی، بعد از تجمیع، اگر ابهام‌های جمله‌ها را رفع و مطالب را توضیح و تنظیم کرده، به آن مقاله تألیفی می‌گویند، اما برای تمهید چه در ستاد یا مرکز (درحد کلان) و چه در مدارس، باید با تشکیل کارگروه‌های ویژه، بانک موضوعات ایجاد و اولویت‌های پژوهشی را استخراج کرد، همچنین اعضای کارگروه که از استادان، کادر مدرسه یا طلاب نخبه می‌توانند باشد، با مراکز تخصصی پژوهشی مرتبط با حوزه مثل پژوهشگاه‌ها یا پژوهشکده‌ها ارتباط برقرار کنند.

وی تصریح کرد: دومین کار اعلام استادان مشاور و راهنماست، از طرفی استعداد و اشتیاق طلبه هم شرط است که در انتخاب موضوع پژوهش و روال پژوهش مهم است.

استاد حوزه علمیه اصفهان تأکید کرد: باید در خصوص پژوهش‌های انجام شده اطلاع رسانی کرد، مطالب، کتاب‌ها و مقاله‌های جدید را استاد و دست اندرکاران حوزه پژوهش همچنین طلاب بدانند که هم در تدوین طرح و هم آماده شدن بخشی از مطالب کمک کننده است، هم محتوا و هم ساختار به ما می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه چهارمین مورد در تمهید که خیلی مهم است، برگزاری کارگاه‌های روش تدوین مقاله و پایان نامه با استادان خبره است، اظهار کرد: در حین انتخاب موضوع و محتوای غنی پژوهش، باید به ادبیات نوشتاری هم توجه کرد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha