دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
اطلاعیه

حوزه/ آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود به جایگاه نظام اسلامی اشاره کرده و مبلغین را از افراط و تفریط در دفاع از نظام بر حذر می دارند، و در این باره می فرمایند که هم باید هزاران جنبه مثبت نظام جمهوری اسلامی را دید و هم اگر جایی «خلاف شرع» یا «اشکال» باشد، تذکر...

پایگاه اطلاع رسانی اسراء در اطلاعیه ای آورده است:اخیراً مطلبی به نقل از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در فضای مجازی به صورت تحریف شده، منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه شده است.

آنچه به صورت تحریف شده از لسان آیت الله العظمی جوادی آملی نقل گردیده، این است که:

آیت الله جوادی آملی:

جمهوری اسلامی از حکومت امیر المومنین (ع) بهتر است...

هر چند مانند مولا علی ع نیامده و نخواهد آمد.

چهار تا و چهارصد تا و چهار هزار تا فساد چیزی نیست که انسان بخواهد با آن اساس حکومت را بزند چرا که فساد در همه حکومت ها وجود داشته باید اصلاح کرد.

اما قبل از ورود به اصل سخنان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، نکته ای را از نظر می گذرانیم:

معظم له در جلسه ۲۲۲ سوره نساء (تاریخ: ۱۳۷۲/۱۱/۱۳) در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان، نکاتی را جهت استفاده هر چه بیشتر مبلغین از این ماه مبارک بیان می فرمایند، از جمله آن موارد «لزوم تعلیم در کنار تبلیغ»، «لزوم آگاهی بخشی به نسل جدید خصوصا جوانان و نوجوانان جامعه» و «بیاناتی مبنی بر دستورات قرآن کریم بر تربیت کودکان بر مبنای عفت و ادب» ارائه نمودند و سپس به جایگاه نظام اسلامی نیز اشاره کرده و مبلغین را از افراط و تفریط در دفاع از نظام بر حذر می دارند، و در این باره می فرمایند که هم باید هزاران جنبه مثبت نظام جمهوری اسلامی را دید و هم اگر جایی «خلاف شرع» یا «اشکال» باشد، تذکر داد تا اصلاح شود، و در هیچ جای از این جلسه درس، اصلا کلمه «فساد» به کار برده نشده است و مشخص نیست این نویسنده متن فوق، با چه توجیه شرعی و عقلی چنین جمله ناروایی را به حضرت استاد نسبت داده است؟!

اما اصل سخنان حضرت استاد در جلسه درس تفسیر خود چه بود؟

آنچه حضرت استاد در پایان جلسه درس خود اشاره کرده اند این است که اظهار داشتند: «نظام اسلامی را هم که می‌دانید بالأخره الآن مهم‌ترین موهبت الهی روی زمین، همین نظام است. مبادا کسی خدای ناکرده خیال بکند که چهار تا خلاف شرع است، چهار تا، چهل تا، چهارصد تا، چهار هزار تا، اینها همیشه بود ولی آن عنصرهای اصلی نظام، نظام الهی است.»

ایشان بیان می دارند: «الآن حکومتی که ما در آن فضای باز نفس می‌کشیم، به استثنای حکومت چند ساله رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) اگر با حکومت خود حضرت امیر(سلام الله علیه) مقایسه بکنیم، می‌بینید یک حکومت بهتر از حکومت حضرت علی(سلام الله علیه) است» همانطور که در ادامه خواهد آمد، کلام حضرت استاد در این بخش ناظر به رابطه مردم با حکومت هست.

معظم له با بیان اینکه در دو فصل جداگانه باید این بحث را پیش برد، یکی شخصیت امیرالمومنین است که توضیح می دهند که هیچ کس قابل قیاس با اهلبیت عصمت و طهارت نیست و لذا در کلام معصومین علیهم السلام آمده است که«لا یُقاسُ بنا احد» و هیچ کس را نباید با اینها مقایسه کرد، و فصل دیگر حکومت هست که حکومت تنها به رهبر نیست و به حضور مردم هم هست؛ در این بخش حضرت استاد می فرمایند: «حکومت حضرت علی(سلام الله علیه) را بارها به عرضتان رسید، افرادی اداره می‌کردند که آن صالحان بسیار کم بودند، اکثری نه مردم در صحنه بودند، نه کارگزاران او رو به راه بودند... و گروه کمی از کارگزاران حضرت امیر لایق بودند» ایشان سپس به نامه های گلایه آمیز حضرت به کارگزارنشان برای مؤید کلام خود اشاره می کنند.

حضرت استاد در این بخش مردم و حکومت، می فرمایند: «الآن به لطف الهی هم مردم به مراتب قوی‌تر درک می‌کنند و بهتر از حکومت حضرت امیر در صحنه‌اند» همانطور که مشاهده می نمایید، کلام حضرت استاد در این بخش ناظر به رابطه مردم با حکومت هست که مردم زمان حال را بهتر از مردم زمان حکومت امیرالمومنین می دانند چرا که خود مردم در صحنه هستند و شهید داده اند، ایشان می فرمایند: «مردم حداکثر بزرگواری و آقایی را کردند و دارند، چون هرگز این حسابها را، این فداکاریها را به حساب رهبر و بنیانگذار و زید و عمرو نمی‌گذارند، اینها فقط برای خدا و خدا و خدا و خدا، نه برای نفت کسی حاضر است پسر بدهد، نه برای زید و عمرو، فقط به خاطر دین، چه اینکه خود بنیانگذار و رهبر و مسئولین هم برای دین دارند کار می‌کنند. بکوشیم که این امانت الهی، آن محور اصلی‌اش محفوظ بماند. البته چهار جا اشکال هست باید تذکر داد، حل کرد، چهار جا را، چهار صد جا را، چهل هزار جا را، اینها را می‌شود اصلاح کرد؛ اما اصل آن بدنه نظام، اصل نظام، اصل ولایت فقیه، اصل رهبری، اصل جمهوری اینها واقع، جزء بهترین موهبت الهی است.»

معظم له در توصیه به مبلغین می فرمایند که نباید راه تفریط را پیش گرفت که هزاران اثر مثبت نظام جمهوری اسلامی را ندید و نه راه افراط که خدای ناکرده حرف و کار باطل کسی را توجیه کرد، بلکه باید هر جا «اشکال» یا «خلاف شرع» هست گفته شود تا اصلاح شود. چه اینکه خود معظم له همواره در دیدارهای خود با مسئولین نظام، نکات قابل توجهی را گوشزد کرده و بر حل مشکلات و رفع کاستی ها و نواقص از طرف مسئولین تاکید می نمایند.

ایشان در این باره می فرمایند: «الآن اگر هر جا خبری است، اگر در الجزایر سخنی هست، در فلسطین خبری هست، در جاهای دیگر خبری هست، باز به برکت همین انقلاب است. هزارها اثر مثبتی دارد، چهار جا هم یک اثر منفی، این آثار منفی را بالأخره باید که هم در درجه اول از خودمان شروع بکنیم، خودمان را اصلاح بکنیم که واقع، مبلغ اسلام باشیم، هم جامعه را _ان‌شاء‌الله_ به این سمت بکشانیم، نه افراطی بکنیم، بیخود توجیه بکنیم حرف باطل هر کسی را، نه خدای ناکرده تفریطی بکنیم. اصل نظام را توجیهات نظام را ... خوب تشریح بکنیم، چه اینکه مردم _ان‌شاء‌الله_ هستند.»

در پایان دو نکته قابل بیان و تذکر می باشد:

  1. به سبب علمیت و لزوم مستند بودن کلام حضرت استاد، حتما به خوانندگان محترم توصیه می گردد که کلام ایشان را به صورت کامل پیگیری و رصد نمایند و از محتواهای تقطیع شده و گزینشی، نتیجه گیری ننمایند.
  2. کلام حضرت استاد را حتما از منابع معتبر دریافت و پیگیری نمایید همانطور که در اطلاعیه دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی نیز همواره همگان خصوصا اصحاب رسانه به صدق و عدل و رعایت مناسبات صحیح اخلاقی و حقوقی دعوت شده اند و اعلام شده که کلیه اخبار و اطلاعات در مورد محتوای دیدارها، جلسات و سخنرانی های آیت الله العظمی جوادی آملی تنها در صورتی مورد تایید است که از کانال های رسمی بنیاد اسراء منعکس شده باشد.


جهت مشاهده و مطالعه متن و صوت کامل جلسه ۲۲۲ درس تفسیر سوره نساء اینجا را کلیک نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مصطفی IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    سلام وقت بخیر لطفا صوت را هم قرار دهید. ممنون یاحق
  • m IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    افراط نقطه مقابل تفریط و هردو زیانبارند اما خطر افراط بسیار بیشتر از تفریط است. فرد افراطی ناقض حقوق دیگران و اسیبهای فراوان به جامعه میرساند اما فرد تفریطی بخود ضربه میزند و در مقابل ظلم و نقض حقوقش واکنش نشان نمیدهد که سبب جسارت بیشتر افراطی ظالم میشود. میانه روی حد وسط این دو است که سبب سلامت و پیشرفت جامعه میشود.
    • ؟ IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      0 0
      کسی که مسئول حقوق دیگران هست تفریطش فقط به خودش ضرر می رساند؟ کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته
  • ؟! IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    0 0
    خلاف شرع فساد نیست؟!!!