سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
کد خبر: 1103125
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین پور، عضو شورای حوزه علمیه استان چهارمحال و بختیاری

حوزه/ وقتی مدیران قرار باشد سالیان سال در جریان مدیریت و تصمیم‌گیری کشور، حضور تقریبا دائمی داشته باشند، به مرور زمان ساختار و تشکلاتی غیر از ساختار دولتی تشکیل میدهند که تقریبا فساد، کم کاری و فرصت‌ طلبی از همینجا شروع می شود و به طور مثال گاهی یک جریان و یک فرد با یک تماس تلفنی مسیر تصمیمات را عوض می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام محمد حسین پور، عضو شورای حوزه های علمیه استان چهارمحال و بختیاری در نوشتاری به موضوع «بررسی مشکلات و تبعات ثبات مدیران دولتی در کشور» پرداخت و نوشت:

آن چیزی که باید ثابت باشد سیاست‌ها، برنامه ها و اهداف هست و الا اگر چیزی غیر از این باشد منجر به مشکلاتی می شود که در ادامه اشاره خواهیم کرد.

از جمله مشکلات ثبات مدیران ...

۱- رسیدن به منافع شخصی، پستها و کرسی ها که منجر به از بین رفتن منافع و مصالح کشور می شود:

ثبات مدیران در کشور باعث شده منافع اشخاص بر منافع و مصالح کشور و مردم ترجیح داده شود،به طور مثال قریب به ۴۰ سال هست در صنعت خودرو نارضایتی عمومی را شاهد هستیم و متأسفانه اجازه تحویل را به احدی هم نمیدهند و در حال حاضر مردم خودرو را با ۳ الی ۴ برابر قیمت مدل مشابه جهانی آن خریداری میکنند آن هم با کیفیت بسیار پایین؛ چراکه مدیران، مصالح خود را بر منافع و مصالح ملی ترجیح داده و اجازه ورود استعدادها، نوآوری و ایده جدید را هم نمی دهند.

۲- از بین رفتن انگیزه، خلاقیت و نوآوری:

در حالی که از اول قرار است مدیری ۱۰ سال در جایی مدیریت کند، مهمترین چیزی که از دست میدهد انگیزه و خلاقیت هست و شاهد این قضیه در بخشی از مدیران کشور هستیم.
مشکلاتی که امروز در کشور شاهد هستیم قطعا نیازمند انگیزه تحصیل دانش، روش جدید و نوآوری هست، در حالی که مدیرانی که ثباتشان تضمین شده است، انگیزه ای برای فراگیری این دانش ها را ندارند.

۳- ایجاد تشکیلات غیر رسمی و تشکیل احزابی که از دل همین ثبات مدیریتی ایجاد می شود :

وقتی مدیران قرار باشد سالیان سال در جریان مدیریت و تصمیم‌گیری کشور حضور تقریبا دائمی داشته باشند، به مرور زمان ساختار و تشکلاتی غیر از ساختار دولتی تشکیل میدهند که تقریبا فساد، کم کاری و فرصت‌ طلبی از همینجا شروع می شود و به طور مثال گاها یک جریان و یک فرد با یک تماس تلفنی مسیر تصمیمات را عوض می کند.

(جریان و حلقه ای که در تمام ارکان تصمیم گیری مسائل کشور حضور دارند و خود این جریان و شبکه از موانع اصلی اصلاح ساختارها در کشور هستند)

عمده احزاب شکل گرفته در کشور از دل همین ثبات مدیریتی ایجاد شده که متأسفانه امروز منجر به حذف عملی جوانان در جریان تصمیم گیری و مسائل مهم کشور شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 1
    کاملا درست اشاره کردند
    • مهدی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      0 1
      بله درسته
  • عدم الصلاحیه IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    14 0
    مشکل از طول دوران مدیریت نیست، مشکل از نداشتن صلاحیت هاست، وقتی طرف صلاحیت ندارد، نه نصبش عادلانه هست و نه ادامه آن. و گر نه اگر کسی ابتداء صلاحیت داشته الآن هم دارد تجربه وی چیز گرانبهابی است
  • سجاد نظری سرمازه IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    0 0
    امیدوارم سخنان مفید و دقیق حاج اقای حسین پور به گوش مسولین رسانده شود ان شاء الله مسولیت به کسی که لیاقت داره برسه همه ما بر آنیم ک عدالت و قسط در جامعه پیاده شود تا به آرمان هایی ک داریم برسیم
    • احمد IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      0 0
      به امید اصلاح مطالب درستی فرمودین
  • ز IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    0 0
    ۱۰ سال مدیریت که خوبه طرف ۱۰۰ سالشه هنوز مدیر که چه عرض کنم دبیره
  • Hossein IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    0 0
    عالیه کاش همه مثل شما به فکر مردم بودن
  • سجاد IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    0 0
    خیلی عالی فرمودند ان شاءالله که مطالبی که فرمودند عملی بشه و از شر این مسکلات خلاص بشیم