جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
تصاویر/ نشست خبری دومین کارگاه آموزشی «شبهه‌شناسی روش پاسخ و مواجه»

حوزه/ مدیر آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه گفت: حل کردن گره های ذهنی افراد جامعه روش های مخصوصی داشته و برای هر قشری متفاوت است از این رو متخصصین برای آنکه پاسخ به شبهات آسانتر صورت گیرد می بایست روش های مختلف و متنوع مواجهه و پاسخگویی را بکار گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام نصرالله درویشی مدیر آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه در نشست خبری دومین دوره آموزشی شبهه شناسی، روش پاسخ و مواجهه، با تأکید بر اهمیت پاسخ به شبهات بر اساس روش درست اظهار داشت: حل کردن گره های ذهنی افراد جامعه روش های مخصوصی دارد و برای هر قشری متفاوت است از این رو متخصصین هم اگر بخواهند به شبهات پاسخ دهند باید روش مواجهه و پاسخگویی را فرابگیرند.

وی هدف مرکز تخصصی پاسخگویی به شبهات را پاسخگویی روش‌مند به سوالات دانست و با اشاره به سابقه بیش از دو دهه ای مرکز اظهار داشت: میزهای تخصصی، نشریات مختلف و ویکی پاسخ توسط این مرکز راه اندازی شده است و آخرین مورد نیز تأسیس پاسخکده های دینی است که با همکاری مراکز و مؤسسات تخصصی به خصوص مؤسساتی که کارویژه پاسخگویی به شبهات را دارند، با هدف گفتمان سازی در زمینه پاسخ به شبهات ایجاد شده است.

معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات با بیان اینکه این مرکز با ۱۲ مؤسسه و تشکل در حوزه علمیه قم در حال تعامل و هم افزایی است از راه اندازی پاسخکده دینی در ده استان کشور خبر داد و اظهار داشت: یکی از فعالیت های پاسخکده های دینی برگزاری اولین دوره آموزشی روش پاسخگویی بود که با حضور منتخبینی از مراکز تخصصی طی سرفصل هایی برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت.

وی از برگزاری دومین دوره آموزشی شبهه شناسی، روش پاسخ و مواجهه خبرداد و با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص جدی گرفتن امر تبلیغ و حمله به مبانی فکری طرف مقابل اظهار داشت: در این دوره به صورت تخصصی به عقبه شبهه نیز نگاه شده است و به صورت کارگاهی برگزار می شود.

حجت الاسلام درویشی بیان کرد: این شبهه پژوه از اهتمام نسبت به استفاده از اساتید متخصص و توانمند در دوره ذکر شده خبرداد و تصریح کرد: اساتید حوزه و طلاب علاقه مند سطوح سه و چهار از ۲۰ استان در این دوره شرکت می کنند.

وی در پایان از تلاش این مرکز برای کنشگری پاسخکده های استانی و اتصال مؤسسات تخصصی با استان ها و مناطق مختلف کشور خاطرنشان کرد: بنا داریم پاسخکده های استانی در امتداد مرکز قم عملیات رصد، دسته بندی، پاسخ و رساندن را انجام دهند؛ شبهات پس از دسته بندی به گروه های علمی عرضه شده و پس از پاسخدهی فعالیت رسانه ای صورت گرفته و از طریق نشریات، کلیپ ها و بسترهای مجازی پاسخ به شبهه منتقل می شود.

حجت الاسلام درویشی در ابتدای نشست اشاره ای به حادثه شاهچراغ داشت و گفت: مسیر رشد معارف اهل بیت(ع) در طی قرون گذشته با فراز و فرود های اینچنینی مواجه شده، اما راه خود را با قدرت پی گرفته است و دشمنان گمان می کنند با اقدامات ددمنشانه می توانند جلوی پیشرفت اسلام را بگیرند.

وی مقابله با شبهات و بدعت ها را توصیه روایات به عالمان معرفی کرد و اظهار داشت: کسی که آشنای به معارف و آموزه های دین است، باید در مقابل بدعت ها مواضع خود را ابراز کند؛ افرادی برای گم کردن مسیر واقعی دین بدعت ایجاد می کنند از این رو کسانی که به انحاء مختلف شبهه پراکنی می کنند تلاش دارند مانع گسترش دین و گرایش مردم به دین شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha