دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ جلسه هماهنگی پیاده روی جاماندگان ارومیه و عزاداری آذری ها در دهه آخر صفر در مشهد در ارومیه

حوزه/ حجت الاسلام بخشی گفت: در کنار اجتماع بزرگ آذری زبان ها یک عزاداری ویژه استان آذربایجان غربی با زبان و آداب و رسوم تاریخی خودشان در حرم رضوی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام علی بخشی امروز در جلسه هماهنگی "عزاداری آذری زبان های کشور در سالروز شهادت امام رضا (ع) در حرم رضوی " که در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: در ارومیه باید یاد و نام مبارز انقلابی، حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ غلامرضا حسنی(ره) که دشمنان انقلاب و منافقین از او کینه داشتند و این کینه نشانه درست بودن سیره و روش مرحوم حسنی بود، زنده بماند.

وی افزود: امام رضا (ع) در روایتی می فرماید: إِنَّ لِکُلِّ إِمَامٍ عَهْداً فِی عُنُقِ أَوْلِیَائِهِ وَ شِیعَتِهِ وَ إِنَّ مِنْ تَمَامِ اَلْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ وَ حُسْنِ اَلْأَدَاءِ زِیَارَةَ قُبُورِهِمْ فَمَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ، برای هر امامی برعهدۀ اولیا و شیعیاش پیمانی است و از تمام و کامل بودن وفای به عهد و بهتر ادا نمودن آن زیارت قبور آن بزرگواران است. پس هرکس با میل و رغبت آنها را زیارت نماید و مواردی را که آنها رغبت دارند قبول نماید ائمۀ ایشان در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود.

مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس تصریح کرد: آذری ها الحق و الانصاف این زیارت امام رضا (ع) را به خوبی به جا می آورند و سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر به حرم مشرف می شوند و این جمعیت در سه روز آخر صفر در روز به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می رسد.

وی گفت: پارسال ۴ هزار ۲۵ هیئت در دهه آخر صفر در مشهد حضور یافتند و در سه روز آخر صفر بیش از ۴ هزار عزاداری در صحن های حرم رضوی برگزاری شد.

حجت الاسلام بخشی بیان داشت: با وجود حضور ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر در دهه آخر صفر در مشهد مقدس فقط سه پرونده در دادگستری مشهد باز شد که آن ها هم با وساطت ختم به خیر شد و این در حالی است که در دربی تهران بیش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس کامل تخریب می شود و صدها نفر بستری و زخمی می شوند و در برخی موارد هم کشته دارد.

وی عنوان داشت: محوری که باعث می شود این عظمت در مشهد مقدس رقم بخورد و مردم از خود گذشتگی داشته باشند و به هم احترام بگذارند و همدیگر را تقویت کنند، محبت امام رضا (ع) است و کمترین نزاع را در این مراسم ها داریم.

مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی اضافه کرد: مسئول ترافیک شهرداری مشهد بیان می کرد؛ که برای مدیریت ترافیک مشهد از ژاپن مهندس آوردیم،وقتی این انبوه از جمعیت را در مشهد دیدند، گفتند سالانه چند صد کشته دارید؟ گفتیم هیچ، گفت برای مدیریت ترافیک این ها هیچ کاری نمی شود کرد و تنها کار همانی است که صورت می گیرد و من به مسئول ترافیک مشهد گفتم هیئت را برای این مهندسین ژاپنی شرح بدهید که در هیئت وقتی مداح نوحه می خواند همه از بزرگ و کوچک و مسئول و ... گوش به فرمان مداح هستند و رئیس و مرئوس همه خادم و نوکر هستند.

وی افزود: اولین قومیت بزرگ عزاداران حرم رضوی آذری زبان ها هستند و با آن آداب و رسوم و عزاداری های عظیم خود حماسه خلق می کنند و حتی کسانی که به زبان آذری آشنایی ندارند، از عزاداری های آذری ها به وجد می آیند و با روضه هایشان گریه می کند و این همان زبان مشترک اهل بیت است.

حجت الاسلام بخشی خاطرنشان کرد: عزاداری آخر صفر امسال در مشهد با توجه به مسائل سال گذشته از اهمیت بالایی برخوردار است و دشمنان تلاش خواهند کرد عظمت این عزاداری را زیر سوال ببرند و اخبار منفی از این عزاداری میلیونی مخابره کنند و صبر و حوصله عزاداران و هیئتی ها این توطئه را نیز خنثی خواهد کرد.

وی گفت: باید هیئت های مذهبی صحنه های زیبایی که هیئات مذهبی و عزاداران در صحن حرم رضوی خلق می کنند، رسانه ای کنند و در فضای مجازی انتشار دهند و باید یک بازنمایی حضور آذری ها در مشهد به صورت باشکوه رقم زده شود.

مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی اضافه کرد: در کنار اجتماع بزرگ آذری زبان ها، یک عزاداری ویژه استان آذربایجان غربی با زبان و آداب و رسوم تاریخی خودشان در حرم رضوی نیز برگزار می شود که از شبکه های تلویزیونی پخش می شود و حرم مصمم است تا عزاداری استان ها در حرم برگزار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha