سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
تصاویر/ آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی

حوزه/ حجت الاسلام قاسم‌خانی گفت: لزوم و اهمیت بهره گرفتن از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در تشکیل بلوک جدید قدرت برای کشورها آشکار شده است و پیوستن ایران به پیمان شانگهای و دعوت از رئیس جمهور ایران به نشست بریکس نشانه‌های رویکرد نوین کشورهای قدرتمند غیر غربی به نقش جمهوری اسلامی در تغییر هندسه قدرت جهانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حجت قاسم‌خانی امروز در خطبه های نماز جمعه خوی که در مصلای این شهر برگزار شد، به دو تفکر متمایل به غرب و جریان متکی به توان ملی در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: از دیرباز دو طیف فکری نسبت به روابط خارجی ایران وجود داشته و طیفی راه نجات مملکت را در پیوند با غرب و به ویژه آمریکا می‌دانند و سرنوشت کشور را به برجام و احیای رابطه (ولو سلطه پذیر) با آمریکا گره می‌زنند و در زمینه اقتصادی نیز پذیرش FATF، پیوستن به سازمان تجارت جهانی و امثال این را تنها راهکار مؤثر و مفید می‌دانند.

وی افزود: در مقابل، طیف دیگری قرار دارند که معتقدند غرب در آزمون کنش خود با ایران چیزی جز فرصت‌طلبی و منفعت‌جویی نشان نداده و آزمودن این آزموده، برای بار دیگر خطاست. بایستی به‌جای معطل ماندن به امید چراغ سبز آمریکا و اروپا، راه جدیدی را بر مبنای استقلال عمل باز کرد.

امام جمعه خوی خاطرنشان کرد: البته این دو طیف در بسیاری از کشورها ازجمله میان همسایگانمان نیز قابل تشخیص است. به عنوان نمونه، در ترکیه ۲۰ سال طول کشید تا طیف غربگرا متقاعد شود هرگز اتحادیه اروپا این کشور را به عنوان عضو خودش نخواهد پذیرفت و باید از این سیاست بی‌ثمر و پر هزینه دست بکشند. در عربستان، پس از پرداخت صدها میلیارد دلار به آمریکا و تحمل بحران، جنگ و ناامنی ناشی از حضور این کشور در منطقه، سران سعودی مجاب به تغییر نگرش خود نسبت به غرب شده‌اند.

وی اضافه کرد: حاصل نگاه به شرق دولت سیزدهم تاکنون به دستاوردهای مهمی همچون تنش‌زدایی منطقه‌ای، افزایش توان چانه‌زنی بین‌المللی جمهوری اسلامی و عبور از موضوع برجام به عنوان آنچه قبلا شاه‌کلید همه تحولات سیاست خارجی ایران معرفی می‌شد، منجر شده است. حضور و عضویت در برخی از پیمان ها و اجلاس ها و گروه ها مثل بریکس نیز در این راستا است.

حجت الاسلام قاسم‌خانی گفت: اجلاس اخیر سران گروه بریکس یکی از مهم‌ترین اجلاس‌های این گروه در دوران نظم جدید جهانی است؛ نظمی که قرار است مرکز ثقل مبادلات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی را از غرب به‌ سمت شرق بازگرداند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۳ کشور به‌طور رسمی درخواست پیوستن به کشورهای بریکس را ارائه کرده‌اند و اکثر این کشورها قدرت‌های اقتصادی منطقه‌ای هستند و بدون شک اگر این کشورها به بریکس ملحق شوند، اندازه کشورهای بریکس به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و صدای کشورهای بریکس در صحنه بین‌المللی نیز بلندتر می‌شود.

امام جمعه خوی اضافه کرد: در دورانی که ایالات متحده مشغول باج‌گیری از کشورهای مختلف با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه آنها است، تشکیل سازمانی اقتصادی که بتواند ارز دلار را از تبادلات اقتصادی جهان حذف کرده و یا اثرات آن را کمرنگ سازد، به‌شدت مورد نیاز است و در حدود یک سال گذشته، موج «دلارزدایی» در سراسر جهان به راه افتاده‌است. بر اساس گزارش‌ها در نشست آفریقای جنوبی موضوعاتی مانند ترویج تسویه حساب با ارزهای کشورهای بریکس و ایجاد واحد پول مشترک بریکس مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد موضوعی که بدون شک خبری خوب برای ایران است که از قلدری مالی آمریکا رنج می‌برد.

وی ادامه داد: لزوم و اهمیت بهره گرفتن از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در تشکیل بلوک جدید قدرت برای کشورها آشکار شده است و پیوستن ایران به پیمان شانگهای و دعوت مجدد از رئیس جمهور اسلامی ایران به نشست بریکس نشانه‌های رویکرد نوین کشورهای قدرتمند غیر غربی به نقش جمهوری اسلامی ایران در تغییر هندسه قدرت جهانی است.

حجت الاسلام قاسم‌خانی در ادامه افزود: با سفر دکتر امیر عبداللهیان به ریاض و مذاکراتی که بین او و وزیرخارجه عربستان انجام شد. روابط دو کشور وارد مرحله جدی‌تر از عادی‌سازی شد و نشان داد فشارهای آمریکا بر ریاض برای توقف این روابط چندان موفق نبوده است و بن سلمان ولیعهد عربستان در دیدار با وزیر خارجه ایران تأکید کرد که ما از گذشته درس گرفته‌ایم و این مسأله می‌تواند نویدبخش دوران امنیت در منطقه باشد.

وی اضافه کرد: با احیای روابط تهران- ریاض فضای منطقه نیز متأثر از آشتی دو قدرت تا حدی به سمت ثبات و آرامش حرکت کرد و عربستان روابط خود را با سوریه احیا کرد که فعالیت کامل خود را پس از دوازده سال در اتحادیه عرب از سر گرفت و ریاض هم علی‌الظاهر تلاش‌های صلح در یمن را افزایش داده تا با کمک ایران بتواند به راهکاری برای پایان دادن به بحران خودساخته دست پیدا کند.

امام جمعه خوی گفت: جمهوری اسلامی سعی دارد کشورهای همسایه را با واقعیت‌های موجود در منطقه و نیات شوم واشنگتن آگاه کند و کشورهای عربی هم به این باور رسیده‌اند که امنیت خلیج فارس باید به‌دست خود منطقه تأمین شود و تلاش برای تشکیل نیروی دریایی مشترک اعراب و ایران هم در این راستا قابل بررسی است و جمهوری اسلامی همیشه مخالفت خود را با حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای در خلیج فارس اعلام داشته و معتقد است که با ایجاد امنیت دسته‌جمعی بین کشورهای منطقه، بهانه حضور آمریکایی‌ها هم از بین خواهد رفت.

وی اضافه کرد: رژیم صهیونیستی اکنون هم در عرصه نظامی و هم در عرصه سیاسی با چالش‌های زیادی مواجه شده است و تأکید نتانیاهو بر انجام اصلاحات قضایی باعث چند پاره شدن جامعه اسرائیل شده است و تظاهرات‌های هفتگی در ۸ ماه اخیر در این رژیم برگزار شده است.

حجت الاسلام قاسم‌خانی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی برای مقابله با چالش‌های امنیتی به ارتشی قدرتمند نیاز دارد اما این ارتش این روزها پوشالی از آب درآمده و با بحران‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و بر اساس نظرسنجی‌ها، یک سوم جوانان اسرائیلی تمایلی به استخدام در نهادهای نظامی ندارند و این‌ها داده خطرناکی برای صهیونیست‌ها است

وی تاکید کرد: مقامات تل‌آویو سعی دارند با ایجاد مشوق‌های جدید، یهودیان بیشتری را به سرزمینهای اشغالی جذب کنند اما این اقدامات نتیجه عکس داده و در یک دهه گذشته صدها هزار نفر از اسرائیل به سمت اروپا و آمریکا مهاجرت کرده‌اند. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، ۵۹ درصد شهروندان اسرائیلی در فکر مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی هستند و این تهدید جدی برای تل‌آویو است که نتوانسته‌ خواسته شهروندان را برآورده کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha