جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
صفایی بوشهری

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری گفت: هنرمندان و تاریخ نگاران روی تاریخ پرشکوه بوشهر به ویژه زمینه مقاومت کارهای عمیق انجام دهند تا این تاریخ پرشکوه ماندگار باقی بماند و مایه درس شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری امروز در آیین رونمایی از تولیدات هنری و ادبی دفاع مقدس استان بوشهر اظهار داشت: در تاریخ وقایع زیادی رخ می‌دهد و اساساً تاریخ با وقایع رقم می‌خورد و ارزش روزها به حوادث آن است. وقتی کتب تاریخ نگاری را که از منبع ملاحظه می‌کنید می‌بینید که تمامی کتب تاریخ از وقایع مهم سخن گفته‌اند نه یک زندگی معمولی.

وی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس در تاریخ اسلام، منطقه، ایران و جهان یک هشت سال فوق العاده است. تضاد فی ما بین شرق و غرب که شرق نگاه بی خدایی و اندیشه‌ای مارکسیستی و بلوک زیادی از کشورهای تابع در اختیار داشت و از آن طرف سرمایه داری و امپریالیزیم به سرکردگی آمریکا و صهیونیزم تمامی عرصه‌ها را گرفته و رقیب جدی بودند و در اوج جنگ سرد به سر می‌برند، حتی در هیچ مجمع جهانی نمی‌توانستند به نظر واحد برسند.

امام جمعه بوشهر ادامه داد: با این حال وقتی انقلاب اسلامی شروع شد این دو قطب با همه کشورهای اقماری به یک وحدت رسیدند و یک وحدت جهانی از ابرقدرت‌ها شکل گرفت که جمهوری اسلامی ایران، این فکر و اندیشه و طرح نو در مدیریت سیاسی را از جهان محو کنند. این مسئله در طول تاریخ بی نظیر است.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری بیان داشت: جوانان و مدافعین ایران حماسه‌ای آفریدند و آن شکست بزرگ اتحادیه ضد ایران توسط رزمندگان و مردم به رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری است که اتفاق بسیار مهمی بود. دفاع مقدس را امروز ما در عرصه حفظ سرزمین و عدم تجزیه بخشی از جغرافیای ایران می‌بینیم اما در حقیقت فراتر از این است، ما جهانی که متحد شده بود را شکست دادیم.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ادامه داد: پس لرزه آن را امروز ملاحظه می‌کنید که رئیس جمهور در سازمان ملل اینطور صحبت می‌کند و کشورهای دیگر در صف هستند که با ایران ارتباط برقرار کنند. همه کشورهایی که از صدام حمایت می‌کردند و نیز خود صدام رفتند اما می‌بینیم که ایران با تمام توان و با همان شعارها است.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه ماندگاری تاریخ به ذکر وقایع است ابراز داشت: برای ماندگاری تاریخ بایستی تاریخ نگاری کرد چراکه اگر این کار را نکنیم چند دهه دیگر این تاریخ پاک خواهد شد. هشت سال دفاع مقدس آنقدر فرازهای بین المللی دارد که اگر درست کار کنیم یک عظمت تاریخی در کتاب بزرگ جهان ثبت خواهد شد و این کار هنرمندان و اصحاب قلم و قدم است و اگر ننویسیم آن حرکتی که شهدا انجام داده‌اند را انجام نداده بلکه آن را متوقف کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه استان بوشهر در ایران تاریخ بسیار پرشکوهی دارد گفت: زنان لرده کار بزرگی انجام دادند و تنها مقابله زنان جهان در مقابل یک ابرقدرت بوده که آن ابرقدرت شکست خورده است اما متاسفانه کار آنچنانی روی آن صورت نگرفته است. یا حرکتی که مردم منطقه دشتی برای حمایت از رئیسعلی انجام دادند و این حرکت منجر شد به اتحادیه خوانین ما و یک کار منسجم شکل گرفت که رئیسعلی دلواری از این حرکت استفاده کرد و آن حماسه آفرید اما ما کار نکردیم که غیر از رئیسعلی چه کسانی شهید شدند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه بوشهر قریب به ۶۰۰ سال تاریخ مقاومت دارد و به کشورهای دیگر همچون عمان در زمان حمله پرتغالی‌ها کمک کرده است، گفت: روی تاریخ نگاری بوشهر باید خیلی کار کرد، همه کوشش من این بوده این تاریخ را احیا کنم.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری تأکید کرد: هنرمندان و تاریخ نگاران روی تاریخ پرشکوه بوشهر به ویژه زمینه مقاومت کارهای عمیق انجام دهند تا این تاریخ پرشکوه ماندگار باقی بماند و مایه درس شود. در استان بوشهر از دیرباز اصحاب هنر همیشه تولیدات هنری آنها مورد توجه بوده اما کم تولید بودند ولی هرگاه هنرمندان ما ورود کردند از پس کار بسیار خوب بر آمدند.

وی با بیان اینکه در استان بوشهر تنوع در تولیدات کم بوده است افزود: البته حمایت مادی و معنوی از این کار صورت نگرفته و این بزرگترین مشکل بوده است. در این رابطه باید حمایت از اصحاب هنر و قلم به ویژه در حوزه تولیدات تاریخی صورت گیرد.

امام جمعه بوشهر بیان داشت: هنرمندان تولیداتشان متنوع و دارای شاخصه‌های بالای هنری و در سطح کسب جوایز ملی و فرا ملی باشد و در کارهای هنری از جهت تولید و تکنیک تولید، شرایط ممتاز بودن را لحاظ کنند.

وی بیان داشت: یک نویسنده وقتی می‌تواند بزرگ باشد که هم به توانمندی خودش اضافه کند و هم توانمندی دیگران را به خودش اضافه کند. لذا کتاب قبل از چاپ باید عقول قوی نویسندگی روی آن اشراف داشته و به نویسنده کمک کند و همچنین قبل از ارائه نقد شود. علاوه بر این کلاس ویراست و ویرایش در استان شکل بگیرد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: تولیدات هنری که ما می‌نویسیم عمدتاً جغرافیای آن در حد استان بوشهر بوده و لازم است در رابطه با روابط عمومی و توسعه جغرافیای مخاطب دقت کنیم و این تولیدات در سطح ملی عرضه شود.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با اشاره به «طرح حامی مقاومت» گفت: در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی «طرح حامی مقاومت» را تصویب می‌کنیم که تمامی مراکزی که می‌توانند کمک کنند احصا شوند و باید با آنها وارد مذاکره شد که هر کدام از آنها چند کتاب در حوزه دفاع مقدس را حمایت کنند.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه ایجاد صندوق حمایت از تولیدکنندگان آثار دفاع مقدس نیاز است گفت: به زودی کتاب تصانیف العلما چاپ می‌شود که این کتاب فخر تالیفات استان بوشهر است و از زمان ابن نوح سیرافی یعنی زمان امام کاظم (ع) تا کنون تمام کتب علمای استان جمع شده و حدود ۶ تا ۷ سال روی این کتاب کار شده و در همه کتابخانه‌های جهان بررسی شده است.

وی پیشنهاد گنجاندن یک روز در تقویم استان به عنوان نویسنده برتر و تولید کننده برتر را مطرح کرد و گفت: بهترین زمان آن هفته دفاع مقدس است. این موضوع را هم در شورای فرهنگ عمومی تصویب خواهیم کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha