یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1110574
۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
جوانبخت

حوزه/ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی با بیان این که پیش بینی می‌شود درآمد امسال اوقاف آذربایجان غربی به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد، گفت: در سامانه رقبات‌ آذربایجان‌غربی ۶۹۱۳ موقوفه و ۴۶۸۰۰ رقبه ثبت شده است و امسال ۱۴ هزار افزایش رقبه داشتیم و حدود ۲۰۰ وقف جدید در طول یک ساله گذشته ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه حجت الاسلام ناصر جهانبخت امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به این که در سال‌های گذشته دهه وقف همزمان با دهه آخر صفر بود و این ایام مصادف با عزاداری ائمه معصومین می‌شد و به گونه مناسب نمی‌شد به مسئله وقف پرداخت، بنابراین مقرر شده از سال آتی دهه وقف از سالروز ولادت نبی اکرم باشد و امسال از فردا تا روز ۱۶ مهر دهه وقف آغاز خواهد شد.

وی افزود: در سامانه رقبات‌ آذربایجان‌غربی ۶۹۱۳ موقوفه و ۴۶۸۰۰ رقبه ثبت شده و امسال ۱۴ هزار افزایش رقبه داشتیم و حدود ۲۰۰ وقف جدید نیز در طول یک ساله گذشته ثبت شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در آمد سال گذشته اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی ۵۳ میلیارد ۴۰۰ میلیون تومان بود و در شش ماهه گذشته امسال ۴۶ میلیارد افزایش درآمد داشته و اگر برخی از مطالبات اوقاف استان هم وصول شود به ۱۰۰ میلیارد در سال ۱۴۰۲ خواهد رسید.

وی برگزاری همایش یاوران وقف، توزیع بسته‌های آموزشی برای دانش آموزان، غبار روبی مزار شهدا و راه‌اندازی نمایشگاه اوقاف در میدان انقلاب ارومیه را از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی در دهه وقف دانست و گفت: از مجموع درآمدهای اوقاف در سال گذشتته ۷ میلیارد برای نیات مذهبی، ۲ و نیم میلیارد در خیریه، ۳ و نیم میلیارد در مدارس علوم دینی و روحانیت و ۱۴ میلیارد هم در مساجد استان هزینه شده و مابقی نیز برای حفظ اصل موقوفات هزینه می‌شود.

حجت الاسلام جوانبخت تصریح کرد: امسال در ایام اربعین در مرز تمرچین موکب موقفان خیراندیش مستقر شد و بیش از ۵۰ هزار غذای گرم و ۳۵ هزار لیوان شربت و میان وعده در بین مردم توزیع شد.

وی با بیان اینکه امسال ۳۶۰ بسته تحصیلی بین اقشار نیازمند توزیع شده است، اظهار کرد: در زلزله خوی ۹۰ هزار پرس غذای گرم به ارزش یک میلیارد تومان در سه آشپزخانه توزیع شد و ۶۰۰ میلیون تومان نیز در بین هیئات مذهبی بر اساس نیات واقفین توزیع شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی تصریح کرد: در جشن‌های سلاله‌ها امامزاده سید بهلول خوی در مرحله استان رتبه نخست را به دست آورد و به مرحله کشوری راه یافت.

وی سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اوقاف را یکی از اهداف اداره کل اوقاف و امور خیریه دانست و بیان کرد: امسال در استخر شهرک ولیعصر خوی در سه هزار متر مربع و مجموعه خرید و فروش خیابان استادان ارومیه، خانه‌های مسکونی قاسم مهتدی بوکان، لطیفه غفار زاده خوی که واحد تجاری و مسکونی است، اوقاف با همکاری سرمایه گذارهای داخلی سرمایه گذاری کرده است.

حجت الاسلام جوانخت ادامه داد: در زمینه نهضت ملی مسکن نیز اوقاف پای کار آمده و ۱۵۳ هزار متر مربع زمین در ارومیه، خوی، سلماس، نقده و بوکان اختصاص داده که برای اقشار کم درآمد و نو مزدوجین منزل مسکونی ساخته می‌شود و با توجه به رایزنی‌ها ۲۰۰ هکتار زمین نیز در تکاب براساس نیاز داخل محدوده شهر تکاب اختصاص داده شده که این مسئله می‌تواند بخشی از نیاز مسکن این شهر را حل کند.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد موقوفات برای حفظ عین موقوفات هزینه می‌شود، تاکید کرد: ۸۰ درصد موقوفات و رقبات استان دارای سند مالکیت است و هفت پرونده ملی و استانی برای اثبات وقفیت در سال جاری داشتیم که در ۴ سال گذشته آذربایجان‌غربی به‌عنوان سه استان برتر در تثبیت مالکیت موقوفات انتخاب شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۲هزار و امسال نیز بالای ۱۰۵۰ مورد سند مالکیت ثبت شده است.

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha