دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
وزیر کشور

حوزه/ وحیدی گفت: دولت به دنبال آن است اقتصاد ملوان و فعالان این حوزه بهبود پیدا کند و لنج‌داران و ملوانان و مغازه‌داران به خوبی دیده شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، احمد وحیدی وزیر کشور پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه مبادلات مرزی در استانداری بوشهر اظهار داشت: مقام معظم رهبری ۱۵ سال است به موضوع اقتصاد دریامحور تأکید می‌کنند و این مهم باید در کشور جایگاه خود را داشته باشد.

وی با اشاره به مزایای دریا در کشور افزود: از این مزایا آنگونه که باید استفاده نشده و استان‌هایی که در جوار دریا هستند از جمله بوشهر باید حداکثر استفاده از اقتصاد دریامحور را داشته باشد و ابعاد فعال نشده اقتصاد دریامحور را فعال کند.

وزیر کشور اضافه کرد: درست نیست استانی در کنار دریا باشد و سهمش از دریا ناچیز و در حد واردات کالای همراه ملوان باشد؛ انتظار می‌رود در استانی با سابقه طولانی اقتصادی در تجارت، در زنجیره ارزش راهبردی، مسائل حوزه دریا به صورت خوب و قوی دیده شود؛ تجارت دریایی منطقه باید طراحی قوی متناسب با آن انجام شود که باید این تجارت به شکل مناسبی توسعه پیدا کند و تجارت تنها منحصر به کشتی‌های چند هزار تنی نباشد و بخشی از آن می‌تواند در شناورهای سنتی باشد.

وحیدی گفت: دولت به دنبال این است اقتصاد ملوان و فعالان این حوزه بهبود پیدا کند و لنج‌داران و ملوانان و مغازه‌داران به خوبی دیده شوند و گردشگری نیز برای ارتقاء معیشت مرزنشینان تقویت شود.

وی ادامه داد: اینگونه نباشد که چند تاجر در تهران و جاهای دیگر سود ببرند و به کسانی که در اصل این کار قرار دارند سود کمی برسد.

این مقام مسؤول با بیان اینکه شوتی پدیده خطرناک و ناامنی است که جان خود و مردم را به خطر می‌اندازد، بیان داشت: حتی استان‌هایی که در این مسیر قرار دارند گله‌مند هستند؛ شوتی هم برای جوانانی که پشت این خودروها هستند و هم برای مردم خطرناک است که باید در استان رسیدگی شود؛ نظر دولت بر این است که مرزنشینان از نهایت خدمات استفاده کنند.

وزیر کشور در خصوص منشأ ارز گفت: صاحبان کالا و تجارت ما نباید قیمت ارز را بالا ببرد اگر این ارز از داخل تأمین و تقاضا ارز بالا برود قیمت بالا رفته و همه ضرر می‌کنند؛ نباید ارز از داخل تأمین شود چرا که این به ضرر استان و حتی کشور است.

وی گفت: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ شناور سنتی با ظرفیت ۱۰۰ تا ۵۰۰ تن واردات ته‌لنجی انجام می‎‌دهند که ارز موردنیاز آنها فراتر از میلیارد دلار است و باید به نحوی مدیریت کرد تا این تجارت به بازار ارز لطمه نزند؛ با تدابیر صورت گرفته به زودی مصوبه سفر دوم شناورهای سنتی برای واردات کالای همراه ملوان ابلاغ می‌شود.

وزیر کشور با بیان اینکه پدیده شوم قاچاق ضررهای زیادی به تولید می‌زند و مسیرهای طبیعی تجارت را دچار مشکل می‌کند اظهار کرد: این مسئله بسیار مهم است و در برخی موارد، برای واردات کالاها نیاز است که دستگاه‌هایی مانند گمرک با استفاده از دستگاه‌های ایکس‌ری و پلیس امنیت اقتصادی فراجا به همراه همه دستگاه‌هایی که درگیر این موضوع هستند به این مهم به عنوان یک تکلیف نگاه کنند.

وحیدی درخصوص اغتشاشات گفت: دشمن علی‌رغم تلاش‌ها و فراخوان‌های متعدد با پاسخ منفی مردم ایران مواجه شده و ملت بزرگ ایران با دشمنان ۴۴ ساله خود آشناست.

وی درباره آخرین وضعیت اتباع خارجی در ایران عنوان کرد: بخشی از اتباع خارجی به دلیل مشکلاتی که داشتند و تحت هجوم قرار گرفتند و به کشور ما مهاجرت کردند و باعث و بانی همه این‌ها آمریکاست؛ اخیراً تلاش‌ها و تبلیغات غیرمتعارفی ایجاد شده که باعث ایجاد نوعی نزاع شده و فضایی را ایجاد کرده که درست نیست.

وزیر کشور تصریح کرد: در مورد ساماندهی اتباع در چارچوب قانون، اگر غیرمجاز هستند نباید در کشور باشند و باید برگردند و اگر مجاز هستند حضور و فعالیت این اتباع باید در چارچوب نظمی که تعریف شده، باشد.

وحیدی در خصوص آمادگی برای انتخابات افزود: تمام ظرفیت‌ها بسیج شده، آیین‌نامه‌ها به تصویب دولت رسیده، ستاد انتخاباتی در تمام استان‌ها شکل گرفته و آماده انتخابات پرشور با حضور همه مردم هستیم.

پایان پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha