دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله علم الهدی همایش یاوران وقف

حوزه / امام جمعه مشهد گفت: پس از انقلاب، سنت حسنه وقف گسترش بسیاری پیدا کرده و منافع آن تا حد زیادی در گره‌گشایی از امور مردم مؤثر بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، امروز در همایش استانی یاوران وقف در جمع برگزیدگان اصحاب وقف و بقاع متبرکه که در تالار همایش‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، پیرامون اهمیت وقف اظهار داشت: احکام الهی، احادیث اهل‌بیت(ع) و توجه علما از نشانه‌های بارز اهمیت به فریضه وقف به‌عنوان یک واقعیت اسلامی و آموزه دینی است.

وی با اشاره به آیه ۴۶ سوره مبارکه کهف، گفت: معمولاً انگیزه تأمین مالی و کسب ثروت برای بسیاری از مردم هدف غایی زندگی است، لذا توجه به امکانات و ابزارهای اقتصادی را در اولویت امور قرار می‌دهند.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: هیچ‌کس مخالف جمع‌آوری مال نیست، دین هم تقابلی با تحصیل مشروع مال ندارد، تفاوت انسان و سایر مخلوقات نیز مشخص می‌شود که برای سایرین خداوند خود شرایط زندگی را فراهم می‌کند اما انسان باید خودش بساط زندگی و شرایط را برای خود ایجاد کند.

وی با اشاره به معنای خیرات ماندگار، خاطرنشان کرد: کامل‌ترین معنای آن همان خیراتی است که شما در زندگی خود برای سیر کردن و منتفع کردن حتی یک انسان انجام می‌دهید و این تا پایان تاریخ هم نام شما را در تاریخ ماندگار می‌کند و هم سرمنشأ خیرات و برکات برای اقشار مختلف جامعه می‌شود.

امام جمعه مشهد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) با این مضمون که بعد از مرگ مؤمن، برکت بخشی از عمل و کار خیرش ادامه پیدا می‌کند، اظهار کرد: مصداق این حدیث ترویج علم، تربیت فرزند صالح، کتابت قرآن کریم، ساخت مسجد است که حتی پس از مرگ بخشی از عمل خیر او ادامه دارد.

آیت‌ الله علم‌الهدی به ضرورت حفظ و تثبیت موقوفات نیز تأکید کرد و گفت: اگر از مال وقفی بهره‌برداری شخصی صورت بگیرد، شما را در همه جهات زمین‌ گیر می‌کند و مؤاخذه آخرت آن نیز به‌مراتب سنگین‌تر است.

وی تصریح کرد: این مسئله به‌موازات بهره‌برداری شخصی، بی‌توجهی و سهل‌انگاری در تخریب موقوفه را نیز شامل می‌شود و اگر کسی که مسئولیت حفظ موقوفه را دارد در نگهداری و ارتقای آن سستی کند، به همان اندازه که اجر و منزلت واقف همچنان برقرار می‌ماند، بر مراتب عذاب و گناه عامل نگهداری افزوده می‌شود.

وی یادآور شد: تا پیش از پیروزی انقلاب، مردم اعتماد چندانی به سازمان اوقاف و وقف نداشتند اما پس از انقلاب، سنت حسنه وقف گسترش بسیاری پیدا کرده و منافع آن تا حد زیادی در گره‌گشایی از امور مردم مؤثر بوده است.

در ادامه حجت الاسلام ایزدی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر خراسان رضوی بیش از ۲۶ هزار موقوفه دارد، که هر موقوفه یک رقبه یا بیشتر دارد، قبل از انقلاب اسلامی ۲۱ هزار موقوفه داشت و به برکت پیروزی انقلاب اسلامی به این میزان ۵ هزار موقوفه اضافه شده است.

گفتنی است در پایان این مراسم از افرادی که در نگهداری از موقوفات، بقاع متبرکه، نشرعلم و رسانه با هدف توسعه وقف نقش مؤثر داشتند، تقدیر شد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha