شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
1

حوزه/ پژوهشگر حوزه و دانشگاه گفت :امیرالمومنین(ع)در نامه۵٣خود به مالک اشتر صریحاً توصیه می کند که بخشی از وقت خود را در اختیار نیازمندان بگذار و درهای دارالاماره را بگشای و پاسبانان را کنار بزن تا مردم آزادانه با تو تماس بگیرند و نیازها و مشکلات خود را بی واسطه با تو در میان بگذارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام ایمان شکیبایی در جمع طلاب جامعة المصطفی به تبیین حمایت از مظلوم در فرهنگ نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: حدود ۴٠ مرتبه در کتاب شریف نهج‌البلاغه بحث از ظلم و مظلوم به میان آمده است که این عدد، عدد قابل توجهی است و با مرور فرمایشات امیرالمومنین(ع)متوجه می شویم یکی از دغدغه های فکری این امام همام مبارزه با ظالم و حمایت از مظلوم بوده است،تا حدّی که امیرالمومنین(ع)در آخرین وصایای خود در بستر شهادت به فرزندانشان و مَن بلغَه کتابی و به هرکس که نامه ۴٧ نهج البلاغه می‌رسد توصیه فرموده اند: کونا للظّالم خصماً و للمَظلوم عَونا، که همواره دشمن ظالمان و یاور مظلومان باشند.


پژوهشگر حوزه و دانشگاه افزود:امیرالمومنین(ع)در نامه۵٣خود به مالک اشتر صریحاً توصیه می کند که بخشی از وقت خود را در اختیار نیازمندان بگذار و،درهای دارالاماره را بگشای و پاسبانان را کنار بزن تا مردم آزادانه با تو تماس بگیرند و نیازها و مشکلات خود را بی واسطه با تو در میان بگذارند.


سپس می افزاید:این به خاطر آن است که از پیغمبر اکرم(ص)بارها این سخن را شنیدم که می فرمود: «لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لایُؤخَذُ لِلضَّعیفِ فیهِا حَقُّهُ مِنَ الْقَویِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِع»؛ (امّتی که حقّ ضعیفان را از زورمندان با صراحت نگیرد، هرگز پاک نمی شود و روی سعادت را نمی بیند).سراسر زندگی امام(ع)و حوادث جالبی که در حیات آن حضرت واقع شد،نشان می دهد که در عمل نیز همیشه به این اصل اساسی وفادار بود و لحظه ای در انجام دادن آن کوتاهی نفرمود.
در خطبه١٣۶همین معنا با تعبیر داغ و پرجوش دیگری آمده است می فرماید: «وَ أیَمُ اللهِ! لاَُنْصِفَنَّ الْمَظْلُومَ مِنْ ظالِمِه وَلاََقُودَنَّ الظّالِمَ بِخِزامَتِه حَتّی أُورِدَهُ مَنْهَلَ الْحَقِّ وَ إِنْ کانَ کارِهاً»؛ (به خدا سوگند! داد مظلوم را از ظالم می گیرم و افسار ظالم را می کشم تا وی را به آبشخور حق وارد سازم، هر چند کراهت داشته باشد).


استاد حوزه گفت:اساساً این یک اصل مهم اسلامی است که در قرآن مجید بر آن تأکید شده است و با صراحت،در آیه ٧۵ از سوره نساء به مؤمنان دستور می دهد که برای نجات مظلومان به پا خیزند و حتی اگر لازم باشد،دست به اسلحه ببرند و با ظالمان پیکار کنند».و می فرماید: «وَ مالَکُمْ لاتُقِاتِلُونَ فی سَبیلِ اللهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِالْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَریَةِ الظّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلیّاً وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصیراً»؛(چرا در راه خدا و[در راه] مردان و زنان و کودکانی که [به دست ستمگران] تضعیف شده اند پیکار نمی کنید؟! همان افراد[ستمدیده ای]که می گویند:پروردگارا!ما را از این شهر [مکّه] ـ که اهلش ستمگرند بیرون ببر! و از طرف خود برای ما سرپرستی قرار ده و از جانب خود یار و یاوری برای ما تعیین فرما).دلیل قبول حکومت توسط امیرالمومنین (ع)شکیبایی افزود:این نکته را نباید فراموش کرد که فلسفه اصلی تشکیل حکومتها و تشریع قوانین،(اعم از قانون های الهی و قوانین ناقصی که به وسیله بشر تشریح شده است)حفظ حقوق ضعیفان و حمایت از آنها بوده است،چرا که قدرتمندان و زورمندان با تکیه بر قدرت و زور خود نه تنها حق خویش را می گیرند،بلکه افزون بر آن را نیز می طلبند،بنابراین اگر حکومت و قانون حامی مظلومان و مستضعفان نباشد، فلسفه وجودی خود را به کلّی از دست می دهد و گاه به بازیچه ای دردست ظالمان، برای توجیه ظلم و ستم هایشان تبدیل می شود. به همین جهت علی (علیه السلام) در همان خطبه شقشقیه، دلیل قبول حکومت را مسأله حمایت از مظلومان و مبارزه با ظالمان بیان می دارد. و نیز به همین دلیل در جوامعی که با رشوه می توان مسیر قوانین را تغییر داد، قانون نتیجه معکوس می دهد; چرا که دست دهنده رشوه را، ظالمان دارند نه ضعیفان و مظلومان. در چنین جوامعی قانون مبدّل به منبع درآمد نامشروعی برای گروهی از ظالمان و وسیله توجیهی برای ظلم گروه دیگر می شود. ولی باید تصدیق کرد که تحمّل عدالت و پیکار با ظالمان به خاطر حمایت از مظلومان، برای بسیاری ناخوشایند است.
کسانی که رعایت این اصل را مزاحم منافع نامشروع خویش می بینند و یا از آن بدتر، کسانی که برای خود ـ به خاطر زور و قدرتشان ـ حقوق زیادتری در اجتماع قائلند و کلمه مساوات در برابر قانون را توهین و تحقیری نسبت به خویش می پندارند، بسختی می توانند پذیرای عدل و داد باشند و آنها هستند که همیشه در راه حکومتهای عدل الهی سنگ می اندازند و ایجاد مانع می کنند و از هیچ عمل زشت وغیر اخلاقی رویگردان نیستند و همانها بودند که آن همه مشکلات را در درون حکومت علوی ایجاد کردند و فضای جامعه اسلامی را تیره و تار ساختند.


حجت الاسلام شکیبایی گفت:خوب است به این سخن مرحوم علامه مجلسی در جلد۴١ بحارالانوار، صفحه١٣٣که از کتاب دعوات راوندی نقل کرده است اشاره کنیم، او از علی بن جعد نقل می کند که می گوید: «مهمترین چیزی که سبب شد عرب از حمایت امیرمؤمنان علی(ع)خودداری کند امور مالی بود.چرا که آن حضرت هرگز شریفی را بر غیر شریف و عربی را بر عجم ترجیح نمی داد و برای رؤسا و امرای قبایل حساب خاصّی آنچنان که سیره سلاطین بود نمی گشود و هیچ کس را به وسیله مال،به سوی خودش متوجّه نمی ساخت،در حالی که معاویه کاملا به عکس این معنا عمل می کرد.


استاد حوزه گفت:امروز هم شاهد زیاده خواهی غاصبانی همچون رژیم مظلوم کُش اسرائیل هستیم که برای تصاحب مال و اراضی دیگران دست درازی می کند و خون مظلومان فلسطینی را می ریزد تا به پرونده غصب هایش اضافه کند.

مدرس نهج‌البلاغه گفت:رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی بعد از روز شنبه ۱۵ مهر، روز حماسه شجاعانه جوانان فلسطینی، دیگر رژیم صهیونیستی قبلی نیست، افزودند: عامل این بلای بزرگ عملکرد خود صهیونیست‌ها است؛ چرا که وقتی شما درنده‌خویی و وحشی‌گری را از حد می‌گذرانید، باید منتظر «طوفان» باشید.ایشان اقدام شجاعانه و فداکارانه مجاهدان فلسطینی را پاسخ به جنایات سالهای متمادی اشغالگران و افزایش آن در ماه‌های اخیر برشمردند و افزودند: مقصر قضیه اخیر دولت کنونی حاکم بر رژیم غاصب است که از هیچ اقدام سبعانه‌ای در حق ملت مظلوم فلسطین دریغ نکرد. رهبر معظم انقلاب با اشاره به شرارت و خباثت رژیم اشغالگر گفتند: هیچ ملت مسلمانی در تاریخ معاصر با دشمنی به بی‌حیایی و بی‌رحمی رژیم صهیونیستی مواجه نبوده و به اندازه این ملت تحت فشار و محاصره و کمبود قرار نگرفته است؛ ضمن اینکه امریکا و انگلیس از هیچ دولت ظالمی به اندازه دولت جعلی حمایت نکردند.


وی افزود:امیرالمومنین(ع) در فرازی از خطبه ١٧۶به انواع ظلم اشاره فرموده اند:ألا و ان الظلم ثلاثة: فظلم لا یغفر، و ظلم لا یترک، و ظلم مغفور لا یطلب. فأما الظلم الذی لا یغفر فالشرک بالله، قال الله تعالی: (ان الله لا یغفر أن یُشرک به). و أما الظلم الذی یغفر فظلم العبد نفسه عند بعض الهنات، و أما الظلم الذی لا یترک فظلم العباد بعضهم بعضا.

آگاه باشید!ظلم بر سه نوع است: ستمی که هرگز بخشیده نمی شود،ستمی که بدون مجازات نمی ماند و ستمی که بخشیده می شود و بازخواست ندارد،اما ستمی که بخشیده نمی شود شرک به خداست که می فرماید: همانا خداوند شرک به خود را نمی آمرزد،اما ستمی که بخشیده می شود،ستمی است که انسان با لغزش ها(و ارتکاب گناهان صغیره)به خود روا می دارد و اما ستمی که بدون مجازات نمی ماند، ستمگری بعضی از بندگان بر بعضی دیگر است.

استاد حوزه در پایان گفت:اگر امروز این امکان وجود ندارد که در منطقه غزه و فلسطین حضور نظامی داشته باشیم،حداقل برای نجات و پیروزی آن مردم مظلوم دست بر دعا برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین زاده IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    0 0
    با سلام و خسته نباشید هم محتوا خیلی قابل استفاده بود و هم پوستر بسیار پوستر تأثیرگذاری بود که با دیدنش اشکم جاری شد. برای مردم مظلوم فلسطین دعا می کنیم
  • حبیبی IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    0 0
    سلام علیکم از مطالعه این گزارش لذت بردم و نکات رو یادداشت کردم تا در منابر استفاده کنم. از خبرگزاری ارزشمند حوزه کمال تشکر را دارم
  • رجایی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    0 0
    واقعاً بجا بود که داد مظلوم از نهج البلاغه هم شنیده شود و عالمیان را به فکر وا دارد و با حمایت خود داد مظلوم را از ظالم باز ستانند. مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا
  • کفیل IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    0 0
    انا لله و انا الیه راجعون 🏴 جنایات جنگی و نسل کشی رژیم خون آشام و کودک کش اسرائیل در شهادت مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین و حمله به بیمارستان معمدانی غزه و شهادت صدها مجروح بی گناه و بی پناه ، تسلیت باد #طوفان_الاقصی #انتقام_سخت
  • فاطمه سادات طباطبایی IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    0 0
    سلام و تسلیت فدای گریه های مظلومانه کودکان غزه فدای اضطراب ها و ترس های شما آب را به رویتان بستند؟ پدر و مادرتان را شهید کردند؟ خودتان جانباز شده اید؟ بمیرم برای این غربت، بمیرم برای این مظلومیت خدا می داند از دیشب که خبر انفجار بیمارستان غزه رو شنیدم خواب از سرم پریده و به یادشان گریه می کنم
  • حسنی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    0 0
    به محض اینکه گوجه صادراتش آزاد شد، قیمت گوجه در داخل سر به فلک گذاشت، سود صادر کننده هم که محفوظه، پس ظالم کجاست و مظلوم کیست؟
    • صداقت IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
      0 0
      سر به فلك؟! آخه يه چیزی بگو که ...
    • تصدیق IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      0 0
      وقتی پول نداشتی نان بخری، آنوقت معنی سر به فلک هم درک میکنی، سیر از گرسنه خبر نداره، آیت الله بهشتی ره فرمودند در کشوری که خیلی سیرها و خیلی گرسنه ها با هم در جامعه وجود داشته باشند، کشور اسلامی نیست