شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه ازدواج زودهنگام و هم ازدواج دیرهنگام هر دو مصیبت‌بار است، تصریح کرد:‌ ازدواج‌های زودهنگام خیلی ویران‌گر و مصیبت‌بار است اما اگر بخواهیم یکی از عوامل طلاق را به‌صورت ریشه‌ای و تحلیلی بررسی کنیم ازدواج‌های دیرهنگام است که بسیار آزاردهنده هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قزوین که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین برگزار شد، گفت : استقامت مردم پایدار، مقاوم و صبور مردم غزه را تحسین می‌کنیم، خداوند در آیه ۳۰ سوره فصلت می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ»، یعنی (در حقیقت کسانی که گفتند پروردگار ما خداست‌ سپس ایستادگی کردند فرشتگان بر آنان فرود می‌آیند و می‌گویند هان بیم مدارید و غمین مباشید و به بهشتی که وعده یافته بودید شاد باشید).

وی ادامه داد: ما تفسیر این آیه را در رفتار مردم رنجدیده و در مشقت و سختی غزه مشاهده می‌کنیم و ظلم صهیونیست‌های جنایتکار را تقبیح می‌کنیم، خداوند در آیه ۸۲ سوره مائده می‌فرماید «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَی ذَلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا یَسْتَکْبِرُونَ»، یعنی (مسلماً یهودیان و کسانی را که شرک ورزیده‌اند دشمن‌ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهی یافت و قطعاً کسانی را که گفتند ما نصرانی هستیم نزدیک‌ترین مردم در دوستی با مؤمنان خواهی یافت زیرا برخی از آنان دانشمندان و رهبانانی‌اند که تکبر نمی‌ورزند).

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین عنوان کرد: تفسیر این آیه را هم در رفتار صهیونیست‌ها و همراهان آن‌ها می‌بینیم و یقین داریم ان‌شاءالله طولی نخواهد کشید که مردم غزه پاداش صبوری‌های خود را از خدای متعال بگیرند و بساط رژیم منحوس صهیونیستی برچیده شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: انتظار این است که ما اولویت را به دین یعنی خدا، انبیای الهی، رهبران دینی مانند امام (ره)، رهبر حکیم انقلاب، عقل و فرصت‌های موجود اجتماعی بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: اولین عنوانی که جلوی چشم مردم می‌آید، با مردم همسو بودن و همراه کردن مردم با دین است، اولویت باید این‌ها باشد، در احادیث آمده «کلّ امر ذی بال لم یبدأ فیه ببسم الله فهو ابتر»، یعنی (هر کاری که با نام خدا شروع نشود ابتر است)، بنابراین هر کار با اهمیتی تا با خدا هماهنگ نباشد و برای آن از خدا استیذان گرفته نشود، هر چقدر هم مهم باشد به جایی نمی‌رسد.

رئیس شور ای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: در بسیاری از جلسات و نشست‌ها کارها از نظر اداری، تشکیلاتی، بخشنامه‌ای و گزارش‌دهی خیلی پر حجم انجام می‌شود اما برای مردم ثمره و نتیجه‌ای ندارد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد:‌ وقتی ما اولویت را دین قرار دادیم، سرمایه‌های بسیاری نقداً برای ما وجود دارد، ما امروز سرمایه‌ای به نام مساجد و روحانیت فعال مبلّغ و مروّج دین داریم، سرمایه‌ای مانند مستمعین یعنی مردم را داریم که گاهی از جیبشان هزینه می‌کنند تا به اهداف دینی خود نائل شوند که نمونه آن اتفاقی است که در اربعین می‌افتد، بنابراین اولین دغدغه ما باید موضوع دین، قرآن، مسائل دینی، مساجد و نظام ولایت و امامت باشد.

وی یادآور شد: به موازات این دغدغه‌هایی که ما در جلسات شورای فرهنگ عمومی داریم، اقداماتی توسط ائمه جمعه سراسر کشور برای طرحی به‌نام طرح اعتلا انجام شد که خیلی برای آن وقت گذاشته شده و کارشناسی شده است، خروجی‌های جدی هم داشته است، از این حیث حال استان ما در کشور حال خوبی است و در مقایسه با استان‌های دیگر نمره بالاتری داشته و جایگاه خوبی دارد.

نماینده ولی‌فقیه‌ استان قزوین اظهار کرد:‌ شورای فرهنگ عمومی باید تلاش کند بین ظرفیت‌های ائمه جمعه استان با مسئولان دغدغه‌مند و مسئولان حوزه مسائل معنوی، دینی و فرهنگی اتصالی برقرار باشد، امیدواریم برکت این جلسه همین باشد، یعنی رهاوردهای طرح اعتلا با این دغدغه‌ها به هم بیامیزد و همه برای این اهداف به میدان بیایند.

وی ادامه داد: اگر دولت‌های پیشین همسویی مقبولی داشتند نیاز نبود ما کلمه موازات را در اینجا به کار ببریم، چون همان کارها دقیقاً در ظرفیت شورای فرهنگ عمومی پیش می‌رفت اما چون در آنجا به‌شدت ناهمسویی وجود داشت، ما مجبور بودیم آن کار را مستقلاً پیش ببریم، اکنون با وجود عزیزان ارزشمندی که خدمتگزار مردم هستند، شرایط به گونه‌ای فراهم است که دیگر لازم نیست ما کلمه موازات را به کار ببریم، چرا که همه ما در حال پیگیری یک کار هستیم.

وی عنوان کرد:‌ پیدا کردن عناوین مهم و در اولویت استان، بدون نگاه رهبری محقق نمی‌شود، رهبر حکیم انقلاب آگاهانه و مشرف به همه مسائل کشور هستند و همه چیز را رصد می‌کنند، رهبر حکیم انقلاب در کنار جایگاه رهبری، حکومت و مدیریت هم می‌کنند، کسی با این شاخصه‌ها در حال رصد مسائل است، بنابراین ما باید در نگاه ایشان اولویت‌ها و اهمیت‌ها را پیدا کنیم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: رهبر حکیم انقلاب روی فرزندآوری بسیار تأکید دارند، جلوتر از این هم روی موضوع دین، ایمان، مسجد، امام، امامت و نظام ولایی تأکید دارند، معلوم می‌شود این‌ها مسائل مهم ما هستند، آسیب‌های اجتماعی از قبیل طلاق را هم فراوان در فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب می‌بینیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه ازدواج زودهنگام و هم ازدواج دیرهنگام هر دو مصیبت‌بار است، خاطرنشان کرد:‌ ازدواج‌های زودهنگام خیلی ویران‌گر و مصیبت‌بار است اما اگر بخواهیم یکی از عوامل طلاق را به‌صورت ریشه‌ای و تحلیلی بررسی کنیم ازدواج‌های دیرهنگام است که بسیار آزاردهنده هستند، ازدواج دیرهنگام ارتباط عاطفی و انسانی بین زوجین را مختل می‌کند، این دو وقتی در سن ازدواج با یکدیگر ازدواج کنند عواطفشان به هم می‌پیوندد و شخصیت‌هایشان با هم عجین می‌شود اما وقتی از سن ازدواج دور شوند این‌ها فقط دو آدمی‌اند که کنار هم زیر یک سقف قرار گرفته‌اند.

وی تأکید کرد:‌ بنابراین همسویی نگاه ما با اولویت‌های مورد رصد امام جامعه مهم است، همچنین در بحث عفاف و حجاب استان ما کارهای خوبی انجام داده است و همین فعالیت‌ها می‌تواند جایگاه شورای فرهنگ عمومی را ارتقا دهد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: ضرورت مسئولان دارای انگیزه، اعتقادات محکم و روحیه انقلابی حائز اهمیت است، خداوند در آیه ۱۲ سوره مریم می‌فرماید «خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّةٍ»، (کتاب خدا را به جد و جهد بگیر)، باید قرآن، دین، مسائل مهم و فرهنگ جامعه را با جدیت دنبال کنیم، جای این مسئله خالی است، گاهی شاهدیم برخی مسئولین اصلاً انگیزه‌ای ندارند و به فکر برداشتن بارها و خروجی مثبت نیستند.

وی یادآور شد: ما از این مسائل هم به شدت رنج می‌بریم، بنابراین گاهی شاهد خلأ مسئولانِ همراه، دغدغه‌مند و دلسوز وجود دارد، در این دولت ما چشم‌انتظار این هستیم که ان‌شاءالله مدیران لایق به‌صورت جدی به میدان بیایند، چرا که بسیاری از مسائل به‌صورت کلیدی در آنجا باید حل شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: گاهی گویا بین مسئولان ما تقسیم کار صورت گرفته است، بودجه و جلسات برای یک عده است، کار میدانی، حقیقی و واقعی مربوط به عده‌ای دیگر است، یعنی یک عده بدون بودجه کار می‌کنند و یک عده بودجه دارند اما دغدغه‌شان کار کردن نیست.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: این فرمایش رهبر حکیم انقلاب ریشه در قرآن دارد، خداوند در آیه ۲۵ سوره حدید می‌فرماید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»، یعنی (به راستی ما پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آن‌ها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: ما باید حواسمان جمع باشد که با مردم باشیم، خداوند می‌فرماید من کتاب، پیامبر (ص) و ائمه (ع) و همه چیز را فرستادم که مردم به صورت خودجوش و با انگیزه‌های درونی برای قسط و عدل قیام کنند، یعنی عدالت باید این گونه اجرا شود و دین سر جای خود قرار بگیرد، در همه زمینه‌ها همین طور است، در بحث عفاف و حجاب نیز همین طور است، کسی که وادار به حجاب شود، اول تحقیر می‌شود و سپس حجابش را بر سرش می‌گذارد اما آن کسی که انگیزه‌های درونی‌اش بیدار می‌شود با ما همراه خواهد شد و به او اعتلا بخشیده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی یادآور شد: انبیاء نیز مانند اطباء دستورالعمل‌هایی دارند که ما باید طبق آن‌ها عمل کنیم، گاهی ممکن است عمل به آن‌ها با آن چیزهایی که روند اجتماعی است همخوانی نداشته باشد، ما باید با حفظ کرامت انسان‌ها و با مدارا، تزکیه، تعلیم، حکمت، علم و دانش دینی به مرور زمان کاری کنیم که مردم اعتلا و ارتقای فرهنگی و معنوی پیدا کنند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد:‌ انبیای الهی نیز همین کار را کردند، آن‌ها به یاری مردم آمدند تا کرامت انسانی و تعالی معنوی آن‌ها را تأمین کنند، وگرنه آن زمان مردم نزد پیغمبر می‌آمدند و می‌گفتند تو بیا بت‌های ما را بپرست و ما هم بت‌ها و خدای تو را می‌پرستیم اما حضرت فرمودند «لا اعبد ما تعبدون».

وی عنوان کرد: بنابراین مسئولان و پیشکسوتان فرهنگی باید به‌صورت جدی دغدغه چشم‌انداز دینی و معنوی مردم را داشته باشند، اگر ما به‌صورت جدی از مسئولان مطالبه کردیم کارها هم به‌صورت جدی پیش می‌رود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha