چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
1

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین صافی با ابراز نگرانی نسبت به مهاجرت جوانان و نخبگان اظهار داشت:‌ دشمن تمام تلاش خود را بکار گرفته تا هویت اسلامی جوانان ما را ازآنها بگیرد و باید همه‌ی بدنه‌ دولت و نهادهای انقلابی به این فکر باشند که جوانان را حفظ کنند و از توانایی‌های آنها بهتر استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن صافی در دیدار میرسپاه مشاور نخبگان وزارت ورزش بیان داشت: توصیه‌های بسیاری نسبت به جوانان در احادیث و روایات حضرات معصومین علیهم السلام آمده است که همگی آنها دلالت بر اهمیت موضوع دارد و باید همه‌ مسئولین نگاه ویژه‌ای به مسئله‌ی جوانان داشته باشند.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) گفت:‌ جوانان به اقتضای سن و توانایی که دارند تمایلشان به سمت خوبی و خیر بیشتر است و لازم است تا از این پتانسیل به نحو احسن استفاده شود.

استاد حوزه علمیه «وزارت ورزش و جوانان» را شامل دو بخش «ورزش» و «جوانان» دانست و افزود: اگر به مسئله جوانان پرداخته شود، مسئله ورزش نیز در آن حل خواهد شد و از همه‌ وزارت‌خانه‌ها تکلیف بخواهد تا هر وزارت‌خانه‌ای برای جوانان برنامه‌هایی را تدارک ببیند.

وی با ابراز نگرانی نسبت به مهاجرت جوانان و نخبگان اظهار داشت:‌ دشمن تمام تلاش خود را بکار گرفته تا هویت اسلامی جوانان ما را از آنها بگیرد و باید همه‌ بدنه‌ دولت و نهادهای انقلابی به این فکر باشند که جوانان را حفظ کنند و از توانایی‌های آنها بهتر استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صافی وظیفه وزارت ورزش و جوانان را شناسایی استعدادها از سنین پایین و مشارکت در تربیت آنها دانست و تأکید کرد: نه تنها دبستان بلکه از پیش از دبستان وظیفه شماست که وارد شوید و استعدادها را کشف و نخبگان را جذب کنید و با کار تربیتی از آنها الگو و اسوه‌ای مناسب برای جوانان بسازید.

وی با بیان اینکه جوان نیاز به الگو دارد، گفت: متاسفانه در جامعه بعضی از جوانان جذب الگوهای غربی شده‌اند و این را از عکس‌هایی که در داخل اتاق‌هایشان زده‌اند و اینکه اسامی‌ بسیاری از بازیگران غربی را حفظ دارند ولی هنوز اسم بزرگان و دانشمندان ایران و اسلام را نشنیده‌اند، می‌توان فهمید. در این زمینه مقصر هستیم و کار زیادی لازم است انجام شود تا این کار مقدس و تربیت جوانان را به سر منزل مقصود برسانیم.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همانطور که پیامبر اکرم (ص) در صدر اسلام جوانان را به فرماندهی جنگ منصوب می‌کردند و در دفاع مقدس نیز بسیاری از فرماندهان ما از جوانان بودند، باید به جوانان میدان داد و از استعداد و توانایی آنها استفاده کرد و در کنار آنها از تجربیات افراد باسابقه بهره برد تا بتوان وضعیت را بهبود ببخشیم.

وی کشف استعدادهای ورزشی را یکی از راه‌های تربیت نسل جوان برشمرد و افزود: اگر جوانی در جامعه‌ دینی تربیت شده باشد و علاقه به فرهنگ اسلام و مملکت و وطن خودش داشته باشد دلیلی برای مهاجرت و پناهنده شدن ندارد. اگر از عهده‌ تربیت جوانان به خوبی برآییم آنها هرجا که بروند خودشان را نماینده ایران اسلامی می دانند و اخلاق، روش و رفتارش را منطبق بر الگوهای اسلامی خودمان قرار می دهد و بر ورزشکاران دیگر کشورها تاثیر گذار هستند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: ایده پهلوانی را باید بیشتر ترویج بدهیم که امیرالمومنین علی (ع) می‌فرمایند «اشجع الناس من غلب هواه » و این را جوان باید الگو و سیره‌ی زندگی خود قرار دهد که در هر حالی که به قهرمانی رسیدی اگر توانستی بر هوای نفست غلبه کنی پهلوان هستی.

حجت الاسلام والمسلمین صافی بیان کرد: وزارت ورزش باید به همه‌ رشته‌ها اهمیت بدهد از جمله رشته‌هایی مثل تیراندازی و شنا و اسب سواری که در اسلام هم مورد تاکید است و رشته‌های دیگری که برای کسب مدال تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد.

وی گفت: وزارت ورزش متکفل فقط دو یا سه رشته یا باشگاه نیست بلکه باید توجه خاصی به همه رشته‌ها و ورزش‌ها داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه «من از نیت خالص آقای هاشمی وزیر ورزش اطلاع دارم و سابقه وی را دارم و می‌دانم که در تلاش هست این مسائل حل شود» افزود: نگاه یکسان به همه رشته های ورزشی و استعدادهای جوانان موجب تقویت بعضی رشته‌ها که مدال‌آور نیستند می شود و با هزینه‌های به مراتب کمتر، مدالهای بیشتری می توان کسب کرد.

وی شالوده تربیت در ورزش را ایجاد روح پهلوانی برشمرد و اضافه کرد:‌ بزرگ‌ترین سرمایه‌ یک شخص، جوانی او است و این امانتی است در دست مسئولین که باید با جوانان به بهترین وجه ممکن رفتار شود تا بتوانیم تربیت اسلامی و اخلاق پسندیده را در آنها نهادینه کنیم تا برای مملکتمان مفید باشند.

حجت الاسلام والمسلمین صافی در پایان با اشاره به آیه « ان تنصرو الله ینصرکم» گفت: اگر در این امر و گرفتن جلوی مفاسد و پیشبرد امر تربیت جوانان تلاش کنید خداوند نیز شما را یاری خواهد کرد و ان شاء الله پیش خداوند متعال اجر و ثواب بسیاری خواهید داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha