سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل شاکر، امام جمعه اردکان در جمع  اساتید و طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) اردکان

امام جمعه اردکان در نشست طلاب، سرآمدترین مکارم اخلاق را حسن خُلق معرفی کرد و گفت: سرآمد فرمایشات پیامبر اکرم(ص) دعوت به اخلاق نیکو و ترویج مکارم اخلاقی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل شاکر، امام جمعه اردکان روز گذشته در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(سلام الله علیها) اردکان گفت: سرآمد فرمایشات پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) دعوت به اخلاق نیکو و ترویج مکارم اخلاقی می‌باشد وخود حضرت در حدیثی به بهترین اخلاق دنیا و آخرت همگان را راهنمایی می‌کند : و می فرمایند: « اَلا اَدُلُّکُمْ عَلی خَیْرِ اَخْلاقِ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ؟ تَصِلُ مَنْ قَطَعَکَ وَ تُعْطی مَنْ حَرَمَکَ وَ تَعْفو عَمَّنْ ظَلَمَکَ؛ آیا شما را به بهترین اخلاق دنیا و آخرت راهنمایی نکنم؟ رابطه با کسی است که با توقطع رابطه کرده، بخشش به کسی که از تو دریغ نموده و عفو کسی که به تو ظلم کرده است.»

وی با بیان اینکه این سه صفت عامل آبادی دنیا است، تصریح کرد: اخلاق از مسائلی است که تاثیر بسیاری در شادی و آرامش زندگی دارد از آنجا که در احادیثی اولین دلیل پذیرش خواستگار پسندیده بودن اخلاقش است زیرا بنا به فرموده امام صادق "لا عَیْشَ اَهْنَأُ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ؛ هیچ زندگی گواراتر از اخلاق و رفتار پسندیده نیست."؛ هیچ عاملی مانند اخلاق باعث خوشی و خرمی زندگی خانوادگی نمی شود.

شاکر تصریح کرد: اولین ویژگی حسن خلق با اشاره به روایت خاتم النبیین (ص)، معاشرت با فردی است که قطع رحم کرده که اگرچه برای شخص شاید دشوار باشد چون بر خلاف خواسته نفس انسان است، اما هنر انسانیت روابط با او می‌باشد.

امام جمعه اردکان افزود: بخشش به فردی که تو را محروم کرده و عفو دربرابر ظلم، خصیصه دیگر اخلاق نیکو شمرده شده است که در شخصیت نبی اکرم (ص) دیده می شود از جمله عفو پیرزنی که خاکستر بر روی حضرت می‌ریخت.

شاکر ادامه داد: رعایت این ویژگی‌ها به هراندازه‌ای‌ سبب نزدیک شدن به اهل بیت (علیهم السلام) می‌شود، زیرا آنها مظهر این صفات هستند و در این زمینه امام باقر(علیه السلام)فرمودند: "مُرُوءَتُنَا أَهْلَ اَلْبَیْتِ اَلْعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَنَا وَ إِعْطَاءُ مَنْ حَرَمَنَا جوانمردی ما اهل بیت، گذشت از کسی است که به ما ستم کند و عطا و بخشش به آن که از ما دریغ نماید."

استاد حوزه گفت: بخشش دیگران که نمونه عملی از حسن خلق می‌باشد، یکی از عوامل بخشش خود ما است و خداوند در آیه ۲۲سوره نور یکی از وعده های الهی برای بخشش از سوی خداوند، عفودیگران است.

شاکر در ادامه به حوادث اخیر فلسطین و مقاومت در عملیات" طوفان الاقصی" اشاره کرد وگفت: دشمن‌ترین قوم نسبت به مسلمانان همواره یهودیان بودند و اسراییل به زور و خصم فلسطین را غصب و حتی به کودکان و زنان نیز رحم نکرده و آنها را می‌کشند.

امام جمعه اردکان در پایان تصریح کرد: بیت المقدس همواره مورد هجوم و حمله صهیونیست ها بوده است و هر گونه ضربه بر این رژیم غاصب باعث شادی مسلمانان است و آرزوی هر فرد با ایمانی آزادی قدس شریف است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha