چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/ مراسم عزاداری سالگرد وفات حضرت معصومه (س) و اولین سالگرد شهادت مظلومانه طلبه شهید آرمان علی وردی (ره)

حوزه/ امام جمعه بوشهر خطاب به طلاب گفت: یکی از بزرگترین ذکرها همین درس خواندن شما است، طلبگی علی الاطلاق ذکر خداست چرا که طلاب قلبشان با خدا، زبانشان با خدا و عملشان برای خداست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر امروز در مراسم عزاداری سالگرد وفات حضرت معصومه(س) و اولین سالگرد شهادت طلبه شهید آرمان علی وردی که در مسجد اعظم اهواز برگزار شد، اظهار داشت: انسان موجودی است که با ذکر خدا هم در طریق سلوک الی الله قرار می‌گیرد و هم از سقوط در باتلاق متعفن دنیاگرایی نجات پیدا می‌کند، در واقع ذکر هم مایه صعود انسان و هم مانع سقوط انسان می‌شود.

وی با اشاره به آیه ۴۱ سوره احزاب «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا»، افزود: همه عبادات چه واجب و چه مستحب حد دارند، ولی ذکر خداوند نامحدود است، در مقوله سلوک عرفانی نیز ذکر فوق العاده مهم است از این رو خداوند امر به ذکر نامحدود می‌کند.

امام جمعه بوشهر ادامه داد: خداوند در آیه فوق کلیه انسان‌ها را مورد خطاب قرار نداده و فرموده «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» از این آیه چنین استنباط می‌شود که ورودی بهشت ذکر ایمان است و اگر ایمان نباشد توفیق برای ذکر حاصل نمی‌شود، از این رو ذکر کاشف از ایمان است و اگر شخصی ذکر بگوید ایمانش کشف می‌شود، البته ایمان نیز مراتب و اعلی و ادنی دارد.

وی با اشاره به آیه ۱۲۴ سوره طه «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَیٰ» ابراز کرد: کسانی که اهل ذکر نیستند، دچار گرفتاری در همه عرصه‌ها و عدم پیشرفت در همه زمینه‌ها شده و روزگارشان تباه می‌گردد، بنابراین اگر کسی اهل ذکر نباشد سقوط در دنیا کرده و دنیا با جاذبه‌هایی که دارد با تیرهای سهمگین و مسموم مانند تیر قدرت پرستی، شهوت پرستی و شهرت پرستی او را نشانه می‌گیرد

حجت الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری ادامه داد: جوجه تا زمانی که زیر بال و پر مادر خود است مادر او را از خطرات محفوظ می‌دارد ولی همین که از زیربال و پر مادر خارج شد طعمه هزاران پرنده جرار و حیوانات وحشی می‌شود، انسان نیز اگر از دایره ذکر خداوند خارج شود تمام دنیا او را طعمه خود کرده و تکه تکه می‌کنند.

وی گفت: تجلی چشم پوشی از ذکر، کوری در آخرت است چرا که آخرت عالم حقیقت و عالم تجلی شخصیت واقعی افراد است و وقتی فردی چشمش را بر روی نعمت‌های الهی بست و ذکر خدا نکرد آن دنیا نیز چشمش بسته خواهد بود.

امام جمعه بوشهر، با اشاره به آیه ۱۵۲ سوره بقره «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُوا لِی وَلَا تَکْفُرُونِ»، گفت: یکی از ویژگی‌های ذکر دو سویه بودن آن است، یعنی انسانی که ذکر خدا می‌کند خداوند نیز او را ذکر می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به آیه ۴۲ سوره احزاب «وَ سَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَ أَصِیلاً»، ابراز کرد: یکی از کارهای مهم و فوق العاده ارزشمند ذکر خداوند علی کل حال است، از این رو هرچه می‌توانیم باید ذکر بگوئیم، در میان اذکار تسبیح بسیار مهم است از این رو خداوند در بزرگترین ذکر که نماز است در شکل مهم تعظیمی و سجودی‌اش، تسبیح را مقدم می‌کند.

وی با اشاره به آیه ۹ سوره منافقون «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُلْهِکُمْ أَمْوَالُکُمْ وَلَا أَوْلَادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ ۚ وَمَنْ یَفْعَلْ ذَٰلِکَ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ»، بیان کرد: عامل اصلی مانع الذکر دنیا بوده و اموال و اولاد سنبل دنیاگرایی و جاذبه‌های دنیوی هستند، از این رو انسان باید در مقابل دنیا و خواسته‌های نفسانی خویش استقامت کند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اظهار کرد: شما در ادبیات عرب خوانده‌اید که ذالک و اولئک وقتی اسم اشاره قرار می‌گیرند نشانه این است که آن شخص یا اشخاص، با بسیار مهم هستند مانند ذالک الکتاب لا ریب فیه و یا آن شخص یا اشخاص بسیار مورد تحقیر هستند مانند اولئک هم الخاسرون، خداوند در آیه فوق ضمیر فصل آورده که خبر را در مبتدا محصور کند از این رو منظور آیه این است که آنهایی که اهل خسران هستند کسانی هستند که دنیا را برتر از ذکر قرار داده و اهل ذکر نیستند.

وی با اشاره به آیه ۱۹ سوره حشر «وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»، گفت: اگر کسی ذکر خدا را فراموش کند خدا او را به خودش واگذار کرده و به فراموشی مبتلا می‌کند، خداوند در این آیه ضمیر فصل آورده که بگوید فاسقین کسانی هستند که خدا را فراموش کرده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری عنوان کرد: فاسق کسی است که از خط و مسیر خارج شده و به پرتگاه می‌رود، کسانی که اهل ذکر نیستند هم فاسق هستند و هم خاسر.

وی خاطرنشان کرد: ذکر بر سه قسم است، ذکر قلبی، ذکر لسانی و ذکر عملی که مهمترین آنها ذکر قلبی است، چرا که زبان و رفتار از قلب نشأت می‌گیرند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر تصریح کرد: ذکر قلبی یعنی انسان همیشه خود را در محضر خدا بداند و خداوند بر وجودش حاکم باشد که بزرگان عرفا گفته‌اند که نصف سلوک عرفانی همین ذکر قلبی است.

وی ادامه داد: کوچکترین تا بزرگترین و پنهانی‌ترین تا آشکارا ترین عمل ما، نزد خداست و خداوند بر همه چیز آگاه و بصیر است، این ذکر قلبی، خود را در محضر خدا دیدن و خداباوری انسان را در شرایطی قرار می‌دهد که دیگر خود را مبتلا به گناه نکرده و واجبات الهی را انجام و محرمات الهی را ترک می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری گفت: ذکر زبانی یعنی انسان زبانش به ذکر خداوند متعال باشد که بهترین ذکر زبانی همین نماز است، ذکر عملی یعنی پرهیز از گناه، انجام واجبات، ترک محرمات، انجام مستحبات و ترک مکروهات به اندازه توان.

وی با اشاره به حدیث نبوی «لَیسَ عَمَلٌ أحَبَّ إلی اللّه تعالی و لا أنجی لِعَبدٍ مِن کُلِّ سیّئةٍ فی الدنیا و الآخِرَةِ مِن ذِکرِ اللّه ِ» ابراز کرد: نزد خداوند متعال هیچ عملی محبوب‌تر از ذکر و هیچ چیزی نجات بخش‌تر از ذکر نیست، مجموعه ذکر قلبی، لسانی و عملی انسان را نزد خداوند محبوب می‌کند و کسی که محبوب خدا شد محبوب عالم می‌شود، چرا که خداوند به همه عالم دستور می‌دهد که او را دوست داشته باشند.

امام جمعه بوشهر تصریح کرد: یکی از بزرگترین ذکرها همین درس خواندن شما است، طلبگی علی الاطلاق ذکر خداست چرا که طلاب قلبشان با خدا، زبانشان با خدا و عملشان برای خداست.

وی ادامه داد: در دنیا چیزی مثل طلبگی پیدا نمی‌شود که قلبا، لسانا و فعلا مصداق ذکر باشد، از این رو قدر طلبگی خود را دانسته و شکرگذار خداوند متعال باشید چرا که خداوند شما را برای یک کار بزرگ انتخاب کرده و در وجود شما شمع روشنی دیده که می‌توانید با تلاش خودتان و عنایت و محبت اهل بیت(ع) آن شمع کوچک را به ستاره عالم تاب تبدیل کنید.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س) خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) یکی از شخصیت‌هایی هستند که در دنیا مایه کمال و در آخرت مایه نجات هستند، ایشان انسان‌ها را در دنیا معاضدت و کمک و در آخرت شفاعت می‌کند، از این رو عارف به حق ایشان بوده و هر وقت توانستید حتما به زیارت این بانوی مکرمه بروید.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha