شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
1

حوزه/ کتاب «درآمدی بر مطالعات معنویات در علوم انسانی» اثر وحید سهرابی‌فر و جمعی از نویسندگان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «درآمدی بر مطالعات معنویات در علوم انسانی» اثر وحید سهرابی‌فر و جمعی از نویسندگان است که در پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۳۸۱ صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ رسید.

اثر حاضر متشکل از مقالاتی در معرفی نسبت معنویت با شاخه‌های مختلف علوم انسانی است. مقالات درصددند تا راهنمای دانشجویان و دانش پژوهان علاقه‌مند به مطالعات معنویت باشند. بر این اساس در هر مقاله تلاش شده، با کمک متخصصان، توصیف جامعی از حیطه مورد بحث ارائه شود و مخاطب با مطالعه آن، شاهد تصویری کلی از حیطه مورد نظر باشد.

ساختار اثر

این کتاب در شش مقاله تألیف شده است؛ مقاله اول با عنوان «مطالعات معنویت: معنویت به مثابه رشته دانشگاهی» به تبیین گونه شناسی معنویت پژوهی ( زمینه علوم اجتماعی، مطالعات دینی و الهیاتی) و رشته مطالعات معنویت پرداخته است.

مقاله دوم با عنوان «جامعه شناسی و معنویت» رابطه دین، معنویت گرایی و علوم اجتماعی و جامعه شناسی جنبش نوپدید دینی را بررسی کرده و تحلیل بر مبنای توسعه و تکنولوژی و تحلیل بر مبنای سنخ شناسی دیدگاه‌ها و اهداف را تشریح کرده و تحلیل بر مبنای مفهوم طریقت باطنی و گام‌های عملیاتی برای جامعه شناسی معنویت‌گرایی را مورد تأکید قرار داده است.

در مقاله سوم با عنوان «روانشناسی و معنویت» واژگان اساسی تحقیق (روانشناسی، دین، معنویت) و روش‌های تحقیق در روانشناسی دین و معنویت بیان شده و سنجه‌ها و مقیاس‌های روانشناسی دین و معنویت و حوزه‌های مطالعات معنویت در روانشناسی ( نظریه پردازی‌های خرد و کلان، معنویت و سلامت و مرض جسمانی و معنویت و خشونت) به رشته تحریر درآمد است.

«معنویت و تعلیم و تربیت» عنوان چهارمین مقاله از این کتاب است که در آن ضمن مرور تاریخی روابط معنویت و تربیت، تحلیل معانی تربیت معنوی و ابعاد تربیت معنوی شرح داده شده و رویکردهای تربیت معنوی، تربیت معنوی کودکان و معنویات در آموزش عالی مورد بحث قرار گرفته است.

نویسنده در پنجمین مقاله با عنوان «مدیریت و معنویت» مفهوم شناسی و پیشینه پژوهی معنویت و عناصر مؤثر در معنویت(فرایند ارتباط انسان و امر قدسی، تدریجی بودن و دگرگونی و انقلاب) را بررسی کرده و معنویت و مدیریت(رابطه دین با معنویت، معنویت و سازمان و مدیریت و مدل‌های فرا انگیزشی) را شرح داده است.

ششمین و آخرین مقاله از کتاب مذکور با عنوان « معنویت در رشته‌های دیگر و افق‌های پیش رو » به تبیین معنویت و اقتصاد، معنویت و ارتباطات و رسانه و معنویت پژوهی و علوم اسلامی اختصاص دارد.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha