یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سیدحسین مومنی

حوزه/سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که دعا گره‌های کور را باز، بزرگ‌ترین مشکلات را برطرف و موج بلا را دفع می‌سازد، گفت: دعا امری محبوب و مقبول عندالله و کلید پیروزی‌ها و مخزن رستگاری است؛ بهترین دعا آن دعایی است که از سینه صاف و دل‌پاک خارج شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی در مراسم شکرانه پیروزی‌ها و استغاثه برای آزادی کامل قدس شریف که سه شنبه شب با قرائت دعای جوشن صغیر و دعای توسل با حضور طلاب و فضلا و اساتید و علما و ملت شریف و انقلابی قم در حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها برگزار شد، بیان این که انسان در حیات دنیا با ابتلائاتی مواجه است و خداوند متعال برای سربلندی آدمی در بطن ابتلا نعمتی قرار داده که توجه به آن انسان را از گرفتاری و بن‌بست رها می‌سازد، اظهار داشت: تمسک به این نعمت الهی در ابتلائات، به انسان قدرت مواجهه می‌دهد تا شیطان نتواند او را زمین‌گیر سازد.

وی به غفلت همیشگی انسان از شیطان در خوشی‌ها و ناخوشی‌ها اشاره نمود و اظهار داشت: انسان در دوران خوشی باید ندای «هذا من فضل ربی» سر دهد و وقتی متوجه نعمتی می‌گردد، شاکر و قدردان آن نعمت باشد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه وجود امنیت و نظام مقدس اسلامی را نعمت‌های بزرگ الهی در سایه‌سار نظام اسلامی و تحت ولایت و آثار خون شهدا دانست.

وی با تأکید بر این که خداوند متعال در بطن ابتلائات نعمت دعا، همان مراجعه به درگاه الهی و عرض عجز و ناتوانی به محضر ذات اقدس الهی را قرار داده است، اظهار داشت: توجه انسان به قدرت لایزال الهی و این که همه چیز در ید قدرت خداوند است، بسیار مهم است؛ چرا که در وادی ابتلا شیطان قوی وارد می‌شود و به‌جای این که فرد به خدا توجه داشته، به محضر الهی استغاثه کند، راه آدمی را کج می‌کند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به معانی لغوی و اصطلاحی دعا، درخواست‌کردن را غایت و نهایت در دعا دانست و ابراز داشت: علامه طباطبایی(ره) در تفسیر گران‌سنگ المیزان، دعا را میل دادن خدا به خود از رهگذر صوت و فعل تعریف می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی ضمن اشاره به آثار بزرگ دعا، در تبیین آیه شریفه ۱۸۶ سوره بقره، به مولفه‌های کلیدی در اجابت دعا اشاره نمود و اظهار داشت: منزه و قادر مطلق دانستن خداوند متعال مهم‌ترین نقطه کلیدی است که انسان را در مسیر نجات و رهایی قرار می‌دهد.

وی تأثیرات عمیق و راهگشای دعا را موردتوجه قرار داد و اذعان داشت: امام محمدباقر علیه‌السلام می‌فرمایند «مَا مِنْ شَیْءٍ أَفْضَلَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ مِنْ أَنْ یُسْئَلَ وَ یُطْلَبَ مِمَّا عِنْدَهُ وَ مَا أَحَدٌ أَبْغَضَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ مِمَّنْ یَسْتَکْبِرُ عَنْ عِبَادَتِهِ وَ لَا یَسْأَلُ مَا عِنْدَهُ»، هیچ‌چیز نزد خداوند تبارک‌وتعالی از آن محبوب‌تر نیست که دعا کنی و از او حاجت بخواهی و هیچ‌کس نزد خداوند مبغوض‌تر از آن نمی‌باشد که در عبادت او تکبّرورزی و از نعمت‌هایش چیزی نخواهی.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که قدرت، نجات و رفع کرب تنها از آن خداوند است، اظهار داشت: دعا امری محبوب و مقبول عندالله و کلید پیروزی‌ها و مخزن رستگاری است؛ بهترین دعا آن دعایی است که از سینه صاف و دل‌پاک خارج شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی در ادامه به فرازهایی از مضامین عالی جوشن صغیر اشاره نمود و با تأکید بر این که وقتی انسان برای دیگران دعا کند، خداوند متعال ملائکه را نیز مأمور همراهی‌اش می‌سازد، تا دعایش قبول گردد، اظهار داشت: دعا گره‌های کور را باز، بزرگ‌ترین مشکلات را برطرف و موج بلا را دفع می‌سازد.

وی ضمن اشاره به روایتی از امام موسی کاظم علیه‌السلام با تأکید بر این که وقتی بلا بیاید، خداوند متعال دعا را در قلب مؤمن جاری می‌سازد، خاطرنشان کرد: دعا برای همنوعان وظیفه‌ای دینی و تجلی قلب ایمانی است. در دوران ظلم جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی به ملت فلسطین، همگان باید به درگاه الهی دعا و استغاثه نماییم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که ما سرباز ولایت و منتظر اشاره و امر ولی هستیم، اظهار داشت: کافی است تا موسی زمان اشاره کند تا سر عصای موسی که در ایران نهفته دودمان استکبار جهانی را به آتش بکشد. هان طور که تعدادی از جوانان سلحشور این سرزمین فتنه داعش را خاموش کردند، اگر امر شود، ملت سرافراز ایران طوفان بزرگی را علیه مستکبرین جهان راه خواهد انداخت.

وی با بیان این که وقتی بلا می‌آید، باید به درب‌خانه خدا رجوع و باخدا حرف بزنیم، تصریح کرد: در دعا باید ادب دعاکردن را رعایت کنیم که نخستین آن توجه به شان و منزلت ذات اقدس الهی است؛ نحوه مطالبه در ذکر دعا و خواندن خداوند متعال و نیز توجه به چرایی مطالبه از جمله مولفه‌های مهم در تجلی آداب دعاست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی در پایان سخنان خود با اشاره به این که ابتلائات مؤمنین قلب وجود نازنین امام‌زمان(ع) را به درد می‌آورد، اظهار داشت: مظلومیت ملت فلسطین که ناجوانمردانه به شهادت می‌رسند، قلب همه مؤمنان را داغدار جنایت‌های جنون‌آمیز رژیم غاصب صهیونیستی نموده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha