یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
شب سوم روضه فاطمیه هیئت رزمندگان استان اصفهان

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت کف، عون و پاکی در تمام فرازهای شکل‌گیری خانواده سالم تصریح نمود و گفت: اگر می‌خواهیم ازدواج آرامش بخشی داشته باشیم باید در انتخاب به هم کفو بودن توجه داشته، عون را مایه رشد و تعالی و پاکی همسر را نیز سرمنزل تربیت اولاد صالح قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به موضوع ازدواج با بیان این که خداوند متعال ازدواج را وسیله رسیدن انسان به آرامش قرار داده است، اظهار داشت: برای کسب آرامش در زندگی باید هم کفو خود را از لحاظ فکری، فرهنگی و اعتقادی انتخاب کنیم.

سخنران این نشست آرامش، رشد و تعالی و تکثیر نسل را مهم‌ترین اهداف ازدواج توصیف نمود و ابراز داشت: حضرت زهرا و امام علی علیهماالسلام در پاسخ به سؤال پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله دررابطه‌با ازدواجشان می‌فرمایند؛ «نعم العون علی طاعة اللَّه»، چرا که هم کفو هم بوده، به‌خوبی هدف «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» را درک نموده‌اند.

وی با بیان این که اگر هدف از ازدواج نه فقط شهوت‌رانی بلکه هدفی تعالی و در راستای انجام وظایف انسان تعریف گردد، انسان به آرامش واقعی دست خواهد یافت، خاطرنشان کرد: در انتخاب همسر باید دقت داشته باشیم که همسر باید هم‌سفر انسان تا رسیدن به خدا باشد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: اگر قصد انسان از ازدواج تعالی و اکمال یکدیگر باشد، زن و مرد «هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ»[۱] خواهند بود؛ چرا که زن و مرد مکمل هم بوده، در تمام فرازهای زندگی باید متذکر نسبت به یکدیگر و عیب‌پوش هم باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری ضمن اشاره به فرازهایی از آیات ۱۵۵ و ۱۵۶ سوره بقره، با بیان این که اگر بخواهیم مشکلات زندگی چون طلاق و دعوا پیش نیاید، باید از همان ابتدا ازدواج درست شکل بگیرید، اظهار داشت: همان‌طور اگر پایه‌های ساختمانی درست شکل بگیرد، سیل، زلزله و حوادث قدرت تخریب آن را نخواهد داشت، فرایند ازدواج هم از همان ابتدا درست شکل بگیرد، تلاطم مشکلات نمی‌تواند بدان آسیبی وارد کند.

زن و مرد آئینه و لباس همدیگر در تذکر بدی‌ها، انعکاس خوبی‌ها و پوشش زشتی‌ها

وی با تأکید بر این که زن و مردم عون، آینه و لباس هم باشند، تصریح کرد: زن و مرد با ازدواج قرار است با خوبی‌های خود بدی‌هایشان را بپوشانند و این معنای واقعی «هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ» است؛ نزدیک‌ترین انسان‌ها به یکدیگر زن و شوهر هستند و همچون آینه‌ای در کنار تذکر بدی‌ها، زیبایی‌ها و خوبی‌ها را نیز منعکس و مرور می‌کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت هدف سوم ازدواج را تکثیر و تربیت اولاد صالح توصیف و به برخی از روایات اسلامی دررابطه‌با نقش والد بودن همسر اشاره نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری ضمن تشبیه ازدواج به زراعت، با بیان این که محصول پاک در گرو بذر و زمین پاک است، خاطرنشان کرد: در ازدواج باید سراغ هم کفو پاک و کسی که در دامن‌پاک تربیت شده بگردیم، چرا که فرزند صالح در گرو وجود همسر پاک و صالح و صالحه است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به روایت نبوی در تأکید بر پرهیز از سبزه لجنزار در ازدواج، اظهار داشت: کسانی که در محیط ناپاک رشد و تربیت یافته‌اند، بیش از دیگران مستعد انحراف و آلوده‌سازی خود و خانواده هستند.

وی با تأکید بر این که اگر می‌خواهیم مشکل طلاق حل شود، باید معیارهای ازدواج را از نگاه دین رعایت نماییم، تصریح کرد: اگر دستورات سعادت‌بخش اسلام را در تمام فرازهای زندگی به‌ویژه بحث ازدواج رعایت کنیم، هیچگاه شاهد طلاق، دعاوی خانوادگی و نابسامانی‌های ازدواج نخواهیم بود.

کف، عون و پاکی سه شرط شکل‌گیری خانواده متعالی

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت کفیت را مهم‌ترین پایه کسب آرامش، پذیرش عون را تجلی رشد و تعالی و نیز دقت در بذر و زمین پاک را مهم‌ترین پایه تکثیر نسل طیب‌وطاهر توصیف نمود و ابراز داشت: اگر می‌خواهیم ازدواج آرامش بخشی داشته باشیم باید در انتخاب به هم کفو بودن توجه داشته، عون را مایه رشد و تعالی و پاکی همسر را نیز سرمنزل تربیت اولاد صالح قرار دهیم.

جشن ازدواج خشت اول سازه زندگی

وی در ادامه تبیین مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از طلاق بر اهمیت کف، عون و پاکی در تمام فرازهای شکل‌گیری خانواده تأکید نمود و ابراز دشت: اگر زن و شوهر دنبال لقمه حلال نباشند، نطفه حلال شکل نخواهد گرفت؛ حضور در برخی از محیط‌های ناسالم خانوادگی، تماشای ماهواره و فیلم‌های مبتذل و حضور در میان نامحرم سرآغازی بر شکل‌گیری نطفه ناپاک است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری در پایان سخنان خود نطفه پاک، دامن‌پاک و جشن پاک ازدواج را بسیار مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: جشن‌های ازدواج خشت اول سازه زندگی است؛ اگر این جشن‌ها با اختلاط زن و مردم، نوشیدنی‌های حرام و در محیط‌های حرام شکل بگیرد، قطعاً سازه زندگی متزلزل شکل خواهد گرفت.

[1] – آیه ۱۸۷ سوره بقره

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha