یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: جوانمردی، زن و مرد نمی‌شناسد، حضرت زهرا (س)، حضرت زینب (س)، حضرت آسیه (س) و حضرت مریم (س) همه جوانمرد بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امروز در چهلمین جلسه شورای هماهنگی دفاع مقدس، اظهار داشت: امروز شاهدیم نسل‌کشی و کودک‌کشی در بدترین وضعیت در غزه اتفاق می‌افتد و مدعیان تمدن نظیر آمریکا، اروپا و برخی کشورهای دیگر که ژست تمدن به خود گرفته‌اند از رژیم منحوس صهیونیستی حمایت می‌کنند و سلاح‌های کشتار جمعی را برای این جرثومه خبیث و سرطان بدخیم ارسال می‌کنند.

وی ادامه داد: خدای متعال با آیه ۳۳ سوره احزاب زبان حال شهدای گرانقدر را برای ما آشکار کرده و فرموده «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»، یعنی (از میان مؤمنان مردانی‌اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخی از آنان به شهادت رسیدند و برخی از آن‌ها در همین انتظارند و هرگز عقیده خود را تبدیل نکردند).

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند متعال شهدا را در هر سنی که هستند «رجال» یعنی مرد می‌نامد، مردی که جوانمرد است، قرآن وقتی می‌گوید این‌ها مرد هستند، یعنی آن زمینه‌ها، روحیات و عظمت معنوی را داشته‌اند که جوانمرد باشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: جوانمردی زن و مرد نمی‌شناسد، حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س)، حضرت آسیه (س) و حضرت مریم (س) همه جوانمرد بودند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال در آیه ۳۳ سوره احزاب می‌فرماید، این‌ها جوانمردانی بودند که به عهد و پیمان خود عمل کردند و به شهادت رسیدند، آن‌هایی می‌توانند مدعی راه این‌ها باشند که از صمیم دل انتظار شهادت را دارند و می‌گویند ای کاش ما هم با آنان بودیم، البته آرزوی شهادت تنها با زبان گفتن و در دل آرزو داشتن محقق نمی‌شود، اگر معرفت، شعور، جوانمردی و شناخت اساسی در انسان وجود داشته باشد و از ته دل آرزو کند که ای کاش ما هم از جنس شهدا بودیم، این‌ها هستند که می‌توانند راه شهدا را ادامه دهند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: خداوند در آیات مختلفی راجع به شهدا و علی‌الخصوص راجع به اوصاف شهدا صحبت کرده، برای مثال، خدای متعال در آیه ۳۰ سوره فصلت می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ»، یعنی (در حقیقت کسانی که گفتند پروردگار ما خداست‌ سپس ایستادگی کردند، فرشتگان بر آنان فرود می‌آیند و می‌گویند، هان بیم مدارید و غمین مباشید و به بهشتی که وعده یافته بودید شاد باشید).

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در این آیه مستقیماً از شهدا سخن نگفته اما حال شهیدان را بیان می‌کند، همچنین در آیه ۲ سوره انفال نیز آمده که «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ»، یعنی (مؤمنان همان کسانی‌اند که چون خدا یاد شود دلهایشان بترسد و چون آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمانشان بیفزاید و بر پروردگار خود توکل می‌کنند)، این آیه نیز فرهنگ شهادت و روحیات شهدا را بیان می‌کند.

وی یادآور شد: خداوند در ۲ آیه قرآن کریم مستقیم راجع به شهدا صحبت می‌کند که این آیات بسیار شهرت دارند، نخست اینکه در آیه ۱۵۴ سوره بقره می‌فرماید «وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَکِنْ لَا تَشْعُرُونَ»، یعنی (و کسانی را که در راه خدا کشته می‌شوند مرده نخوانید بلکه زنده‌اند ولی شما نمی‌دانید).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید، نگویید شهدا مرده‌اند، زیرا آنان زنده هستند و شما نمی‌دانید، دوم اینکه خداوند در آیه ۱۶۹ سوره آل‌عمران می‌فرماید «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ»، یعنی (هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده‌اند مرده مپندار بلکه زنده‌اند که نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.)

وی عنوان کرد: این آیه به ما می‌فهماند اصلاً نباید حتی در فکر ما این خیال باشد که شهدا مرده‌اند، این فکر باطل است، چرا که شهدا حقیقتاً زنده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: همچنین خداوند در آیه ۲۰ سوره یس می‌فرماید «وَجَاءَ مِنْ أَقْصَی الْمَدِینَةِ رَجُلٌ یَسْعَی قَالَ یَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِینَ»، یعنی (و در این میان مردی از دورترین جای شهر دوان دوان آمد و گفت ای مردم از این فرستادگان پیروی کنید)، خداوند در این آیه می‌فرماید از دور یک شخصی با عجله و شتابان می‌آید، او این پیام را آورده که می‌گوید ای مردم پیغمبران، ائمه (ع)، کتاب‌های آسمانی و دین خدا را تنها نگذارید.

امام جمعه قزوین بیان کرد: در ادامه این آیه از سوره یس نیز آمده، مردم این منطقه طاقت نمی‌آورند که این‌طور پیام‌هایی را بشنوند، به همین دلیل این شخص را به شهادت می‌رسانند، همین که در معرض شهادت قرار می‌گیرد فرشتگان خدا در همان اولین لحظات به او می‌گویند به بهشت داخل شو، شهید می‌گوید من یک حرفی دارم، ابتدا حرفم را بگویم و سپس بروم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: حرف شهید چیست؟ این معنا در آیه ۲۶ و ۲۷ سوره یس آمده که شهید می‌گوید «یَا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ، بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ»، یعنی (ای کاش قوم من می‌دانستند که پروردگارم چگونه مرا آمرزید و در زمره عزیزانم قرار داد).

وی تأکید کرد: ای کاش اطرافیان، رفقا و خانواده من می‌دانستند که چگونه خدا من را مشمول غفران خود کرد، غفران به معنای جبران است، یعنی شهید می‌گوید به جز حق‌الناس هر چیزی که بر عهده‌ام بود خدا آن را جبران کرد و مرا از «مکرمین» قرار داد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: خداوند در چندین جا در قرآن می‌فرماید عبادت کنید تا با تقوا شوید، اگر به تقوا برسید به کرامت می‌رسید، اما این «مکرمین» درجات عالی کرامت است، درجات معمولی کرامت نیست، برای مثال «مخلِص» یعنی کسی که تلاش می‌کند اخلاص داشته باشد اما «مخلَص» یعنی کسی که تلاش‌های او به نتیجه رسیده و او به مقام اخلاص نائل آمده است.

امام جمعه قزوین یادآور شد: بنابراین شهید اعلام می‌کند به عالی‌ترین مقام کرامت که برای کسی قابل تصور نیست رسیده است.

وی اظهار کرد: جایگاه خاص، جاذبه‌دار و معنا داری که در مزار شهدا برای شهیدان تعیین شده، بسیار حائز اهمیت است و برای این معنا در استان ما و استان‌های دیگر زحمات زیادی کشیده شده، مزار شهیدان گویا شعبه‌ای از کربلاست و پایگاهی است که یادآور حماسه‌ها و رشادت‌های آنان است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: مزار شهدا نیازی به تفسیر و یادآوری حماسه‌های دفاع مقدس و فرهنگ جهاد ندارد، کودک سه ساله‌ای که به آنجا می‌رود یا آن پیرمرد و پیرزنی که به آنجا می‌روند بدون توضیح این حقایق را از آنجا دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: تکریم و تجلیل از شهیدان مهم است، هر کاری برای شهدا می‌کنیم وظیفه ماست، اصل تجلیل و تکریم درکِ منش شهدا و فرهنگ شهیدان یعنی فرهنگ جبهه، جهاد و دفاع مقدس است، این درکِ منش شهیدان و فهم اهداف شهیدان و حرکت صادقانه، صمیمانه و حقیقی مسیر شهدا بهترین تجلیل از شهدای بزرگوار است که بی‌شک همه عزیزان ما همین عزم را دارند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: شهیدان نه تنها زنده هستند، بلکه از کلمه شهید می‌فهمیم شاهدان و ناظران بر اعمال، رفتار، فرهنگ و جامعه ما هستند، اگر جامعه ما جامعه مطلوب شهدا باشد ما نزد آنان سربلند و سرافراز هستیم، اما اگر جامعه ما یا رفتار شخصی ما با آن‌ها فاصله داشته باشد ما شرمنده آنان خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: امیدواریم خداوند ما را در پیشگاه شهدا سربلند و آبرومند نگه دارد و به برکت شهدای گرانقدر ما ملت مظلوم غزه، فلسطین، لبنان و کرانه باختری به‌زودی طعم شیرین پیروزی را و دشمنان مردم ما و دشمنان مقاومت اسلامی طعم تلخ شکست و رسوایی را بچشند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha