شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی حوزه علمیه نجف

حوزه/عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مرجعیت و نهادهای پیرو آن اساس حوزه های علمیه بوده و دو قطبی بین حوزه نجف و قم معنا ندارد. وقتی از تاریخ حوزه علمیه نجف صحبت می شود منظور تاریخ مرجعیت شیعه می باشد و در مقابل در خصوص فعالیت های حوزه علمیه قم مسائلی بیان می گردد، منظور نقش مرجعیت در این فعالیت ها است.

شبه گزارش خبرگزاری حوزه،آیت الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری در در جلسه آیین رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی حوزه علمیه نجف؛ اندیشه‌ها، جریان ها و رخدادها» بیان کرد: مرجعیت و نهادهای پیروی آن اساس حوزه های علمیه بوده و دو قطبی بین حوزه نجف و قم معنا ندارد. وقتی از تاریخ حوزه علمیه نجف صحبت می شود منظور تاریخ مرجعیت شیعه می باشد و در مقابل از در خصوص فعالیت های حوزه علمیه قم مسائلی بیان می‌گردد منظور نقش مرجعیت در این فعالیت ها است.

وی در ادامه افزود: برای بررسی حوزه علمیه نجف باید به یک مقطع ۱۵۰ ساله اخیر، از زمان شیخ انصاری تا میرزای شیرازی گرفته تا نقش مرحوم آخوند در جریان مشروطه توجه ویژه شود.

آیت الله محسن اراکی بر ضرورت نگارش تاریخ شیعه و اسلام توسط حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: با توجه به نقش حوزه های علمیه در تاریخ جهان اسلام و منطقه و لزوم نگارش صحیح وقایع تاریخی ایجاب می کند این امر توسط حوزه های علمیه صورت پذیرد و «تاریخ معاصر» به عنوان یک رشته علمی و تخصصی در حوزه های علمیه تدریس شود.

وی با اشاره به نفوذ سیاسی آیت الله آصفی در کشور عراق بیان کرد: ایشان بعد از شهید صدر در کشور عراق از نفوذ سیاسی بالایی برخوردار بوده که آثار فعالیت ایشان تا کنون قابل مشاهده است .

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه مطالب خود به بیان ویژگی های برجسته مرحوم آیت الله آصفی پرداخت و اظهار داشت: نسل جوان و روشنفکر عراق متأثر از شخصیت مرحوم آیت الله آصفی می باشد. ایشان با حضور در جمع های دانشجویی به ارائه معارف دینی می پرداخت. روشنگری های ایشان نیز در کشور کویت راه را بر مدعیان دروغین اسلام بست و موجب گردید سطح بینش اسلامی مردم این کشور افزایش یافته تا در دام جهالت فرو نروند.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله آصفی در فقه و فلسفه از توانمندی بالایی برخوردار و معلومات و مقالات خود را به زبانی ساده و روان در موضوعات کاربردی و مورد نیاز جامعه مانند کتاب «العلاقة الجنسیة فی القرآن الکریم» به رشته تحریر در می آورد.

آیت الله محسن اراکی بیان کرد: در کنار ویژگی های علمی آیت الله آصفی، رعایت احتیاط در مصرف بیت المال و زهد در زندگی شخصی و در بندگی و عبادت خداوند نیز ایشان اهتمام فراوانی داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha