چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر / مصاحبه با رئیس بیمارستان گلپایگانی

حوزه/ رئیس و مسئول فنی بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) قم از اجرای موفق طرح ارزشمند انطباق و ارائه ده‌ها خدمت جدید و ویژه برای طلاب، روحانیون و خانواده معظم ایشان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رئیس و مسئول فنی بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) قم از اجرای موفق طرح ارزشمند انطباق و ارائه دهها خدمت جدید و ویژه برای طلاب، روحانیون و خانواده معظم ایشان خبر داد.

خبرنگار خبرگزاری حوزه‌ به انگیزه معرفی بیشتر این خدمات و فعالیت‌های این بیمارستان قدیمی شهر قم به گفت وگو با دکتر محمدجواد قاسم‌زاده، رئیس و مسئول فنی بیمارستان نشسته است که مشروح این گفت وگو را خواهیم خواند:

بیمارستانی با هدف خدمت به طلاب

آیت الله العظمی گلپایگانی این بیمارستان را در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی با هدف خدمات دهی به طلاب، راه‌اندازی کردند و تاکنون به عنوان یکی از مراکز رسمی غیردولتی قم فعالیت کرده و همیشه مورد وثوق امام خمینی(ره) بوده و مقام معظم رهبری هم بر ادامه هدفگذاری آن تاکید داشته اند.

حقیقت امر آنست که در راستای خط مشی و رسالت اصلی بیمارستان و در مدتی که بنده خدمت مجموعه بیمارستان حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی به عنوان مسئول فنی و رئیس بیمارستان افتخار همکاری دارم، یک اصل همیشه مورد توجه بوده و است و آن نگاه ویژه به دو قشر افراد کم برخوردار و نیازمندان و دیگری طلاب و روحانیون معظم.

این رویکرد باعث شد ما در راستای این نگاه حرکت کرده و این دو اصل را فصل الخطاب خودمان قرار دهیم، کمااینکه نگاه رهبر معظم انقلاب این مساله کاملاً برجسته کرده است که وقتی بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند، جز درد بیماری رنج دیگری نداشته باشد.

بیمارستان خیریه ای که نیاز به نگاه ویژه خیرین دارد

متأسفانه با وجود اینکه بیمارستان آیت الله العظمی گلپایگانی خیریه است، ما کمک ناچیزی از خیرین تاکنون دریافت کرده ایم و با هماهنگی دفاتر علما، مبلغی از وجوهات صرف هزینه افراد بی بضاعت و سادات می شود و تنها برخی خیرین از علما مجوز می گیرند و بخشی از خمس خود را به این بیمارستان کمک می کنند. تعرفه این بیمارستان حدوسط تعرفه دولتی و خصوصی است اما با این حال بر اساس رسالتی که دارد به نیازمندان و طلاب خدمات ویژه ارائه می شود. برای کمک به محرومان و جامعه کم برخوردار دو راه وجود دارد تا بیماران عزیزی که مراجعه می کنند دغدغه ای نداشته باشند: «حضور مددکاری فعال» و دیگری «حضور شخص امین در این مرکز که مسیر تخفیفات خاص را تسهیل می‌کند».

نکته دیگر بحث طلاب و روحانیون معظم است. خدمت به طلاب قطعاً آرزوی قلبی و در واقع اساسنامه این بیمارستان است و لذا سعی کرده ایم در چند حوزه ورود کنیم. اولین موضوع آنست که بیمارستان واقعا باید در شأن طلاب و روحانیون معظم و خانواده ایشان باشد، لذا طی سالهای اخیر تغییراتی را از نظر عمرانی، ساخت و ساز و تکمیل سازه های نیمه کاره در دستور کار قرار داده ایم و این اتفاق بحمدالله به بهترین شکل ممکن رقم خورد و در واقع شاهد استانداردسازی فرایندهای بیمارستان و بروزسانی تجهیزات، همچنین آموزش پرسنل و ارتقای سطح دانشی و مهارتی آنان بوده است، تا بتوانیم بهترین خدمت را به مراجعین داشته باشیم.

اهمیت طرح انطباق در بیمارستان

نکته مهم دیگر که بر اساس یک تکلیف شرعی به آن توجه داشته ایم و اینکه این بیمارستان به نام یکی از مراجع بزرگ شیعه و حوزه علمیه شهرت دارد، اجرای طرح انطباق و اینکه بتوانیم به طور کامل آن رعایت کنیم، بطوریکه جز مراکزی هستیم که صد درصد بخش زنان بیمارستان کاملا زنانه است، از پرسنل و کادر گرفته تا اطبای ما تمام از بانوان هستند، حتی در مورد متخصصین بیهوشی و کسانی که همه فرایندهای اتاق های عمل و بخش زایمان را مدیریت می‌کنند، این امر رعایت شده است.

علی‌رغم سختی و دشواریهایی که داشت، سعی کرده ایم طرح انطباق را به طور کامل رعایت کنیم، حتی اخیراً همکارانی را دعوت به کار کرده ایم، از جمله آن می‌توان به؛ فوق تخصص بیماریهای گوارش، متخصص رادیولوژی و سونوگرافی، متخصص جراح مغز و اعصاب و متخصص نورولوژی، متخصص گوش و حلق و بینی، کارشناس تغذیه، کارشناس ارشد روانشناس بالینی، تزریقات و ارائه خدمات بالینی و ... است که متأسفانه سالها از این قصه رنج می‌بردیم که عزیزان طلبه درخواست متخصص رادیولوژی خانم داشتند که بحمدلله این اتفاق در قالب این طرح افتاد. جراحی های عمومی و تخصصی زنان، لذا سعی کرده‌ایم در همه حیطه های درمانی از حضور اطبا و متخصصین زن بهره مند شویم و سعی کرده‌ایم طرح انطباق را تا جایی که مقدور باشد در تمامی بخش های بیمارستان تعمیم دهیم که در این عرصه با معذوریت ها و محدودیت هایی همراه هستیم.

موضوع زیر میزی در بیمارستان، صفر است

نکته دیگری که متأسفانه در جامعه پزشکی توسط برخی از اطبا صورت می گرد، موضوع زیرمیزی است که بحمدلله با تغییر وتحولاتی که داشته ایم این پدیده نامناسب در این بیمارستان صفر است چراکه نه نگاه مدیریت بیمارستان و نه نگاه کادر درمان ما این است. در همین راستا، ما سعی کرده ایم برای اصلاح این نگاه اولاً نحوه قراردادمان با پزشکانی که اهل زیرمیزی نیستند و با بیمارستان توافق می‌کنند که زیرمیزی نگیرند، نحوه کار و درصد قراردادمان رقم متفاوتی است اینکه پزشکان ترغیب کنیم که بیایند از این قصه دست بردارند، نکته دیگر اینکه با توجه به پزشکانی که در درمانگاه مشغول فعالیت هستند سعی بر آن شده است بهترین خدمات خود را ارائه بدهند و از سوی دیگر بیمارستان نسبت به حق الزحمه آنان بهترین نگاه را داشته است تا در درمانگاه هم شاهد پدیده ناپسند زیرمیزی نباشیم.

در کنار بیمه پایه و تکمیلی، ۳۵ درصد تخفیف می‌دهیم

رسالت اصلی بیمارستان این است که به عامه مردم در سطح استان و به طور خاص نسبت به روحانیون مسائل درمانی را دنبال کند. امروز بر اساس سیاست گذاری صورت گرفته از سوی دکتر ابراهیم معتمدی رئیس هیئت مدیره بیمارستان امکانات ویژه‌ای برای طلاب در نظر گرفته شده است. در همین راستا علاوه بر بیمه پایه و بیمه تکمیلی از درصد فرانشیزی که شامل طلبه‌های دارای کد حوزوی می‌شود، در ۴۰ خدمت اصلی در حوزه جراحی که احصا شده است، ۳۵ درصد تخفیف به طلاب داده می‌شود. یعنی طلبه عزیز وقتی که می آید جدای از آن سهمی که بیمه پایه و بیمه تکمیلی پرداخت می‌کنند، یک بخش از آن به عنوان فرانشیز است که بیمارستان آن را مشمول ۳۵ درصد تخفیف قرار داده است. این امر با توجه به بحث مهم فرزند آوری به ویژه در مورد عمل های سزارین و زایمان طبیعی صادق است.

خدمات سرپایی طلاب مراجعه کننده رایگان شد/ طلاب برای خدمات سرپایی دست به جیب نیستند

نکته مهم دیگری که می تواند برای طلاب عزیز کارگشا باشد، بحث خدمات سرپایی است از نیمه مهرماه و به مناسبت ۱۷ ربیع الاول، مصادف با ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) با هماهنگی با پزشکان، زمانیکه طلبه‌ای بر اساس کسالتی که دارند و به بیمارستان مراجعه می کند برای خدمات سرپائی دست به جیب نمی‌شوند. این خدمات شامل ویزیت پزشکان عمومی، ویزیت پزشکان متخصص، ویزیت پزشکان فوق تخصص، آزمایشگاه تشخیص طبی، سی تی اسکن، رادیولوژی، سونوگرافی، آندوسکوپی، کولونوسکوپی، برونکوسکوپی، اکوکاردیوگرافی، نوار قلب، نوار مغز و البته خدمات اورژانس شامل این تخفیف صد در صدی به طلاب و خانواده معظم ایشان می باشد.

راه اندازی درمانگاه ناباروری بیمارستان به زودی

یکی از خدماتی که مورد مطالبه جامعه است، بحث فرزندآوری و آن سیاست‌های افزایش جمعیت که مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای بیان فرمودند. در بحث ناباروری علیرغم اینکه در قم مراکزی در این خصوص وجود دارد، با ارزیابی های صورت گرفته ما در این موضوع ورود کرده ایم و در برخی حوزه‌ها تجهیزاتی هم حتی خریداری شده که امید است خدمات سرپایی بخش ناباروری در آینده نزدیک به ویژه ناباروری همسران طلاب به درخواست مرکز خدمات حوزه های علمیه راه اندازی شود.

فرایندی که رایگان شد

مثلاً می‌گوییم یک طلبه برای عمل جراحی می خواهد اقدام کند، در بدو ورود به بیمارستان و پذیرش از ایشان سوال می شود که آیا طلبه هستید یا خیر؟ با ارائه کد طلبگی تمامی مراحل قبل از خدمت رسانی از ویزیت پزشک، سی تی اسکن، نوار قلب، مشاوره پزشکی، آزمایش خون و ... رایگان انجام می گیرد و اگر منجر به عمل جراحی شد علاوه بر پرداخت هزینه توسط بیمه پایه و بیمه تکمیلی مبلغ ۳۵ درصد از فرانشیز پرداختی از سوی بیمارستان مجدد کسر خواهد شد.

این خدمات در خصوص زنان و زایمان همسران طلاب و طلاب خواهر هم اعمال می شود که علاوه بر کسر بیمه پایه و بیمه تکمیلی، ۳۵ درصد از فرانشیزی که به بیمارستان تعلق می گیرد، فرد مراجعه کننده تخفیف می‌گیرد.

به طلاب غیرایرانی خدمات می‌دهیم

به صورت ساختارمند نسبت به مراجعه کنندگان غیرایرانی ورود نکرده ایم، اما به طلاب غیرایرانی بیمارانی که از کشورهای عراق، پاکستان، هند، افغانستان و سایر کشورها مراجعه می‌کنند، خدمات ارائه کرده‌ایم.

در دوران کرونا بخش تروما و دیالیز استان شدیم

در سال ۹۸ با سیاستگذاری زمان کرونا بطور خاص بیمارستان‌های قم مکلف شدند در حوزه های مختلف پای کار بیایند و در همین راستا بخش تروما و دیالیز سایر بیمارستان ها به بیمارستان آیت الله العظمی گلپایگانی محول شد، و بیمارستان حتی سالن همایش های خود را جمع آوری کرد و با به کارگیری تجهیزات لازم به بخش دیالیز تغیر کاربری داد.

ارائه خدمات تخصصی در اورژانس

یکی دیگر از اقدامات مهم، ارائه خدمات اورژانس به صورت کاملا تخصصی است. مدتی است مجموعه ای از اساتید هیئت علمی دانشگاه که از متخصصین طب اورژانس هستند را در بخش اورژانس بیمارستان به خدمت گرفته ایم که تماماً از بهترین های متخصص طب اورژانس استان هستند که در ساعات صبح تا بعدازظهر اینجا مشغول خدمت رسانی می باشند و با توجه به ارائه خدمات رایگان سرپایی، طلاب محترم می توانند در صورت نیاز با مراجعه به بخش اورژانس از خدمات رایگان بخش اورژانس بهره مند شوند.

برخی از خدماتی که در این بخش ارائه می شود، شامل؛

بخیه های اندام ها و زخم‌های حاد

آتل گیری و درمان اولیه آسیب های مفاصل و استخوان

خارج کردن جسم خارجی از بینی و گوش

جااندازی ها و دررفتگی های ابتدای مفاصل

درمان اولیه تشدید بیماریهای تنفسی اطفال و بزرگسالان

مدیریت درمان اولیه و تشخیص اولیه انواع سرگیجه ها و ... از جمله این موارد است.

راه اندازی بخش غربالگری سلامت به زودی

به لطف خدا در آینده بحث غربالگری سلامت را در بیمارستان راه اندازی خواهیم کرد که خدمات ویژه ای را به طلاب عزیز ارائه خواهد کرد. البته در حال حاضر بخش غربالگری بیمارستان فعال شده است.

راه اندازی درمانگاه های ویژه

درمانگاه های این بیمارستان به صورت تخصصی و فوق تخصصی است و بسته های خدمت‌رسانی ویژه ای را به مراجعین خود ارائه می کنند که از جمله آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد؛

در درمانگاه «کوتاهی قد» این بیمارستان فوق تخصص غدد، متخصص ارتوپدی و کودکان و تغذیه، در درمانگاه «کمردرد و درد مفاصل» با بهره گیری از مجموعه اساتید جراح مغز و اعصاب آقا و خانم، ارتوپدی، طب فیزیکی و توانبخشی و فیزیوتراپی خدمات خاصی در این خصوص ارائه می شود.

«درمانگاه فوق تخصص زانو» که بهره گیری از فوق تخصص زانو خدمات ویژه در سطح استان ارائه می شود.

این بیمارستان درمانگاه تخصصی «سردرد و میگرن» با حضور متخصصین مربوطه با نگاه طب سنتی خدمات ارزشمند ارائه می شود.

در درمانگاه «بیهوشی و درد» مشاوره بیهوشی همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ انجام می شود.

یکی از اقدامات منحصر به فرد دراین بیمارستان مجموعه تخصصی «زخم» است که با حضور پزشکان متخصص و تکنیسین های مربوطه برای همه زخم ها به‌ویژه دیابتی ها خدمت‌رسانی انجام می شود و هر روز پزشک آنجا مستقر است.

«اوزون‌تراپی» از خدمات متفاوت دیگر این بیمارست است.

واحد «پیگیری بیماران» هم در این بیمارستان ایجاد شده و پس از مرخصی پیگیر درمان کامل بیماران خواهند شد و با راه اندازی مرکز مشاوره «شیردهی»، کارشناس مربوطه این خدمت را به صورت رایگان هر روز انجام می دهد.

از خدمات خاص این بیمارستان «آندوسکوپی کف مغز» است که توسط حراج مغز و اعصاب در بیمارستان انجام می شود.

توسعه فعالیت های عمرانی

با توجه به اینکه بافت بیمارستان قدیمی است و امروز با حجم بالای جمعیت مواجه هستیم لذا برای تسهیل در ارائه خدمات اقدام به توسعه، بازسازی و تجهیز بخش های مختلف بیمارستان نمودیم.

این بیمارستان دو اتاق عمل و شش اتاق عمل جنرال و مجوز ۲۴۲ تخت را داریم اما ۱۷۰ تخت فعال است.

هفت تخت «آی سی یو» و پنج تخت «سی سی یو» فعال است و مجوز ۱۲ تخت اخذ شده که نیاز استان است اما به دلیل کمبود اعتبار توان تجهیز و راه اندازی آن را نداریم، اگر خیرین کمک کنند در این بحث ورود می کنیم.

بخش زنان و زایمان با ارائه خدمات ویژه /راه اندازی زایمان بی درد

با توجه به شرایط بیمارستان و دقت نظرهایی که توسط کادر درمان صورت می گیرد در بخش غیردولتی آمار ما از لحاظ زایمان بیشترین آمار است.

در این بخش تمام فرایندهایی که منجر به بهبود فرایند زایمان از بکارگیری بهترین متخصص ها در طول ۲۴ ساعت شبانه روز، زایمان بی درد در مرکز، زایمان با انتونکس و... در بخش زایمان بیمارستان انجام می گیرد.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمدی IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    1 0
    ما رفتیم برای نوار قلب جنین که پزشک متخصص همون بیمارستان تجویز کرده بود. ۲۱۰ تومن گرفتن. اصلا هم نپرسیدن که طلبه ای یا نه؟!! رقم دریافتی جوری بود که وقتی پپزشک پرسیده بود که چقدر گرفتن؟! از شنیدن پاسخ تعجب کرده بود