یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مراسم افتتاحیه دوره  علمی تربیتی حوا در مشهد

حوزه/ مدیرعامل بنیاد بین المللی گوهرشاد شعبه مشهد به اهمیت معرفی هویت زن مسلمان در عرصه جهانی اشاره کرد و گفت: تلاش داریم که زن را به عنوان پایگاه حقیقی و جهانی اثرگذار معرفی کنیم و از این طریق در مسیر تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، منور شایسته خوی مدیر موسسه علمی و تحقیقی مکتب نرجس، در مراسم افتتاحیه دوره علمی تربیتی حوا ویژه جمعی از بانوان مسلمان اندونزی که شب گذشته در سالن اجتماعات هتل خورشید هشتم برگزار شد، اظهار داشت: بنیاد بین المللی گوهرشاد مجموعه‌ای است که با هدف ایجاد حرکت تحول خواهانه زنان جهان در مسیر پیشرفت، عدالت و معنویت تشکیل شده و اولین حرکت بین المللی شعبه مشهد با برگزاری این دوره علمی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به ارتباط گیری و شبکه سازی بانوان اثرگذار جهان، برگزاری همایش‌های علمی و فرهنگی، هنری، ورزشی، رسانه‌ای، اقتصادی و اجتماعی را از اهداف این بنیاد بین المللی عنوان کرد و ادامه داد: برقراری ارتباط با نخبگان، کارآفرینان و کنشگران دغدغه‌مند در حوزه زنان و خانواده و توانمندسازی آنان از دیگر اهداف موجود است.

مدیرعامل بنیاد بین المللی گوهرشاد شعبه مشهد، در ادامه به محورهای این مجموعه بین المللی اشاره کرد و افزود: اتحادیه بین المللی بانوان تاثیرگذار، صندوق بین المللی بانوان تاثیرگذار، شناسایی و بزرگداشت بانوان تاثیرگذار جهان، جایزه جهانی گوهرشاد و برگزاری کرسی‌ها و همایش‌های علمی با محوریت زنان، از جمله محورهای این مجموعه می‌باشد.

وی تأکید کرد: گوهرشاد با تمرکز بر اراده و توانایی زنان به‌منظور بهبود و پیشرفت جهان به امید روزی است که زنان به‌عنوان نیروهای تحولی و الهام بخش، با توانایی‌های خود به گسترش جهانی عدالت کنند.

وی اضافه کرد: این مأموریت نشان از اعتقاد به نقش حیاتی زنان به عنوان نیروی اصلی در فرایند تحول جهانی و تعالی هر چه بیشتر انسانیت و معنویت است.

وی با اشاره به اینکه خانم الرحمه مسئول دانشگاه مجازی المصطفی اندونزی از دانش آموختگان و فارغ التحصیلان مکتب نرجس است، خاطرنشان کرد: بنیان گذار این مجموعه بانو طاهایی است که با نگاه جهانی و بین المللی بانوانی را تربیت کرده که هم اکنون در بیش از ۱۰ کشور جهان فعالیت می‌کنند و در عرصه تعلیم و تربیت پیشتاز هستند.

شایسته خوی در ادامه به تعریف هویت زن مسلمان، شاخصه‌ها و ویژگی‌های آن‌ها براساس قرآن کریم پرداخت و خاطرنشان کرد: با استناد به آیات قرآن، زن در آفرینش دارای دو بُعد روحی و جسمی است و از همان گوهری آفریده شده که مرد آفریده شده و تفاوتی در ماهیت زن و مرد نیست.

وی با اشاره به آیاتی از سوره‌های اعراف و احزاب پیرامون نقاط مشترک زنان و مردان در تکامل پذیری و زیبایی، اظهار کرد: در اسلام نه تنها زن جایگاه مناسبی از منظر قران کریم دارد، بلکه مانعی برای حضور اجتماعی او وجود ندارد و به همین جهت خداوند در سوره توبه آیه ۷۱ بیعت زنان در مسائل سیاسی، حضور در حاکمیت سیاسی را عنوان می‌کند و با نگاه توحیدی به جایگاه زنان، بر طبق بررسی‌های انجام شده زنان نباید برده مردان شوند که برای اثبات حضور خود در جامعه از جذابیت جنسی بهره بگیرد.

وی تصریح کرد: زن مسلمان شکل سومی از زنان دنیا است که همانند تفکر غربی که تمام هویت خود را در جنسیت خود خلاصه کند فکر نمی‌کند، بلکه بانوی مسلمان خانواده‌گرا و پاک زیست است و ضمن حفظ و مراقبت از خانواده، در اجتماع حضور پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: زن مسلمان ضمن مراعات مسائل شرعی در جامعه حضور سازنده دارد، او شخص گران بهایی است که دارای نقش و الگو است و نسبت به دو الگوی دیگر جامعیت دارد، زیرا در سه بُعد متوازن رشد می‌کند، بُعد فردی، خانوادگی، همسری نمونه، مادری فداکار و از همین طریق حضور در مجامع علمی به عنوان یک مدیر موفق و معلمی ممتاز است.

وی با بیان اینکه باید هویت زن مسلمان را شناخت و به‌جهان معرفی کرد، یادآور شد: در این برنامه تلاش داریم که زن را به‌عنوان پایگاه حقیقی و جهانی اثرگذار معرفی کنیم و از این طریق در مسیر تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.

مدیرعامل بنیاد بین المللی گوهرشاد شعبه مشهد، با استناد به قرآن کریم به استقلال زنان در مسائل سیاسی و اجتماعی و فعالیت‌های آنها در جامعه اشاره کرد و ادامه داد: یکی از مظاهر حضور انسان‌ها در صحنه‌های اجتماعی، تعیین سرنوشت خود و بیعت با حاکمیت واجد شرایط است، لذا می‌بینیم نبی اکرم(ص) به این امر اهتمام می‌ورزند و از زنان و مردان بیعت می‌گیرند و حضور موثر زنان در صدر اسلام در کنار تربیت اسلامی فرزندان و حفظ حجاب و رسیدن زنان به مدارج علمی از جمله ظرفیت‌های اجتماعی و سیاسی زنان می‌باشد.

وی اذعان کرد: در واقع هویت زن از منظر اسلام، هویتی است که دارای مظهر و الگوی ظرافت، زیبایی و لطافت است و به‌عنوان الگو برای افراد جامعه معرفی می‌شود، لذا زنان باید به مقامات معنوی، اجتماعی، رشد فکری و سیاسی برسند و از آنها حمایت شود و آنها را به دنیا معرفی کرد.

وی یادآور شد: در چنین نشست‌ها و برنامه‌ها با گفتمان مشترک می‌توانیم هویت زن را به جهانیان نشان دهیم، زن مسلمان شأن خود را عزیز می‌داند و می‌تواند در جامعه ملی و جهانی خود تاثیرگذار باشد.

مدیر موسسه علمی و تحقیقی مکتب نرجس، تصریح کرد: زن الگوی سوم، زن طراز انقلاب اسلامی است و توجه به ویژگی‌های هویت اسلامی خود دارد، لذا همه زنان جهان باید حقیقت وجودی خود را درک کنند تا بتوانند تمدن ساز و زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) در جهان باشند.

در ادامه خانم نصرت الرحمه مسئول دانشگاه مجازی المصطفی اندونزی با اشاره به اینکه این نشست خیلی مهم برای زنان اندونزی است زیرا در این برنامه بانوان تاثیرگذار اندونزی نیز حضور دارند، اظهار کرد: بانوان حاضر در این نشست از مذاهب مختلف اسلامی حضور دارند و این گفت‌وگو باعث ارتباط بیشتر بین نخبگان و فرهیختگان زنان ایرانی و اندونزی می‌شود.

گفتنی است دوره علمی تربیت حوا با حضور بانوان نخبه اثرگذار دانشگاه جاکارتا اندونزی از ۲۵ آبان ماه تا ۵ آذرماه در دو نویت صبح و عصر با حضور اساتید و حوزه و دانشگاه با هدف غنی سازی و ارتقای دانش تربیتی، ایجاد شبکه نخبگانی بین دو کشور و انتقال تجربه فضای فرهنگی و اجتماعی ایران و تبادل تجربیات برگزار می‌شود.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha