شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
فلسطین

حوزه/ در حالی که جنگ غزه و مظلومیت هزاران زن و کودک فلسطینی موجب بیداری افکار عمومی در جهان شد متأسفانه هنوز در گوشه و کنار فضای مجازی برخی شبهات درباره مسئله حمایت از ملت مظلوم فلسطین و محکومیت رژیم غاصب قدس شنیده می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، این روزها وظیفه اهالی رسانه، فعالان شبکه‌های اجتماعی و مبلغان در روشنگری افکار عمومی در خصوص پاسخ به سوالات و شبهات حوزه فلسطین بیشتر شده، اما در این میان باید مراقبت بیشتری نمود که طرح برخی از سوالات و شبهات موجب انحراف افکار عمومی جامعه از مسئله مهم آرمان فلسطین نشود.

در همین راستا وجیهه سادات حسینی فعال رسانه‌ای یادداشتی نوشته که به این شرح است:

امروز در شرایطی که جنگ غزه افکار عمومی جهان را بیدار کرد و تظاهرات بی سابقه‌ای در برخی از کشورهای اروپایی و از جمله آمریکا در دفاع از ملت مظلوم فلسطین و محکومیت اسرائیل برگزار می‌شود، عده‌ای شبهاتی را در فضای مجازی و حقیقی در خصوص مساله فلسطین مطرح می‌کنند.

اگر مطرح کردن سوال به قصد دانستن باشد پاسخ به آن هر چند ساده باشد بسیار مناسب است، اما گاهی اوقات شبهات و سوالاتی جهت انحراف افکار عمومی جامعه مطرح می‌شود که ضمن پاسخ به آنها باید جلوی انحراف افکار عمومی جامعه را گرفت.

حضرت علی(ع ) در پاسخ به سوال کسی که نامعلوم و پیچیده سوال کرد فرمودند؛ برای فهمیدن و یاد گرفتن بپرس، نه برای آزار دادن و خطا گرفتن.

از این رو امروز به قصد روشنگری افکار عمومی جامعه سعی می‌کنیم، چند سوال و شبهه مطرح شده در خصوص مسئله فلسطین را پاسخ دهیم.

آیا شیعیان باید از مظلومان اهل سنت دفاع کنند؟

از جمله سوالاتی که امروز مطرح می‌شود در حوزه اعتقادات شیعه و سنی است. ملت فلسطین که اکثریت آنها از برادران و خواهران اهل سنت هستند، سال‌ها است که با غده سرطانی به نام اسرائیل در کشورشان روبرو شدند. در این میان سوال‌هایی مطرح می‌شود که آیا دفاع اهل شیعه از مظلومان اهل سنت جایز است؟

پاسخ به این سوال از ابتدا نیز بسیار ساده و صریح است. چرا که با نگاه اولیه به آموزه‌های دینی و سیره اهل بیت(ع) مشخص می‌شود که دفاع از مظلوم بدون توجه به عقاید او لازم، ضروری و حتی واجب است. امام علی(ع) خطاب به حسنین(ع) فرمودند: «دشمن ظالم و یار و کمک کار مظلوم باشید».

پیامبر اسلام(ص) در حدیث دیگری می‌فرمایند: «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادی یا لَلْمُسْلِمینْ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم؛ هر کس صدای مظلومی را بشنود که از مسلمانان کمک می‌طلبد، و به کمک او نشتابد مسلمان نیست. در این حدیث شریف نیز به هیچ وجه صحبت نوع اعتقادات مظلوم به میان نیامده است.

حضرت علی (ع) در خطبه‌ای در نهج البلاغه فرمودند؛ «شنیده ام که کسی از آنها به زن مسلمانی توهینی کرده و خلخال یا دستبندی از زن یهودی یا کفاری ربوده. آن هم به بهانه انجام پیروزمندانه ماموریتش... اگر مرد مسلمانی، پس از این رسوایی، از اندوه برخورد با این زنان بمیرد، چه جای ملامت است.» در این خطبه حضرت دفاع از مظلوم را وظیفه هر مسلمانی دانسته؛ هر چند مظلوم غیر مسلمان باشد، چه برسد به اهل سنت که از مسلمانان هستند.

آیا فلسطینی‌ها دشمن اهل بیت(ع) هستند؟

یکی دیگر از شبهات قدیمی که دست آویز عده‌ای مغرض و قشری سطحی نگر شده موضوع ناصبی بودن فلسطینی‌ها است، شبهه‌ای که از اساس باطل است. ناصِبی کسی است که با امام علی (علیه‌السلام) یا دیگر حضرات اهل بیت (علیهم‌السلام) دشمنی ورزد و این دشمنی با آنان را آشکار کند و انکار فضایل اهل بیت، لعن و سب ائمه و نیز دشمنی با شیعیان از مصادیق ناصبی‌گری دانسته شده است.

این در حالی است که مردم مسلمان فلسطین اکثرا شافعی هستند که از قضا ارادت و محبت ایشان نسبت به اهل بیت بیش‌ از سایر مذاهب اهل سنت است و از لحاظ جمعیتی بر دیگر مذاهب اهل سنت برتری دارد. در این میان ذکر این نکته حائز اهمیت که محمد بن ادریس شافعی، امام شافعی‌ها خود در غزه دیده به جهان گشوده و در ادامه حیات خود فقه را از شاگردان ابن عباس که خود شاگرد امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) است و برخی دیگر از شاگردان اهل بیت فراگرفته است.

از سوی دیگر مکانها و مساجدی در فلسطین به نام اهل بیت نام گذاری شدند که در همین روزهای اخیر مسجد امیر المومنین(ع) در غزه هدف بمباران رژیم صهیونیستی قرار گرفت. در مناطق دیگر فلسطین نیز اسامی اهل بیت(ع) دیده می‌شود که از جمله آن مسجد حسین بن علی(ع) در بیت المقدس و مسجد فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) در نابلس است.

از سوی دیگر در جنگ اخیر غزه شاهد بودیم که مادر شهید فلسطینی در میان گریه برای فرزندش گفت: «عزیزم خون تو رنگین‌تر از حسن و حسین (ع) نیست. آنها را هم کشتند و ذبح کردند. خدا به همراهت پسرم.که این جملات ناشی از اعتقاد و عرض ارادت مرم فلسطین به فرزندان رسول خدا است.

متأسفانه برخی از فرقه‌های انحرافی زیر لوای تشیع با دردست داشتن امکانات رسانه‌ای در سال‌های اخیر با دامن زدن به این نوع شبهات عملا در دفاع از محور صهیونیستی و غربی تلاش‌های زیادی کردند، اما نتیجه تلاش‌های آنها به گونه‌ای معکوس شده که امروز حتی غیر مسلمانان نیز در نقاط مختلف از حق فلسطینی‌ها در برابر رژیم غاصب قدس دفاع می‌کنند و مطرح کردن این شبهات نتوانسته حقانیت ملت فلسطین را مخدوش کند.

آیا نوزاد اسرائیلی هم غاصب است؟

یکی دیگر از شبهاتی که در فضای مجازی و یا حقیقی منتشر می‌شود، موضوع حکم مواجه با غاصب است. در این شبهه بر مظلومیت زنان و کودکان صهیونیستی تأکید می‌شود که این افراد چه گناهی دارند که باید به دست سربازان حماس کشته شوند و یا به اسارت بروند به جرم غاصب بودن؟!

آیا آن فرزند شش ماهه اسرائیلی و آن پیرزن بدون اسلحه مثل آن سرباز صهیونیستی غاصب است؟ و اگر در این جنگ کشته شوند همین حکم قتال در باره آنها جایز است؟

چنین سوال و شبهه‌ای سال‌ها است که از سوی کارشناسان حوزه فلسطین به آن پاسخ داده شده و بارها اعلام شده که ما در فلسطین اشغالی، مردم عادی نداریم و کل آن کشور غصب شده و تمام افراد حاضر در این سرزمین از نوزاد گرفته تا کهنه سربازان غاصب هستند .

بسیار واضح است در هر جنگی ممکن است گاهی از اوقات عده‌ای از غیر نظامیان به صورت محدود مورد اصابت قرار بگیرند، البته نه به شکلی که در غزه به صورت عمد و مستقیم شاهد نسل کشی فلسطینی‌ها هستیم و بیش از ۷۵درصد شهدای فلسطینی زنان و کودکان هستند . اما سوال این است مقصر قتل به اصطلاح یک نوزاد اسرائیلی کیست؟ مردم فلسطینی که می‌خواهند در سرزمین خود زندگی کنند یا والدین غاصب آن که کودک را در این منطقه اشغالی نگه داشتند؟

علاوه بر این بعد از عملیات طوفان الاقصی رسانه‌های صهیونیستی با گفت‌وگو با برخی از زنان اسیر شده توسط حماس که آزاد شده بودند، اذعان کردند که رفتار حماس با آنها انسانی بوده است. رفتار رزمندگان مقاومت فلسطین در مواجهه با زنان و کودکان به حدی انسانی بوده که این موضوع سر از شبکه‌های تلویزیون اسرائیل درآورده است. یک زن که نیروهای مقاومت وارد خانه‌اش شدند، به شبکه ۱۲ اسرائیل از جوانمردی نیروهای مقاومت توضیح می‌دهد: «به آنها گفتم من دو بچه دارم. به انگلیسی به من گفتند نگران نباش ما مسلمانیم و به شما آسیب نمی‌رسانیم.»

آیا حماس مسئول شروع جنگ غزه است؟

اما شبهه دیگری که از روزهای اول جنگ غزه مطرح شد این بود که حماس مسبب اصلی این جنگ است و اگر حماس به اسرائیل حمله نمی‌کرد هیچ گاه جنگی رخ نمی داد.

در رسانه‌های غربی و صهیونیستی از همان روزهای اول جنگ این عبارت «حمله حماس به اسرائیل» بسیار مطرح شد. در این عبارت گویی همه چیز در فلسطین آرام بوده و به یکباره حماس به مواضع اسرائیل حمله کرده است و باعث و بانی این جنگ و کشتار شده است. حال آنکه به گفته مقامات ارشد حماس عملیات طوفان الاقصی بعد از یک سلسله تجاوزات پی در پی صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی و در دفاع از ملت مظلوم فلسطین و جلوگیری از ادامه هتک حرمت به این مکان مقدس انجام شد. همچنین علمیات طوفان الاقصی در حالی انجام شد که کشورهای عربی به صورت علنی یک به یک روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی می‌کردند و عربستان آخرین کشوری بود که به دنبال روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود و این یعنی تنگ شدن حلقه محاصره محور مقاومت از جمله در فلسطین و کمک و حمایت قاطعانه از رژیم صهیونیستی که خوشبختانه این عملیات در مسیر عادی سازی عربی- اسرائیلی به یک مانع بزرگ تبدیل شد.

ضرورت هوشیاری در کنار جهاد تبیین آرمان فلسطین

در این روزهای حساس محور مقاومت تمامی اهالی رسانه وظیفه دارند به روشنگری تحولات غزه و آماده کردن افکار عمومی ملی برای دفاع از مظلومان فلسطین بپردازند و بعد از اتمام جنگ بر معرفی دشمن صهیونیستی به عنوان دشمنی خطرناک نه فقط برای فلسطینی‌ها و اعراب بلکه دشمن ضد انسانیت تاکید کنند و ضمن نشان دادن جنایات اسرائیل در کودک کشی به دستاوردهای مهم مقاومت فلسطین و مقاومت عزتمندانه مردم غزه بپردازند و برای مردم تبیین کنند که ملت فلسطین با تقدیم قریب به بیست هزار نفر از فرزندان خود حق بزرگی بر گردن جهان اسلام دارند و ما نیز با حمایت خود می‌توانیم در برابر این ایثار عظیمشان آنها را حمایت و یاری رسانیم تا آنجا که از این به بعد شاهد شعارهایی از جنس «هم غزه و هم لبنان و جانم فدای اسلام » باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالله IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    2 0
    «پیامبر اسلام(ص) در حدیث دیگری می‌فرمایند...»؛ آیةالله‌العظمی شبیری زنجانی مدظله‌العالی در گفتاری به نقل از عالم جلیل‌القدر مرحوم آیةالله حاج آقا رضا صدر قدس‌سره‌الشریف، تأکید کردند: «برای نام بردن پیامبر خاتم حضرت محمد صلی‌الله علیه وآله وسلّم، از تعبیر رایج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن‌حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان می‌دانند. بهتر است ما از تعابیری نظیر «خاتم‌الأنبیاء» یا «پیامبر خاتم» یا «رسول‌خدا» یا «رسول‌الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن، شهادت ضمنی به رسالت آن‌حضرت است.».