یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
اولین نشست علمی مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) اهواز در سال جاری با موضوع بررسی مبانی فقهی و حقوقی حمایت از مردم فلسطین

حوزه/ حجت الاسلام شفیعی گفت: لزوم دفاع از بلاد اسلامی، قاعده نفی سبیل و حرمت یاری ظالمین، سه دلیل فقهی برای مشروعیت حمایت از مقاومت فلسطین است.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، اولین نشست علمی مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) اهواز در سال جاری با موضوع بررسی مبانی فقهی و حقوقی حمایت از مردم فلسطین و با حضور حجت الاسلام محمد رضا شفیعی از اساتید حوزه علمیه خوزستان روز گذشته به همت معاونت پژوهش این مدرسه علمیه برگزار شد.

در ابتدای این نشست علمی حجت الاسلام شفیعی به بیان دلایل دفاع از مردم فلسطین از دیدگاه امام خمینی(ره) پرداخت و اظهار داشت: همان‌گونه که مکلف باید از خود دفاع کند در قبال دفاع از دیگران نیز تکلیف دارد، امام‌ راحل در تحریرالوسیله دفاع را به دو قسم دفاع از خود و دفاع از ممالک اسلام و نواحی اسلامی تقسیم کرده و ذیل این عنوان ۱۰ مسئله را مطرح می‌کند و می‌فرماید: «دفاع از ممالک اسلامی به هر نحو ممکن و با هر وسیله‌ای (سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی) واجب است».

وی افزود: با توجه به اینکه تعبیر فقها دفاع از "بلاد اسلامی" است، در این مسئله فرقی بین ممالک شیعی یا سنی نیست.

این استاد حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: فرع دیگری که امام خمینی(ره) در تحریر الوسیله مطرح می‌کند این است که اگر دشمن بخواهد با تصرف یک کشور اسلامی، نفوذ خود را در دیگر ممالک اسلامی توسعه دهد، بر مردم دیگر کشورهای مسلمان نیز واجب است با آنها بجنگند.

وی بیان کرد: فرع دیگری که در تحریرالوسیله مطرح شده این است که نه تنها ملت‌های مسلمان موظف به دفاع‌اند، بلکه دولت‌های مسلمان نیز مکلف به دفاع هستند.

حجت الاسلام شفیعی تصریح کرد: با توجه به اینکه ایده اسرائیل از نیل تا فرات است و بیم آن می‌رود که بعد از فلسطین به سراغ دیگر کشورهای اسلامی نیز بیاید، بنابراین بر مسلمانان فرض است که با او در همان گام اول مبارزه کنند.

وی تصریح کرد: اصل دیگری که به‌عنوان پشتوانه فقهی دفاع از مردم فلسطین مطرح می‌شود قاعده نفی سبیل است، باید دانست مسئله نفی سبیل کفار بر مومنین آنقدر مهم است که اگر کافری وکیل مسلمانی باشد، فقها با استناد به این قاعده فتوا می‌دهند که او نمی‌تواند حق این مسلمان را از مسلمان دیگر بگیرد.

استاد حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: اقتضاء عمل به قاعده نفی سبیل این است که مسلمانان نگذارند کفار بر سرزمین‌های اسلامی و مقدرات مسلمانان مسلط شوند.

وی ابراز کرد: «حرمت معونت ظالمین» عنوان دیگری است که برای مسلمانان وظیفه عدم همراهی با رژیم صهیونیستی را تثبیت می‌کند، از این رو هر کاری که باعث تقویت سیاسی واقتصادی اسرائیل شود، حرام است، لذا حتی برگزاری مسابقه ورزشی با این رژیم مشمول عنوان حرمت است، چرا که مستلزم به رسمیت شناختن دولت اسرائیل و در نتیجه تقویت سیاسی آن است.

حجت الاسلام شفیعی خاطرنشان کرد: از همین‌ منظر کشورهای اسلامی که با اسرائیل همراهی می‌کنند سه وظیفه اسلامی را زیر پا می‌گذارند، دفاع از مظلومین، قاعده نفی سبیل و حرمت معونت ظالمین.

وی گفت: از منظر قانونی نیز اصل سوم، یازدهم و صد و پنجاه و چهارم از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی به مسئله دفاع از مظلومین دلالت می‌کند، در این سه اصل مطالبی چون "حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان"، "لزوم ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی"، "تلاش برای وحدت سیاسی و فرهنگی جهان اسلام"، "سعادت انسان و کل جامعه بشری" و "خودداری از دخالت در امور ملت‌های دیگر در عین حمایت از مبارزه حق طلبانه مستضعفان جهان" مطرح شده که همه ریشه قرآنی و فقهی دارد.

در ادامه این نشست علمی حاضرین به بیان سئوالات خود پرداخته و در پایان حجت الاسلام شفیعی به سئوالات پاسخ داد.

مبانی فقهی و حقوقی حمایت از مردم فلسطین بررسی شد

مبانی فقهی و حقوقی حمایت از مردم فلسطین بررسی شد

مبانی فقهی و حقوقی حمایت از مردم فلسطین بررسی شد

مبانی فقهی و حقوقی حمایت از مردم فلسطین بررسی شد

مبانی فقهی و حقوقی حمایت از مردم فلسطین بررسی شد

مبانی فقهی و حقوقی حمایت از مردم فلسطین بررسی شد

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha