دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
طلبه قمی، گواهینامه درجه یک هنری دریافت کرد

حوزه/از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گواهینامه درجه یک هنری از وزیر ارشاد به سردبیر مجله پوپک اهدا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم گواهینامه درجه یک هنری به سردبیر مجله پوپک توسط وزیر ارشاد اعطا شد.

مجید ملامحمدی سردبیر نشریه پوپک معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی است که در روزهای اخیر از سوی "اسماعیلی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گواهینامه درجه یک هنری به او اعطا شد و به این بهانه می خواهیم با او بیشتر آشنا شویم:

مجید ملامحمدی ۱۲ مرداد ماه سالِ ۱۳۴۷ شمسی در شهر قم، در همسایگی بانوی باران و آیینه حضرت معصومه(س)، به دنیا آمد. تولد وی در خانواده‌ای اهل کتاب و اخلاق اتفاق افتاد. پدرش یک روحانیِ اهل قلم و از مفسران قرآن در حوزه ی علمیه ی قم بود و به آیت الله محمد محمدی اشتهاردی شهرت داشت.

اولین اثر داستانی جدّی اش در سال ۱۳۶۸ در مجله‌ی سلام بچه‌ها چاپ شد و اولین شعرش هم در همان سال در مجله‌ی کیهان بچه‌ها انتشار یافت
از سال‌های ۶۹ و ۷۰ به بعد در جلسات قصه و شعر مجله سلام بچه‌ها در قم، حضوری در حاشیه، اما پْر رنگ داشت. اما از سال ۱۳۷۱ به شکل رسمی همکاری‌اش با سلام بچه‌ها به عنوان کارمند شروع شد.

در ابتدا چند ماهی مسئول ضمیمه پوپک بود و خودش طرح‌های اولیه آن را داد که بعداً یک مجله مستقل برای کودکان شد. ز همان سال‌ها به عنوان عضو تحریریه و مسئول بخش اجتماعی سلام بچه‌ها و پوپک آغاز به کار کرد. از سال ۷۲ بود که کلاس‌های قصه نویسی مرحوم استاد نادر ابراهیمی در مجله‌سلام بچه ها شروع شد. وی به طور مرتب‌- وگاهی هم نامرتب- هر هفته به قم می‌آمد و ملامحمدی و بعضی از دوستان همکارش در کلاس‌ او شرکت می‌کرد. این جلسات تا سال ۷۴ ادامه داشت. وی همچنین چند ماه به طور مرتب در سال های اولیه‌ی دهه ی هفتاد، در جلسات شعر مجله ی کیهان بچه ها شرکت می کرد.

اولین کتابش به اسمِ «خواب عجیب استاد» در سال ۱۳۷۲ در حوزه‌ی هنری تهران انتشار یافت.

از مجید ملامحمدی بیش از ۲۰۰ کتاب در زمینه‌های داستان، شعر و تحقیق ادبی و دینی، در دو مقطع کودک و نوجوان به چاپ رسیده است. بسیاری از این کتاب‌ها در جشنواره‌هایی چون کتاب سالِ جمهوری اسلامی، کتاب فصل جمهوری اسلامی، کتاب سالِ‌ حوزه، کتاب سال کودک و نوجوان(کانون پرورش)، مهدویت، کتاب سالِ دفاع مقدس، کتاب سالِ سلام(مجله‌های سلام بچه‌ها و پوپک)، کتاب سالِ رضوی، کتاب سالِ ولایت، صدمین سالِ تولد امام خمینی(ره)، کتاب برتر ناشران، دوسالانه جشنواره نهج البلاغه و چند جای دیگر برگزیده و تقدیر شده‌اند. و چند اثر مطبوعاتی‌اش هم در چند جشنواره‌ی کشوری- مثل جشنواره‌ی مطبوعات کودکان و نوجوانان- جایزه گرفته‌اند.

وی در بعضی از جشنواره های کتاب‌ سال مثل کتاب سال جمهوری اسلامی، حوزه‌ی علمیه، کانون پرورش، مهدویت، رُبع قرن دفاع مقدس، جایزه زرین قلم، کتاب سلام، آموزش و پرورش، حوزه هنری و... داور بوده‌است.

ملامحمدی تحصیلات حوزوی‌اش را تا خارج فقه ادامه داد. فارغ التحصیل کارشناسی ادبیات فارسی‌ دانشگاه است. در سال ۱۳۸۷ از طرف وزارت ارشاد اسلامی کارشناسی ارشد(درجه ۲ هنری) و در سال ۱۴۰۱ دکترا (درجه یک هنری) در رشته‌ی ادبیات داستانی به وی اهداء شد.

او سال ها عضو تحریریه‌ی مجله‌های سلام بچه‌ها، پوپک و مسئول شعر مجله‌ی ماهانه‌ی ملیکا بوده واز مهرماه سال ۹۱ تاکنون سردبیر مجله‌ی پوپک است. در انجمن قلم ایران و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان عضویت دارد. چند باری در مراکز مختلف مثل حوزه هنری و... تدریس داستان و شعر داشته‌ است. او همچنین برای شرکت در جشنواره ها و رونمایی از آثار ترجمه شده‌اش به کشورهای چون هند، ایتالیا و ترکیه سفر داشته است. تعدادی از آثار او به زبان های فرانسه، انگلیسی، روسی، اردو، نیجریه‌ای، عربی، ترکی استانبولی و هندی ترجمه شده اند.

بعضی از آثار او عبارتند از:

آواز باران/ مجموعه شعر نوجوانان/ ۱۳۷۸/ نشر قو/ برگزیده کتاب سال کودکان و نوجوانان (کانون پرورش) در سال ۷۹ و برگزیده‌ی کتاب سال سلام بچه‌ها و پوپک در سال ۷۹
آخرین هجرت/ پژوهشی از هجرت امام به پاریس برای نوجوانان/ ۱۳۸۰/ کانون پرورش فکری/ تقدیر در کتاب سال کودکان و نوجوانان
فرهنگ‌نامه‌ی نماز/ مجموعه ۱۱۰۰ واژه درباره‌ی نماز و... برای نوجوانان و جوانان/ زمستان ۱۳۸۱/ مؤسسه‌ی فرهنگی شهید مدرس اصفهان/ برگزیده‌ی کتاب سال حوزه در سال ۸۲
آواز مرغ باران/ رمان زندگی امام هادی(ع) / ۱۳۸۲/ قدیانی/ برگزیده‌ی کتاب سال‌های ولایت، سلام بچه‌ها و پوپک، شورای کتاب کودک و تقدیر از کتاب سال جمهوری اسلامی در سال ۸۳
امام، مهربان‌ترین پدر/ قصه زندگی امام خمینی(ره) / ۱۳۸۴/ نوای مدرسه/ تقدیر در هشتمین جشنواره رشد ۱۳۸۹
پدر بزرگ غمگین است/ ج ۲ قصه زندگی امام خمینی(ره) / ۱۳۸۵/ نوای مدرسه/ تقدیر در هشتمین جشنواره رشد ۱۳۸۹
راز انار سرخ(قصه‌ی زندگی علما ودانشمندان شیعه) / نشر تکا/۱۳۸۸ / ترجمه شده به زبانهای اردو و ترکی استانبولی و روسی
من ماه را می‌خواهم / ج ۳ قصه زندگی امام خمینی(ره) / ۱۳۸۵/ نوای مدرسه/ تقدیر در هشتمین جشنواره رشد ۱۳۸۹
ماه غریب من/ رمان زندگی امام رضا ع/ به نشر/برگزیده سومین کتاب سال رضوی
مجموعه ۱۲ جلدی شاه فراری شده(داستان انقلاب) / به نشر/ ۱۳۹۷
رمان اسبهای کور نشر رود آبی/ رمان داعشی و عاشقی انتشارات به‌نشر / رمان مسیر خارج از نقشه نشر مهرستان/ رمان دزد و شاهزاده انتشارات جمکران/ رمان هیولای اسب سوار انتشارات به‌نشر/ رمان‌های یک قصر و چند پادشاه و ماموریت مخفی انتشارات معارف/ و... و.
وتعدادی رمان و آثار دیگر ...

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ؟ IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    0 0
    چه هنر درجه یکی است که حصولش، کم رنگی زیبایی اهدایی خدایی در پی دارد؟ ریش اولین عطیه خدا، بعد از توبه اب الآباء هست، در میان انبیاء و اصیای آنها سلام الله علیهم اجمعین، ریش ته ریشی کجا می توان سراغ گرفت؟ گزارش روایی اولین بار پیدایش ریش آن است که، حضرت آدم علیه السلام، "اخذ بیده" ریشش را با دستش گرفت؟ ریش های ته ریشی، به دست می آیند؟
    • تصحیح IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      0 0
      ... و اوصیای ...
  • هنر حوزوی IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    0 0
    هنر حوزوی ارتقای کلاس دیگران هست یا برگشت به کلاس اول خود؟ پیامبر صلی الله علیه و آله چقدر ریش می گذاشت؟ اگر آن اندازه نمی گذاریم بایستی در کنار تازه ریشان بایستیم؟
  • سال نکو! IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    0 0
    سالی که نکوست از بهارش پیداست! هنری که در بدو بروز و ظهور خود، چهره ی دینی را کم اهمیت می نمایاند، آینده اش را از دور داد می زند.
  • فعل، نه انفعال IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    0 0
    طلبه جماعت می بایست نه تنها رنگ نادرست جامعه را نگیرد بلکه با قول و عملش، تلاش کند تا نواقص ظاهری و باطنی جامعه برطرف گردد. جامعه ما در گذشته اش زینتِ خدانهاد را به گونه ی واضح و برجسته داشته است و آثار باستانی ریش های بلند و آراسته را ارائه می دهند، وقتی می بینیم گذشته مان با آموزهای وحیانیمان تطابق دارند، کار تبلیغی آسان تر می شود.
  • زینتی حیاتی IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    0 0
    زمانه کنونی، بشر، سیر نزولی عجیبی دارد! هی که در صنعت جلوتر می رود از نظر ارزشی بیشتر سقوط می کند. با دست خودش، ادامه حیاتش حتی حیات مادی را، در مخاطره جدی قرار می دهد؛ نکاح متجانسان که شکل قانونی هم به آن داده اند یکی از ضربات مهلک بر روند تداوم زندگی انسان هست؛ از جمله عادات بد قوم لوط، زدن ریش، و تشابه مردان به زنان، و در نتیجه برانگیزی غریزه جنسی، در میان آنان هست. سیاست کاهش تدریجی محاسن و ریش، سیاست شیطانی است، و افق تارک و دمار آور قوم لوطی را در آینده خود دارد؛ نباید گذاشت رویه مطابق میل شیطان بشود؛ شیطان گفت: "لأزينن لهم"؛ به او بگوییم: خداوند به واسطه فرستاده اش، زینتمان داده، فریب توی شیطان را نمی خوریم.
  • ؟ IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    0 0
    چطور شد؟ مگه ایشون طلبه نبودن؟