دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سید سجاد موسوی

حوزه/ استادحوزه علمیه قم بر لزوم تبیین شاخصه های سبک زندگی فاطمی به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر تأکید کرد.

حجت الاسلام سیدمحمدسجاد موسوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت ایام فاطمیه(س) اظهار داشت: رسول الله(ص) در آن حدیث نورانی تأکید می فرمایند: "هر کس دخترم فاطمه (س) را دوست بدارد، در بهشت با من است، و هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش [دوزخ] است. "این بیان پیامبر اکرم(ص) حقیقتاً نشان دهنده عظمت جایگاه صدیقه کبری(س) است و این که محبت به بی بی دوعالم حضرت زهرا(س) زمینه ساز تحقق سعادت دنیا وآخرت باشد.

وی افزود: آن چه مهم است این که ما در راستای الگوگیری از سیره و سبک زندگی حضرت فاطمه(س) باید اهتمام جدی داشته باشیم، چرا که این مساله حتی فراتر از بحث های اجتماعی و بلکه یک ضرورت اعتقادی و کلامی برای ما به عنوان شیعه و محب اهل بیت(ع) محسوب می شود.

این استاد حوزه با تأکید بر این که باید بستر و ظرفیت الگوگیری از زهرای مرضیه(س) به خوبی در جامعه فراهم شود، گفت: واقعیت آن است که در جامعه اسلامی، ظرفیت ها و قابلیت هایی وجود داشته باشد تا ما بتوانیم این مهم را تحقق بخشیم، ضمن آن که باید موانع و مشکلاتی که در این راه وجود دارد را به درستی شناسایی کرده و برای رفع آن ها چاره اندیشی کنیم.

وی یادآور شد: در این میان پیش از هر چیز دیگری این سوال کلیدی مطرح می گردد که ما وقتی می خواهیم از آن بزرگواران به ویژه حضرت فاطمه(س) الگو بگیریم باید سراغ چه شاخص هایی در زندگی و رفتار و گفتار آنها برویم و این که به هر حال چه شاخصه هایی برای امروز زندگی فردی و اجتماعی ما مؤثرتر و دارای اولویت بیشتر است.

وی گفت: از میان حضرات معصومین(ع) آن که زندگی پر برکتش به ویژه برای زنان مسلمان همچون خورشیدی نورافشانی می کند، وجود نازنین حضرت زهرا(س) است که آشنایی با سبک زندگی ایشان بسیار برای ما بسی راهگشا خواهد بود.

حجت الاسلام موسوی در ادامه با تأکید بر لزوم تبیین مؤلفه های سیره و سبک زندگی حضرت فاطمه(س) بیان داشت: در جامعه امروز که نظام سرمایه داری غرب با تهاجم فرهنگی خود می کوشد تا الگویی مبتذل و غیرانسانی برای زنان و دختران مسلمان ارائه کند، بدون تردید پرداخت به ابعاد گوناگون شخصیتی ام ابیها(س) می تواند الگوی عملی مناسبی برای جامعه شیعی باشد.

وی با اشاره به این که منابعی که بتوان با استناد به آنها از حضرت فاطمه(س) الگوگیری کرد، بسیار اندک و محدود است، گفت: این مساله به خاطر آن است که اساساً در صدر اسلام و شرایط تاریخی زمان حیات نورانی این بانوی دو عالم، منابع و مدارکی که بتوانیم به آنها استناد کنیم بسیار کم است؛ در میان ائمه اطهار(ع)، از امام صادق(ع) و امام باقر(ع) مطالب بسیاری به ما رسیده که هم در گفتار و هم در زندگی آنها برای ما راهنماهای مؤثری هستند، اما متاسفانه در مورد حضرت زهرا (س) مطالب کمتری در دست است که همین هم کار ما را در ترویج فرهنگ فاطمی یک مقدار دشوار می کند.

حجت الاسلام موسوی با تاکید بر این که حضرت فاطمه (س) باید الگوی تمام زنان مسلمان بلکه همه زنان بشریت باشد، اظهار داشت: ایده ای که اسلام در مورد زن و خانواده مطرح می کند، تنها مربوط به یک سری کلیات نیست که فی المثل این کار را انجام دهید و یا آن کار را انجام ندهید، بلکه دین ما در این خصوص یک مصداق ارائه داده و آن هم کسی نیست جز دختر گرامی پیامبر اکرم(ص) که پدرش در وصف او می فرمود:" فداها ابوها".

وی با اشاره به این که ساده زیستی و پرهیز از تجملات از نکات بارز زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) است، افزود: مهریه کم، جهیزیه مختصر، اکتفا به غذای اندک و معاش کم، استفاده از حداقل امکانات برای زندگی و... از خصوصیات آشکار سیره و سبک زندگی نوارانی سیده ی زنان عالم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha