دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
زینب خان هندوستان

حوزه/ بانوی مبلغ از کشور هندوستان با اشاره به راه اندازی «ایستگاه انتظار» در مرکز شهر جونپور، گفت: «ایستگاه انتظار» یک شیوه تبلیغی جدید است تا به بانوان گوشزد کنیم که منتظر امام هستیم و امام ما زمانی می‌آید که ما آماده باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،خانم زینب خان یکی بانوان طلبه و مبلغ از کشور هندوستان است که ۱۵ سال پیش از جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها فارغ التحصیل شده و در حال حاضر، مدیر حوزه علمیه خدیجه الکبری سلام‌الله‌علیها با حضور بیش از صد بانوی طلبه است.

این بانوی طلبه که به همراه جمعی از مدیران حوزه‌های علمیه کشور هندوستان در یکی از دوره‌های آموزشی مرکز آموزش‌های مهارتی المصطفی شرکت کرده، به عنوان یکی از مبلغان فعال و موفق در کشور هندوستان است. آنچه می خوانید گفت و گوی خبرگزاری حوزه با این بانوی حوزوی است .

شما به عنوان یک بانوی طلبه پس از فارغ التحصیلی چگونه وارد عرصه تبلیغ شدید؟

بانوان طلبه وقتی وارد عرصه‌های مختلف تربیتی، فرهنگی و تبلیغی می‌شوند، ممکن است با شرایط خاصی روبرو شوند. وقتی به شهر جونپور در ایالت یوپی آمدم، حتی یک بانوی چادری در این شهر نبود، آن زمان از منزل شروع کردم و پنج بانوی طلبه را پذیرفتم و وقتی تعداد شاگردانم به بیش از ۱۰ نفر رسید، فعالیت‌های تبلیغی را در سطح شهر شروع کردیم که گاهی مورد تمسخر قرار می‌گرفتیم، زیرا در آنجا، حجاب به معنای اینجا نبود و مردم با چادر، مقنعه و حجابی که در ایران مصطلح است، آشنا نبودند، اما ما عقب نکشیدیم و به فعالیت‌های خود ادامه دادیم، به طوریکه امروز پس از ۱۳ سال که در این شهر حضور داریم، علاوه بر حوزه علمیه، فعالیت‌های تبلیغی در سطح شهر و روستاها انجام می‌شود و در خیابان‌ها بانوانی باحجاب به معنای واقعی می‌بینیم.

امروز مواجهه مردم با فعالیت‌های تبلیغی بانوان طلبه چگونه است؟

ما در یکی از بارگاه‌ها و حسینیه‌های مرکز شهر، برنامه تبلیغی داریم و دعای ندبه را شروع کردیم، مردم هندوستان به روضه و مجلس عزاداری بیشتر از احکام و سخنرانی اخلاقی توجه دارند و دعای کمیل و دعای ندبه را نمی‌شناسند، هنوز برخی اعتراض می‌کنند و اهمیت این دعاها را کم می‌دانند، درحالیکه ما دعای ندبه برگزار می‌کنیم و در کنار آن، روضه و فاتحه هم می‌خوانیم، همچنین چند دقیقه درباره احکام و بعد درباره مسائل اخلاقی صحبت می‌کنیم تا موضوعات احکام و اخلاق وارد خانواده‌ها شود که این کار به مرور زمان با استقبال زیادی از سوی مردم روبرو شده است.

مردم از فعالیت‌های تبلیغی استقبال می‌کنند، اما ما به دنبال این هستیم که معارف دینی در داخل خانواده‌ها گسترش پیدا کند. ما در این برنامه تبلیغی از ظرفیت طلاب جوان استفاده می‌کنیم تا هم با کار تبلیغی آشنا شوند و هم از استرس آنها کم شود. مردم هندوستان خیلی به سخنان جوانان گوش فرا نمی‌دهند، اما ما توانستیم در این برنامه‌های تبلیغی، خانم‌های میان سال و مسن را همراه کنیم، آنها ما را پذیرفتند و برنامه‌های تبلیغی بر آنها تأثیرگذار بوده است. ما توانستیم تا حدودی فرهنگ جامعه را تغییر دهیم و اکنون حجاب در ایالت ما تعریف دیگری دارد.

برنامه‌های تبلیغی شما در چه قالب‌هایی برگزار می‌شود؟

یکی از برنامه‌های تبلیغی ما این است که در یکی از حسینیه‌های مرکز شهر، برنامه ای به نام «ایستگاه انتظار» داریم که به بانوان گوشزد می‌کنیم که ما منتظر امام هستیم و امام ما زمانی می‌آید که ما آماده باشیم. ما باید یک کار خوب انجام دهیم و یک کار بد را کنار بگذاریم و یک هفته درباره این مسئله تمرین می‌کنیم، سپس نتیجه می‌گیریم که چند درصد توانستیم کار خوب را انجام دهیم و از کار بد دوری کردیم. این کار تبلیغی با استقبال زیادی از سوی بانوان مواجه شد. حتی مردم مناطق دوردست هم درخواست کلاس‌های احکام و اخلاق داشتند که از ۶ ماه پیش در چهار منطقه این ایالت این کار تبلیغی با استفاده از ظرفیت بانوان طلبه شروع شده است.

«ایستگاه انتظار» یک شیوه تبلیغی جدید است، ما در فعالیت تبلیغی خود ابتکار کردیم و هر هفته به روستاها می‌رفتیم و کلاس اخلاق و احکام می‌گذاشتیم، حتی از روستا به «ایستگاه انتظار» می‌آیند.

حوزه علمیه فقط برای طلاب است، اما این فعالیت‌های تبلیغی که در سطح شهر انجام می‌دهیم، در میان مردم نفوذ می‌کنیم و بانوان با سنین مختلف در این برنامه‌ها حضور دارند و با بسیاری از مسائل اخلاقی و احکام آشنا می‌شوند.

تلاش ما این است که در خانواده‌ها نفوذ کنیم، ما بانوان هر منطقه را دعوت کردیم تا کمیته ای تشکیل شود که بانوان با امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف بیشتر آشنا شوند و به آنها تلنگر می‌زنیم که برای سربازی حضرت آماده باشند.

حوزه‌های علمیه خواهران چقدر می‌توانند بر زنان جهان اسلام تأثیرگذار باشند؟

حوزه‌های علمیه بسیار تأثیرگذار هستند، قم به عنوان مهد علم و تعلیم و تربیت است و طلاب باید از فرصتی که در اختیار دارند، استفاده کنند، وقتی ما از اینجا دور می‌شویم، به منابع دسترسی نداریم و متوجه می‌شویم که چه نعمتی را از دست دادیم و حسرت می‌خوریم.

ما می‌خواهیم تمام دنیا درست شود و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ما از فرصت‌هایی که در اختیار داریم، استفاده کنیم. ما باید در کشورهای خود نیازسنجی کنیم و بر اساس نیازهای منطقه ای، در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، تبلیغی و غیره به فعالیت بپردازیم.

طلاب علاوه بر تحصیل باید نیازها و مشکلات منطقه خود را در رابطه با نشر معارف اسلام بدانند و متناسب با نیازهای منطقه ای دردوره‌های تخصصی شرکت کنند.

توصیه شما به طلاب بین الملل چیست؟

ما در فعالیت تبلیغی خود ابتکار کردیم، ما هر هفته به روستاها می‌رفتم و کلاس اخلاق و احکام می‌گذاشتم، طلاب اگر فقط درس بخوانند، این مسائل را یاد نمی گیرند. مهم ترین توصیه من به طلبه‌ها این است که در کنار درس، نیازهای منطقه خود را بدانند و بر اساس نیازها و اقتضائات منطقه خود در دوره‌های تخصصی شرکت کنند.

طلاب در مناطق خود به منابع دسترسی ندارند، بنابراین هر سال در ایام تعطیلات به کشورهای خود برگردند، در میان مردم باشند و به کارورزی بپردازند، توقعات و انتظارات مردم را در مسائل دینی، فرهنگی و اجتماعی شناسایی کنند و با ذهن باز به حوزه‌های علمیه خود برگردند.

طلاب در هر منطقه‌ای باید کار تبلیغی انجام دهند. ضروری نیست هر طلبه‌ای حوزه علمیه داشته باشد، اما هر طلبه باید معلم خوب باشد و شیوه جذب جوانان را بداند. ما طلبه‌ها باید با حرف و رفتار جوانان را جذب کنیم، صدای رفتار ما باید بیشتر از صدای زبان ما باشد.

برخی طلبه‌ها خجالت می‌کشند، حال آنکه ما سرباز امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هستیم و حتی اگر با کارهای تبلیغی خود یک درصد اثر بگذاریم و بتوانیم یک نفر را تربیت کنیم، می‌توانیم باری را از دوش امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف برداریم.

طلاب با مدیران و اساتید خود در ارتباط باشند، مسئولان نیز باید متناسب با اقتضائات منطقه ای، دوره‌های مختلف آموزشی برای طلاب در نظر بگیرند تا طلاب با توانمندی بالا به کشور خود برگردند. ارتباط مسئولان با طلاب بسیار مهم است و بحمدلله هم اکنون ارتباطات بسیار بهتر شده و طلاب با راهنمایی اساتید بهتر می‌توانند فعالیت کنند.

با توجه به گسترش حوزه‌های علمیه خواهران در کشورهای مختلف به ویژه هندوستان، نگاه شما به آینده چگونه است؟

نگاه من به آینده بسیار خوب است و به آینده امیدوارم. من ۱۳ سال که در شهر جونپور زندگی می‌کنم، زحمت کشیدم تا بتوانم فرهنگ دینی را در میان مردم ترویج دهم، تصورم این است که از این به بعد، با توکّل بر خداوند متعال و توسّل به اهل بیت علیهم‌السلام و همت و تلاش زودتر بتوانیم به آنچه هدفگذاری کردم، برسم. امروز ذائقه مردم تغییر کرده و از فعالیت‌های تبلیغی ما استقبال می‌کنند. قبلا مردم به برنامه‌های تبلیغی ما توجه نمی‌کردند، اما اکنون مردم می‌خواهند، فقط ما باید بدانیم چگونه رفتار کنیم تا مردم جذب شوند.

امروز راه برای بانوان طلبه باز شده و زمینه برای فعالیت بانوان طلبه خیلی مناسب شده است. ما طلاب را حمایت می‌کنیم تا کار تبلیغی انجام دهند. طلاب می‌توانند در فعالیت‌های مختلف خود ابتکار داشته باشند و متناسب با نیازهای مردم فعالیت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha