سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام جوانی

حوزه/ مدیرکل مطالعات و مهندسی فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران از اجرای طرح منسجم و هماهنگ «نیازسنجی آموزشی و مهارتی مبلغان استان‌ها» در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام جوانی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های پنج ساله معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران، «نیازسنجی فرهنگی_تبلیغی» است که ذیل راهبرد شماره دو «توسعه، ارتقا و استاندارد سازی زیرساخت‌ها» و با هدف «ارتقای کمی و کیفی زیرساخت‌های فرهنگی _تبلیغی» تعریف شده است.

مدیرکل مطالعات و مهندسی فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: از همین رو اداره کل مطالعات و مهندسی فرهنگی، پیرو جلسات کارشناسی انجام گرفته و نیز به جهت اجرای منسجم و هماهنگ این برنامه در تمامی استان‌ها، «نیازسنجی آموزشی و مهارتی مبلغان» را در دستور کار امسال قرار داده است.

وی افزود: نیازسنجی با شناسایی منابع و نیازهای مهم در عرصه‌های مختلف، مبنایی برای دستیابی به اهداف و برنامه‌ها و بستر مناسبی برای ساماندهی نیروهای انسانی، منابع، سرمایه و امکانات به صورت تخصصی و هدفمند را فراهم می‌کند؛ از این رو برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که بدون توجه به این شروط طراحی و اجرا می‌گردند، ممکن است به اتلاف وقت و منابع ارزشمند مادی و معنوی منجر گردد.

حجت الاسلام جوانی اضافه کرد: بخش اعظم سرمایه‌های حوزه‌های علمیه خواهران شامل سرمایه‌های انسانی اعم از طلاب، اساتید، دانش‌آموختگان، مبلغان و کادر می‌شود و طیف عظیمی از این سرمایه، دانش‌آموختگان و مبلغان هستند.

وی ادامه داد: از آنجا که این طیف از مراحل آموزشی و تربیتی گذر نموده‌اند و وارد عرصه جامعه و کنشگری شده‌اند، لازم است بر مبنای حیطه فعالیت و نیاز جامعه، آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را دیده و جهت کنشگری مؤثر توانمند شوند؛ لذا نظام آموزشی اثربخش باید بر نیازسنجی استوار باشد و یک دوره آموزشی و مهارتی، زمانی اثربخش خواهد بود که متناسب با نیاز طراحی و اجرا شود.

وی، نتایج و کاربردهای نیازسنجی فرهنگی تبلیغی را چنین برشمرد:

۱. مبنای اساسی و مهم برای شناسایی، حمایت، برنامه‌ریزی آموزشی و ارتقای مهارت دانش‌آموختگان و مبلغان است.

۲. سبب بهسازی و بازسازی برنامه‌های فرهنگی تبلیغی متناسب با تغییرات و تحولات عصری می‌شود.

۳. سبب تجدید یا تغییر و اصلاح برنامه‌های جاری فرهنگی تبلیغی می‌گردد.

۴. طرح و برنامه متناسب با نیاز و اخذ اعتبار (منابع لازم و بودجه بندی آنها و استفاده بهینه از منابع و امکانات) توجیه‌پذیر می‌گردد.

۵. مبنایی برای پاسخگویی و ارزیابی بودجه فراهم می‌شود.

۶. سبب آسیب‌شناسی محیطی و برطرف شدن مسائل و مشکلات جامعه می‌گردد.

حجت الاسلام جوانی بیان کرد: نیازسنجی آموزشی و مهارتی مبلغان به دلیل شناسایی نیازهای مهم و اولویت‌دار مبلغان هر استان و نیز آسیب‌های محیطی، بسیار اهمیت دارد و از طرفی، این نیازسنجی، مبنای برنامه‌ریزی آموزشی و مهارتی مبلغان به صورت استانی و هدفمند برای سال‌های آتی خواهد بود؛ لذا امید است با همکاری معاونان فرهنگی استان‌ها بتوانیم این طرح را به صورت علمی و کارشناسانه انجام دهیم تا بتوان به نتایج و یافته‌های نیازسنجی اعتماد کرد و بر اساس آن، برنامه‌ریزی عملیاتی انجام داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha