دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش استان قزوین

حوزه/ دبیر قطب یک کشوری ستاد همکاریها گفت: برگزاری نشست قطب ها و نشست های فصلی موجب هم افزایی بیشتر اعضای قطب و رفع موانع اجرایی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسین محمدزاده، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش استان قزوین در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به برگزاری موفق نشست هم اندیشی قطب یک کشوری ستاد همکاریها، اظهارکرد: اخیرا میزبان معاونین پرورشی هشت استان کشور در شورای همکاریهای استان به عنوان منطقه یک کشوری ستاد همکاریها بوده ایم.

دبیر قطب یک کشور ستاد همکاریهای حوزه و آموزش وپرورش ادامه داد: تشکیل جلسات قطب های کشور ستاد همکاریها و چیدمان مشخص آنان، اولاً هم‌اندیشی لازم صورت می گیرد و ثانیا راهبردهایی که لازم است، نیازمندی‌هایی که احساس می‌شود، مشکلات و موانعی که وجود دارد با تشکیل این قطب ها گره گشایی می شود و گاهی هم نیاز است حجت الاسلام والمسلمین نیکزاد، به عنوان مشاور وزیر و دبیرستاد همکاریها در سطح وزارت خانه با پیگیری گره گشایی کنند.

وی بیان کرد: ضرورت تشکیل این قطب ها و نشست های فصلی و سالانه بیان نظام مسائل توسط استان‌ها و دبیران استان‌ها است که هرچه این نشست ها منظم انجام شود، بسیاری از دغدغه های استان مرتفع می گردد. و حتی مصوباتی صورت می گیرد، مانند طرح سه میم که ما قبلا با عنوان طرح مدرسه، منزل، مسجد داشتیم و با طرح تشرفی که دوستان از قم آوردند و مطرح شد، مصوب کردیم که همه استان های قطب یک به صورت الزامی و آزمایشی فعالیت داشته باشند و نتایج را برای ما بفرستند تا ما نیز به وزارت خانه ارسال کنیم.

حجت الاسلام محمدزاده ادامه داد: همکاران ما در استانها و شهرستان های خود دارای فعالیت ها، ابتکارات و نوآوری هایی هستند که با تشکیل چین جلسات می توانند گزارش هایی را ارائه دهند و دستاوردهای خود را با سایر استان ها به اشتراک بگذارند.

معاون فرهنگی پرورشی اداره کل آموزش و پرورش قزوین گفت: نکته سوم این است که من معتقدم در جریان این جلسات نوع گروه‌بندی‌هایی که در جامعه روحانیت به لحاظ خانم‌ها و آقایان و فایل‌های کاری و نیازمندی‌ها و توانمندی‌ها و توانمندی‌سازی‌هایی که اتفاق می‌افتد، اینها بیان می شود و ما به عنوان آموزش و پرروش از ظرفیت های حوزه های علمیه بیشتر مطلع می شویم.

حجت الاسلام محمدزاده بیان کرد: در استان قزوین علاوه بر فعالیت همکاران فرهنگی ما در کارهای تبلیغی، فرهنگی و تربیتی در مدارس، شاهد حضور مؤسسات دینی و تربیتی هستیم که توسط روحانیون راه اندازی شده است و ما به عنوان آموزش و پرورش از محصولات فرهنگی و فعالیت های تبلیغی آنان بهره مند می شویم، یک مؤسسه‌ای ماننده گروه آینه ظهور با حضور ۱۵۰ روحانی فاضل راه اندازی شده است که به صورت صلواتی روحانی به روضه های خانگی اعزام می کنند و در همین راستا سامانه دعوت هم راه اندازی کرده اند.

وی با اشاره به فعالیت های طلاب طرح امین در مدارس استان قزوین گفت: مدارس امین ما جزو فعالیت‌های در قالب کاری است ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش است ما ۳۴۳ طلبه و روحانی را امسال در مدارس جانمایی کرده ایم، حضور این عزیزان در مدارس بسیار ارزشمند و مغتنم است، من در نشست قطب هم مطرح کردم گاهی مواقع به جهت اینکه برخی کلاس ها که معلم نداریم گاهی این خلاء با مکاتبه ای و همراهی مدیران ۱۴ منطقه آموزش و پرورش استان، از مربیان طرح امین استفاده می کنیم و همه رؤسا هم تماس گرفتند تشکر کردند که این روحانیون به داد ما رسیدند من احساس می‌کنم برای معرفی توانمندی روحانیت باید خلأهایی که نیاز است را بتوانیم با این روحانیت پر کنیم و توانمندی را مردم ببینند، رؤسا ببینند، معلم‌های دیگر ببینند که این روحانی آمده و از ما دستگیری گرده است، اینجا دست ما را گرفت و مشکل آموزش مدرسه ما را حل کرد. یا موضوع سرباز طلبه‌هایی که امسال توانستیم ۳۱ نفر را در فاصله دوسال جذب کنیم و اینها در مدارس ما به صورت فعالین امور تربیتی مشغول کار تربیتی و فرهنگی هستند.

حجت الاسلام محمدزاده گفت: امروز ۳۴۳ نفر مربی طرح امین در ۳۴۳ مدرسه فعال هستند و طرح امین ما در همه شهرستان های استان مانند ناحیه ۱ و ۲ و هم در نقاط دوردست مانند آوج، شال، اسفروین، خرمدشت و نازی‌آباد، الموت و سایر نقاط استان این طرح در حال اجرا است. یعنی دوستان روحانی که آنجا اعلام می‌کنند طرح هجرت یا به عنوان طرح امین می‌روند آنجا و با آن شاکله، ساختار، دستورالعمل و شیوه‌نامه‌هایی که داریم خودشان تطبیق می‌دهند و کار را تبلیغ می‌کنند. طلاب طرح امین ما ۷۰ نفر خانم و مابقی از آقایون طلبه هستند.

وی در خصوص میزان همراهی خانواده ها با طرح امین در مدارس اظهارکرد: بعضی از خانواده‌ها مقاومتی دارند و جالب است من خودم رفتم در این وادی وارد شدم علت‌یابی کردم اکثر این مخالفت‌ها از کم اطلاعی یا کم آگاهی یا بی‌آگاهی است اگر موضوع طرح امین به خوبی تبیین شود و آگاهی بخشی صورت بگیرد، بسیاری از خانواده نه تنها مشتاق بلکه پیگیر قوت بیشتر این طرح می شوند. امسال یکی از طلبه‌ها می‌گفت من رفتم مدرسه دیدم یک دانش‌آموزی برای نماز نمی‌آید بعد گفت که من اصلا در خانه نماز نمی‌خوانم، پدر و مادرم هم نماز نمی‌خوانند و من اصلا حوصله نماز ندارم، گفت من رفتم با آن ورود کردم صحبت کردم گفتگو کردم خیلی راحت یک وقتی آمد دیدم علاقمند به نماز شده است الآن می‌آید نماز دیدم مادرش زنگ زد گفت حاج‌آقا خیلی ممنون این بچه من در خانه هم الزام دارد وضو می‌گیرد نماز می‌خواند ما خجالت می‌کشیم نماز نخوانیم بچه ما نماز بخواند، لذا ما هم داریم نماز خوان می شویم. یعنی ببینید این یک غلتک تربیتی می‌شود از مدرسه تا منزل و این در این مدرسه وابسته اتفاق می‌افتد. می‌دانیم اگر مقاومتی هم صورت می گیرد بابت عدم آگاهی است چون آگاهی ندادیم اطلاع ندادیم آنها دورادور قضاوت‌های رسانه‌ای، تخریبی باعث می‌شود چهره‌ طلاب را مخدوش کنند یا اولیا فکر می‌کنند ما مخدر بچه‌ها هستیم در حالی که بچه‌ها با آن مباشر می‌شود اینکه دارد نجاتم می‌دهد، اینکه دستم را دارد می‌گیرد، این مشکلم را حل کرد، عرض می‌کنم من به طلبه‌ها می‌گویم اگر یک دانش‌آموز خدایی نکرده مشکل دارم مشکلش را حل کنید، به شما علاقمند می‌شود، می‌گوید این حلاّل مشکلات است فقط کارتان مطالبه نباشد، اول ببینید چه مطالبه دارد چه مسئله‌ای دارد حلش کنیم، آنوقت است که دانش آموز روحانی را یار و یاور خودش می داند و رفیق می شوند.

معاون فرهنگی پرورشی آموزش و پرورش استان قزوین تأکید کرد: نکته‌ای که می‌توانم به خودم می‌گویم بعد به همه می‌گویم «علیکم به تربیه»، واقعاً دانش‌آموزانمان را تربیت‌محور و فرهنگ‌محور بار بیاوریم، دانش‌آموز اگر فیلسوف علمی هم باشد تازه برابری می‌کند با صدها رئیس‌جمهور اروپایی که تعهد ندارند تخصص دارند ما دانش‌آموز را تمام ساحتی خصوصاً علمی‌محور و تعلیم‌محور و تربیت‌محور بار بیاوریم، اینکه بتواند یک شهروند خوب باشد هم برای خودش، برای خانواده برای جامعه خودش، برای آینده کشور همانطور که مقام معظم رهبری فرمود به جوانان و نوجوانان؛ «آینده مملکت مال شماست»، یعنی مملکت مال شماست ببینید این مملکت باعظمت را به دست جوانی که الآن جوان است و فردا مالک این مملکت است لذا باید از امروز آن را بسازیم و ازنعمت جوان متعهد و مسئولیت پذیر در آینده بهره مند شویم.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha