دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ برگزاری اجلاسیه مدیران مدارس علمیه استان خوزستان

حوزه/ عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در جمع مدیران مدارس علمیه استان خوزستان به تشریح ماموریت‌های حوزه و روحانیت در عصر غیبت پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه استان خوزستان با اشاره به روایت «فَقَالَتْ: اکْتُرِیتُ أَنَا لِکُلِّ مَسْأَلَةٍ- بِأَکْثَرَ مِنْ مِلْ‌ءِ مَا بَیْنَ الثَّرَی إِلَی الْعَرْشِ لُؤْلُؤاً فَأَحْرَی أَنْ لَا یَثْقُلَ عَلَیَّ، سَمِعْتُ أَبِی [رَسُولَ اللَّهِ] ص یَقُولُ: إِنَّ عُلَمَاءَ شِیعَتِنَا یُحْشَرُونَ، فَیُخْلَعُ عَلَیْهِمْ مِنْ خِلَعِ الْکَرَامَاتِ- عَلَی قَدْرِ کَثْرَةِ عُلُومِهِمْ، وَ جِدِّهِمْ فِی إِرْشَادِ عِبَادِ اللَّهِ، حَتَّی یُخْلَعَ عَلَی الْوَاحِدِ مِنْهُمْ- أَلْفُ أَلْفِ خِلْعَةٍ مِنْ نُورٍ. ثُمَّ یُنَادِی مُنَادِی رَبِّنَا عَزَّ وَ جَلَّ: أَیُّهَا الْکَافِلُونَ لِأَیْتَامِ آلِ مُحَمَّدٍ، النَّاعِشُونَ لَهُمْ عِنْدَ انْقِطَاعِهِمْ عَنْ آبَائِهِمُ- الَّذِینَ هُمْ أَئِمَّتُهُمْ، هَؤُلَاءِ تَلَامِذَتُکُمْ- وَ الْأَیْتَامُ الَّذِینَ کَفَلْتُمُوهُمْ وَ نَعَشْتُمُوهُمْ- فَاخْلَعُوا عَلَیْهِمْ [کَمَا خَلَعْتُمُوهُمْ] خِلَعَ الْعُلُومِ فِی الدُّنْیَا.» از حضرت زهرا(س)، اظهار داشت: این روایت دری خستگی ناپذیری در خدمت دینی به مردم و ترسیم جایگاه حوزه و روحانیت و ماموریت‌های مهم آن را نشان می‌دهد.

وی افزود: در این روایت تأکید شده که هرچقدر علم علما بیشتر و تلاش آن‌ها برای راهنمایی بندگان خدا بیشتر باشد، خداوند در آن دنیا به آنها لباس‌های بهشتی بیشتری خواهد داد و جایگاه علمای عامل در روز قیامت همان جایگاه انبیاء و اوصیای الهی است.

وی یادآور شد: یکی از القاب علما حوزه‌های علمیه و روحانیت «کافل ایتام آل محمد» است، یعنی همانطور که پیامبر و اهل بیت(ع) پدران معنوی امت اسلام هستند، «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ» این ماموریت به نیابت عامه از امام زمان(عج) به عهده حوزه‌ها و روحانیت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: حوزه‌های علمیه و روحانیت باید عهده دار هدایت مردم، حمایت از مردم، خدمت به مردم، حل مشکلات مردم، ترسیم نقشه راه حیات طیبه و عملیاتی کردن دین در صحنه زندگی مردم باشند.

وی در ادامه به بیان ماموریت‌های حوزه و روحانیت در عصر غیبت پرداخت و گفت: اولین ماموریت روحانیت، شناخت جامع اسلام ناب محمدی بر اساس مکتب اهل بیت(ع) است تا اسلام را بدون پیرایه و انحراف به انسان‌ها عرضه کنند، البته در زمان ما حفظ دین از پیرایه‌ها زحمت، تلاش و حوصله مضاعفی را می‌طلبد.

آیت الله کعبی ابراز کرد: شناخت اسلام ناب نیاز به زحمت، تلاش، تحقیق، تربیت و توجه دارد و حوزویان برای اینکه اسلام شناس و نظریه پرداز دین شوند باید مسلط بر چندین علوم از جمله صرف، نحو، فقه، اصول، کلام، تاریخ، فلسفه، منطق و غیره باشند.

وی بیان کرد: ماموریت دوم حوزویان تبیین اسلام ناب بر اساس آموزه‌های اهل بیت(ع) در عرصه‌های گوناگون است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: برای تبیین اسلام باید چرخه پیام را ایجاد و مدیریت کنیم، چرخه پیام یعنی تولید پیام، پالایش پیام به زبان مخاطب، توزیع پیام، مدیریت پیام و مصرف پیام، که روحانیون باید به همه این مراحل توجه ویژه داشته باشند.

وی اظهار کرد: راهنمایی و ارشاد در جامعه سومین ماموریت روحانیت است، مردم نیاز به راهنمایی و مشاوره دارند و روحانیت باید بر اساس دین و زلال وحی، مردم را راهنمایی و به آنها مشاوره دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حل اختلافات در زندگی اجتماعی را ماموریت چهارم روحانیت دانست و عنوان کرد: در زندگی اجتماعی اختلافات بین اقشار مختلف مردم امری اجتناب ناپذیر است چرا که تضاد منافع دارند و لذا کار یک روحانی ورزیده حل اختلاف است.

وی یادآور شد: یک روحانی باید دارای مهارت حل اختلاف باشد، مدیریت حل اختلاف یعنی ترسیم معیارهای مشترک تا گفت‌وگو و مذاکره تا رسیدن به یک راه حل برای زندگی توٱم با صلح و آرامش.

آیت الله کعبی گفت: ماموریت پنجم روحانیت، فصل خصومت و قضاوت بالعدل است، کاری که انبیاء و ائمه اطهار آن را انجام می‌دادند، در اصل کار قوه قضائیه کار یک روحانی با سواد و ورزیده است، البته نباید روحانی از ذی طلبگی خارج شود و باید بر اساس مهارت‌های یک روحانی فصل خصومت کند.

وی تربیت اخلاقی و بالا بردن ظرفیت اخلاق و معنویت در جامعه را ماموریت ششم روحانیت دانست و اظهار کرد: کار یک روحانی مقابله با رذائل و ترویج فضائل اخلاقی بر پایه امر به معروف و نهی از منکر است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ماموریت هفتم روحانیت مرزبانی دین است که به معنی مرزبانی از اندیشه، اخلاق، فقه، احکام، نظامات زندگی و پاسخگویی به شبهات است.

وی ادامه داد: ماموریت هشتم، دیده بانی دین است، دیده بانی غیر از مرزبانی است، دیده بانی یعنی هشدار به موقع برای اینکه راهزن‌های دین، دین مردم را نربایند، دیده بان جلو دار است و در مقابل شیاطین می‌ایستد همچنین دیده بان بر مسائل داخلی و بین المللی اشراف داشته، حال و آینده را بیان، چشم انداز را روشن و راه را نشان می‌دهد.

آیت الله کعبی، حضور در میدان را نهمین ماموریت روحانیت دانست و یادآور شد: مبارزه با استبداد، استعمار، فساد، طاغوت و شیاطین تا مرز شهادت ماموریت روحانیت است، یک روحانی باید مجاهد فی سبیل الله باشد.

وی بیان کرد: در حرکت حوزه و روحانیت نمونه سیره‌ای که می‌توانیم به آن اقتدا کنیم، سیره فاطمی است، حضرت زهرا(س) الگوی مردان و زنان است و باید به ایشان به عنوان الگوی حرکت مومنانه، مجاهدانه، فداکارانه، ولایت مدارانه، شهادت طلبانه، حاضر در میدان در عرصه‌های خطر برای اسلام توٱم با علم، دانش، فضیلت، اخلاق و نگاه به آینده، نگاه کنیم.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha