دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
محسن قرائتی

حوزه/ ما راجع به قرآن خط ویژه نرفتیم. خط معمولی هم نرفتیم و کم‌کاری کردیم. بسیاری از علمای ما اقرار کرده‌اند که تحقیقاتی که راجع به قرآن کرده‌اند کافی نبوده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به مناسبت ایام فاطمیه جلسه «درس‌هایی از قرآن» با حضور و سخنرانی استاد محسن قرائتی مدرس و مفسر قرآن در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: مسئله امروز ما حق قرآن است. ما حق قرآن را ادا نکرده‌ایم و باید شیوه‌هایی برای این کار پیدا کنیم. در قیامت ملاک قرآن است و از انسان سؤال می‌شود که چقدر قرآن خواندید و قرآن بلدید. قُل إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَ مَحیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ ٱلعَلَمِینَ یعنی نماز و عبادت و زندگی و مرگ من همگی از آن خدای جهانیان است.

وی ادامه داد: ما راجع به قرآن خط ویژه نرفتیم. خط معمولی هم نرفتیم و کم‌کاری کردیم. بسیاری از علمای ما اقرار کرده‌اند که تحقیقاتی که راجع به قرآن کرده‌اند کافی نبوده است. ما سهم قرآن را ندادیم، حق قرآن را ندادیم و مبلغ قرآن در مملکت نشدیم. درس خواندن خوب است اما عمل به آن از همه مهمتر است. درس قرآنی که بدون تبلیغ قرآن باشد چه فایده‌ای دارد؟

باید سهم و حق قرآن را ادا کنیم

استاد قرائتی با اشاره به حدیث أعلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلمَ النّاسِ إلَی عِلمِهِ. پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) گفت: طبق حدیث نبوی داناترین مردم کسی است که دانش مردم را با دانش خود جمع کند و در این زمینه باید در کشور یک حرکت نویی آغاز کرد، اما ملاک‌های ما عوض شد و ما نتوانسته‌ایم دانش خود را با دانش مردم جمع کنیم.

وی با انتقاد از سکوت برخی خواص در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار مردم بی‌گناه غزه گفت: امروز که شاهد کشتار زنان،کودکان و مردم مظلوم غزه هستیم چرا حقوقدانان ما در محکومیت این جنایات در مجامع بین المللی اقدام شایسته‌ای نمی‌کنند؟ آیا حمایت از مظلوم مورد تاکید قرآن نیست؟

این استاد قرآن در پایان با بیان این‌که نباید همچون آمریکا که می‌خواهد ده درصد از مردم بر تمام مردم جهان حکمرانی کند و خودشان را به آنها تحمیل کند رفتار کنیم گفت: آیا نیاز جامعه ما این است که همه طلاب ما به سطح اجتهاد برسند و در تمام شهرهای ایران ما مجتهد داشته باشیم؟ جامعه ما نیاز به مفسر قرآن دارد که با قرآن آشنا باشد و بتواند مردم را نیز با قرآن آشنا کند و بزرگان حوزه و مسئولین کشور باید در این زمینه بیش از پیش تلاش و جدیت داشته باشند. خداوند در قرآن می‌فرماید: یَا یَحْیَی خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّةٍ وَآتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا. ای یحیی! کتاب (خدا) را با قدرت بگیر و در کودکی به او حکمت (و نبوّت) دادیم. خذ الکتاب یعنی اینکه باید قرآن را پاس بداریم و بدان عمل کنیم. ما باید سهم قرآن و حق قرآن را ادا کنیم و در عمل به آیات آن کوتاهی نکنیم.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن خوش آمد گویی به استاد قرائتی بیان کرد: بنده ۵۰ سال شاگرد استاد قرائتی بوده‌ام اگر کسی بپرسد که راز ماندگاری آقای قرائتی چیست؟ می‌گویم یک کلمه است. حکیم هست و کارهایشان را با حکمت پیش می‌برد.وی متعلق به همه مردم است و با هیچ جناحی نبوده و طرفدار هیچ جناحی نیست. سی سال است که ستاد اقامه نماز اجلاس سالیانه دارد و در هر سال مقام معظم رهبری به مناسبت برگزاری این اجلاس پیام صادر می‌کنند و در تمام پیام‌هایشان اسم ایشان را ذکر کرده و تجلیل کرده‌اند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: در دانشگاه ادیان و مذاهب ۱۰۴۶ پایان نامه درباره قرآن در مقطع کارشناسی ارشد نوشته شده است. همچنین ۷۷ پایان نامه دکتری در موضوعات قرآنی و مباحث قرآنی تدوین شده است. صدها مقاله نوشته شده و جلسات علمی برای درک بهتر مفاهیم قرآن برگزار شده است. در طول سال‌های گذشته دانشجویان ما چند واحد علوم قرآنی را می‌خواندند. ان شاءالله اگر خداوند توفیق دهد تصمیم داریم فاصله‌مان را با قرآن نزدیک‌ و نزدیک‌تر کنیم و تلاش کنیم تا بر روی مفاهیم و تفسیر قرآن تعمق بیشتری داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha