شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حسینی قمی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که مال فراوان و اولاد زیاد اصلا نشان دهنده رضایت خدا از آدمی نیست، گفت: خیر آن نیست که مال انسان فراوان یا فرزندانش بسیار باشد، بلکه خیر آن است که علم انسان افزون و بردباریش بسیار گردد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، در ادامه تبیین درس‌هایی از نهج البلاغه امیرالمومنین علی علیه السلام به فرازهایی از خطبه ۱۹۲ یا خطبه قاصعه نهج البلاغه اشاره نمود و اظهار داشت: امیرالمومنین علی علیه السلام در این خطبه مفصلاً در مذمت تکبر بیاناتی را مطرح و به تکبر ابلیس اشاره می‌کنند.

وی ضمن بیان فرازهایی از خطبه قاصعه با تأکید بر این که اگر خداوند متعال بنا بود اجازه دهد بندگان اهل کبر و تکبر باشند؛ به انبیای برگزیده خود این اجازه را می‌داد، اظهار داشت: از عجایب زندگی رسول الله صلی الله علیه و آله این که ایشان تمام انگیزه های تکبر اعم از دانش، موقعیت اجتماعی، محبوبیت و… را داشتند؛ ولی با این حال از همه مردم متواضع تر بودند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در اشاره به فراز «وَ لَکنَّهُ سُبْحَانَهُ کرَّهَ إِلَیهِمُ التَّکابُرَ وَ رَضِی لَهُمُ التَّوَاضُعَ»، با بیان این که خدای سبحان تکبّر و خودپسندی را نسبت به پیامبران ناپسند و تواضع و فروتنی را برای ایشان پسندید، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های انبیای الهی این که در اوج تواضع در برابر مؤمنان فروتن بوده، مثل طبقات مستضعف و پایین‌دست زندگی می کردند.

وی با تأکید بر اینکه ذات اقدس الهی انبیا را با گرسنگی، سختی و بلا گرفتارشان کرد و با ترس و بیم امتحانشان فرمود و با مشکلات فراوان خالصشان ساخت، تصریح کرد: حضرت علی علیه السلام در خطبه قاصعه تصریح می کنند؛ مال و فرزند را دلیل خشنودی یا خشم خدا ندانید که نشانه ناآگاهی به موارد آزمایش و امتحان در بی‌نیازی و قدرت است؛ این که کسی مال فراوان و یا اولاد زیاد داشته باشد، اصلا نشان دهنده رضایت خدا از او نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی به فرازهایی از آیات۵۵ و ۵۶ سوره مؤمنون اشاره نموده است، خاطرنشان کرد: خداوند متعال می فرماید؛ «آیا گمان می‌کنند مال و فرزندانی که به آنها عطا کردیم، به سرعت، نیکی ها را برای آنان فراهم می کنیم؛ نه آنان آگاهی ندارند».

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه با بیان این که تاریخ مملو از شخصیتهایی است که در عین نداشتن مال زیاد و اولاد آثار صالح و ماندگاری به جای گذاشته اند، اظهار داشت: حضرت در حکمت ۹۴ نهج ابلاغه می فرمایند؛ « لَیْسَ الْخَیْرُ أَنْ یَکْثُرَ مَالُکَ وَ وَلَدُکَ، وَ لَکِنَّ الْخَیْرَ أَنْ یَکْثُرَ عِلْمُکَ وَ أَنْ یَعْظُمَ حِلْمُکَ وَ أَنْ تُبَاهِیَ النَّاسَ بِعِبَادَةِ رَبِّکَ »؛ خیر آن نیست که مالت فراوان یا فرزندانت بسیار باشند، بلکه خیر آن است که علمت افزون و بردباریت بسیار باشد و اگر بر مردم می بالی، بالیدنت به پرستش پروردگارت بود.

وی به چهل حدیث امام خمینی(ره) اشاره نمود و با بیان این که چهل حدیث امام(ره) دارو و درمان بیماری‌های روحی است، یادآور شد: انسان‌های متکبر و خود بزرگ بین؛ گناهان دیگران را بزرگ و گناه خود را کوچک می بیند. اگر کسی فکر کند از دیگران بهتر است، سرآغازی بر گرفتاری در وادی کبر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی بر اهمیت دعای عاقبت به خیری تأکید نمود و با بیان این که خداوند سبحان بندگان متکبّر را با دوستان خود که در چشم آنها ناتوانند می آزماید، یادآور شد: ساحرانی که آمده بودند تا به مقام قرب فرعون برسند، بعد از مشاهده معجزه حضرت موسی(ع) ایمان آورده عاقبت به خیر شده، به شهادت رسیدند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت این موضوع که انسان در اثر عبادت زیاد تصور کند طلبکار است را از تجلیگاه‌های گرفتاری در وادی کبر توصیف نمود و با بیان این که متکبر به اعمال خود اعتماد می‌کند، اظهار داشت: با یک زیارت و نماز خود را طلب کار خدا ندانیم؛ امام خمینی(ره) در چهل حدیث تصریح می کند؛ خدا نکند، خداوند با کسی با عدلش رفتار نماید که احدی از اولین و آخرین راه نجات نخواهد یافت.

وی به سیره عملی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله اشاره نمود و با بیان این که رسول الله صلی الله علیه و آله انقدر خدا را عبادت کردند که ذات اقدس الهی در سوره طه فرمودند «مَا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَی»، خاطرنشان کرد: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله با آن بزرگی در مقابل عظمت الهی می‌فرمایند؛ «مَا عَبَدْنَاکَ حَقَّ عِبَادَتِکَ وَ مَا عَرَفْنَاکَ حَقَّ مَعْرِفَتِکَ». ما تو را چنان که حق معرفتت می‌باشد نشناختیم، و ما تو را آن گونه که حق عبادت توست پرستش نکردیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی در بخش پایانی سخنان خود اشاره‌ای به ایام شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها نمود و بر اهمیت برپایی مجالس عزای اهل بیت علیهم السلام و زنده نگذاشتن یاد و نام صدیقه طاهره سلام الله علیها تصریح نمود و ابراز داشت: دشمنان اسلام اصرار دارند تا نام و یاد حضرت زهرا سلام الله علیها در تاریخ محو و اهل بیت علیهم السلام نیز اصرار دارند نام زهرای مرضیه سلام الله علیها در تاریخ ماندگار و تلالو درخشش قلب جهانیان را فروزان سازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha