شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
1

حوزه/ کتاب «آسیب شناسی سبک زندگی فردی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمد سحرخوان در ۱۱۹ صفحه روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «آسیب شناسی سبک زندگی فردی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمد سحرخوان است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۱۱۹ صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ رسید.

پژوهشکده مذکور تلاش کرده است با پژوهشگران فرهیخته و بهره گیری از آموزه های نورانی قرآن و اهل بیت(ع) و تدوین فرهنگنامه سبک زندگی، کاربردی ترین اطلاعات موضوعات مرتبط با حوزه‌های گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

در میان مدخل های این فرهنگ‌نامه، بعضی از موضوعات از ویژگی های خاص فرهنگی برخوردار است و عموم افراد جامعه به صورت گسترده با آن سروکار دارند. از این رو، به منظور ارتقا و تقویت سبک زندگی اسلامی، شایسته است آموزه‌های دینی مربوط به این گونه موضوعات علاوه بر ارائه در فرهنگنامه، به صورت کتابچه های مستقل نیز در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد.

اثر حاضر تلاش دارد به اسیب شناسی سبک زندگی در آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) بپردازد.

در این کتاب، پس از مفهوم شناسی سبک زندگی اسلامی و مبانی و گستره سبک زندگی، به بیان زمینه های آسیب های فردی سبک زندگی (فرهنگی، عبادی، اخلاقی، رفتاری، اقتصادی و نفسانی) پرداخته شده است.

سپس، راه های پیشگیری از آسیب های فردی سبک زندگی (خداباوری، معاد باوری، نماز و تقوا) تشریح شده است.

زمینه های قانون گریزی و زمینه های خرافی گرایی نیز در این اثر تبیین شده است.

برشی از اثر

* چشم چرانی

از جمله آسیب های فردی سبک زندگی که انسان را به سمت و سوی فساد و تباهی سوق می دهد، شیوه نادرست رفتار میان زن و مرد است. یکی از این مسائل در حوزه روابط میان زن و مرد دوری از نامحرم و نگاه نکردن به آنان است؛ از این رو چشم بستن از نامحرمان به عنوان یکی از واجبات الهی در قرآن مطرح شده است. خداوند در آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور از مردان و زنان خواسته از چشم چرانی پرهیز کنند. خداوند خطاب به پیامبر(ص) می فرماید: «به مؤمنان بگو چشم های خود را {از نگاه به نامحرمان} فرو گیرند و عفاف خود را حفظ کنند، این برای آنان پاکیزه تر است؛ خداوند از آنچه انجام می دهید، آگاه است و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را {از نگاه هوس آلود} فروگیرند ....».

فروبستن چشم از نگاه به مردان و زنان نامحرم می تواند انسان را از بسیاری از آفت ها پاک کند و طهارت نفس و پاکی او را تضمین نماید. رسول خدا(ص) فرمود: «نگاه به {نامحرم} یکی از تیرهای زهرآلود شیطان است؛ هر کس از ترس خدا آن را ترک نماید، خداوند ایمانی به او عطا فرماید که شیرینی آن را در دل خویش بیابد».

همچنین رسول خدا(ص) فرموده: «از نگاه های زیادی و بی فایده بپرهیزید؛ زیرا که تخم هوس را {در دل} می پاشد و موجب غفلت می شود». امام علی(ع) نیز می فرماید: «هر کس {در برابر گناه} چشم خود را فرو بندد، دلش را آسوده گرداند».

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha