پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
کد خبر: 1126663
۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹
صفایی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر گفت: یکی از عوامل نگاه جهان خواری بودن آمریکا، بی‌ریشه بودن است، اما کشوری که تمدن داشته و تمدن را حفظ کرده و آن را به نسل‌ها منتقل کرده، مردم آن کشور وقتی شناسنامه خودشان را نگاه می‌کنند و می‌بینند ۱۰۰ سال نیست بلکه ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد است، باعث می‌شود تا این روحیه و رویه بماند.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر عصر امروز در دیدار با رئیس اسناد کتابخانه‌های ملی کشور، اظهار داشت: یکی از کارهای خداوند که نظام فرشتگانی آن را اجرا می‌کنند، حفظ اسرار و اسناد است، به همین خاطر در نظام آفرینش، نظام حفظ در نگهداشت اسناد نه تنها ملی، بلکه جهانی است.

امام جمعه بوشهر افزود: کاری که شما انجام می‌دهید در جغرافیای ایران بخشی از کار الهی است، اسناد شناسنامه ارزشی یک کشور و نشان از تمدن او است، به همین خاطر کشوری که اسناد ندارد شناسنامه ندارد و هر چه که این اسناد قدیمی‌تر باشد ریشه‌های شاخص‌های فرهنگی و پیشرفت‌های همه جانبه بیشتر هویدا می‌شود که یک کشور دارای چه پیشنه‌ای و با چه اصالت‌هایی است.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری ادامه داد: اسناد آمریکا به کریستوف کلمب می‌رسد، کشوری با تاریخی بدون تمدن که آمده تا جهانی را دچار بحران کند، یکی از عوامل نگاه جهان خواری بودن آمریکا، بی‌ریشه بودن آن است، اما کشوری که تمدن داشته و تمدن را حفظ کرده و آن را به نسل‌ها منتقل کرده، مردم آن کشور وقتی شناسنامه خودشان را نگاه می‌کنند و می‌بینند ۱۰۰ سال نیست بلکه ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد است، باعث می‌شود تا این روحیه و رویه بماند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: مرکز حفظ اسناد کتابخانه ملی حافظ تمام اصالت‌ها، ریشه‌ها و بنیادهای قوم خود هستند و آن را به نسل جدید و حاضر منتقل می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری یادآورشد: یک سری اسناد مکتوب و یک سری غیر مکتوب است، مثل لوح‌ها و سکه‌ها که درجه تمدن یک قوم هستند و حفظ و نگهداری آنها لازم است، اما با توجه به اینکه اسنادی در بسیاری از کشورها داریم و تاریخ بسیاری از آنها گذشته، حفظ و نگهداری نیاز به تکنولوژی فوق العاده پیشرفته دارد، لذا باید سیستم‌های نوین نگهداشت و ویروس زدایی ایجاد و لازم است تمامی مراکز به این سیستم مجهز شود که این اسناد از بین نرود.

وی با تأکید بر لزوم جمع آوری اسناد، گفت: این مساله باید فرهنگ سازی شود که مردم سند را بیاورند، بنابراین جمع آوری اسناد و توسعه جغرافیای آن و حفظ و نگهداشت استاندارد آن بسیار مهم است.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه زیر ساخت‌های سخت افزاری یکی از عوامل مهم در سیستم نگه داشت است، ابراز کرد: باید هر استان یک مرکز فوق العاده وسیع و استاندارد داشته باشد به طوریکه برای جهان الگو باشد.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری ابراز کرد: توجه به این کار یعنی توجه به هویت و تمدن و پیشینه خود، برخی از این کشورها هویت و پیشینه‌ای ندارند اما تمدن سازی و پیشینه سازی می‌کنند، لذا نیاز است کار شود و به استان‌هایی که دارای تاریخ کهن در تمدن هستند و فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کردند، همچون استان بوشهر که چهار بار با انگلیس جنگیده، توجه شود.

وی بیان کرد: به جهت محدودیتی که در استخدام وجود دارد می‌توان از ظرفیت استادیارها و کتابخانه‌ یارها همچون طلاب و دانشجویان استفاده کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری بر استفاده از ظرفیت بسیج توصیه کرد و یادآورشد: در نظام هرجا گیر کردیم، بسیج کمک کرده است، پس با همکاری بسیج مستضعفین یک بسیج اسناد کتابخانه ملی طراحی شود که در سطح ملی فرهنگ را گسترش دهند و اگر هم اسنادی وجود دارد با حفظ مالکیت اسناد ارسال کنند یا اسکن شود و شما از آن استفاده کنید.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با تاکید بر حفظ و نگهداشت نسخ خطی، اظهار کرد: کتاب عصاره دانش و مطالعات یک نویسنده است و حفظ کتاب کهن به ویژه نسخ خطی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از کتاب‌ها مهم مثل ابن نوح سیرافی از بین رفت، برخی از کتاب‌های نسخ خطی هم برخی کشورها بردند، اینها سرمایه، دانش و تمدن یک کشور هستند و باید در حفظ و نگهداشت آن کوشید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha